Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du kjører den 04:45 burde den stort sett være inaktiv og det eneste som evt endres er antageligvis loggfiler.

 

Det er i hvert fall det sikreste jeg kan tenke i forhold til evt korrupte filer. Siden dd kun kopierer bit-for-bit, så vil den aldri vite noe som helst om filene eller hvorvidt de har blitt endret underveis. Den vet bare den nåværende tilstanden til biten den holder på å flytte.

Lenke til kommentar

Å gjøre sånt i "fart" er som regel ingen god idé. Om det skrives til en fil, vil ikke bare området der fila skrives endres, men også metadata som sannsynligvis ligger et helt annet sted på disken (og dermed allerede har blitt skrevet til image hvor det ikke kan endres).

 

I beste fall får du en backup med inkonsistente data som lett fikses med en fsck, i verste fall mister du viktige data.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Aaaah, jeg blir smått sprø. Driver å tuller med en VPS-server jeg har som jeg i grunn skal bruke til noe nyttig (hoste min egen blogg, yay) men ender opp med å bare surre og tulle. I digress; uansett, jeg tenkte jeg skulle prøve ut CentOS som OS på serveren for morros skyld men har støtt problemer allerede. Timezone-instillingene er jo helt på jordet. Setter jeg dem til Europe/Oslo viser den at klokken er Thu Jun 30 06:48:39 UTC 2011, og jeg har prøvd alt mulig, tzselect, reinstall av tzdata, cd /usr/share/zoneinfo/Europe/Oslo /etc/localtime, redigere tekstfiler og alt mulig bullshit, men klokka er konstant feil. Ikke bare klokkeslettet men datoen også. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Gjort det også og logget inn og ut men det eneste den gjorde var å stille klokken frem seks timer og datoen var fortsatt en dag feil. Dog, lar problemet ligge til i morgen, akkurat nå er det tid for senga etter å ha surret med serveren i seks timer.

Lenke til kommentar

Har hørt at git fungerer med alt.

Mener cyclo kjørte backup av alt via git :p

Det kan stemme det ja. Har mer eller mindre hele livet mitt i git. ;-)

 

Dog når det gjelder ikke-tekstfiler så begrenser det seg for det meste til pdf-dokumenter o.l. Andre typer filer (film, audio, etc.) gidder jeg rett og slett ikke ha backup av, ser ikke poenget egentlig.

Lenke til kommentar

Får håpe Cern vil lykkes. Jeg synes verden driver og tar et skritt frem og to tilbake for tiden.

 

Morsom blogg worseisworser. Jeg kjørte tospann med Gnome og KDE i et par år etter at KDE4 kom. Den seneste tiden har jeg ikke giddet installere Gnome i det hele tatt. Har faktisk ikke testet verken Gnome3 eller Unity, og føler ikke at jeg går glipp av noe. KDE er rett og slett dritbra, og passer meg perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...