j-- Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Ønsker å månedlig dumpe hele SSD-disken min, som OS ligger på, som et image på filserveren. dd if=/dev/ssd of=/filserver_mountpoint/image.img kjører f.eks /tmp i RAM om det har noe å si. Noen med erfaring på dette? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Er vel bare å sette opp Cron med en crontab som fikser det automatisk. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 I teorien, og forhåpentligvis i praksis, så er det så enkelt. Lurte vel heller på fallgruver/etc. Dette er jo tross alt en disk som er aktivt i bruk, og filer kan bli endret mens kopiering pågår. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Om du kjører den 04:45 burde den stort sett være inaktiv og det eneste som evt endres er antageligvis loggfiler. Det er i hvert fall det sikreste jeg kan tenke i forhold til evt korrupte filer. Siden dd kun kopierer bit-for-bit, så vil den aldri vite noe som helst om filene eller hvorvidt de har blitt endret underveis. Den vet bare den nåværende tilstanden til biten den holder på å flytte. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Å gjøre sånt i "fart" er som regel ingen god idé. Om det skrives til en fil, vil ikke bare området der fila skrives endres, men også metadata som sannsynligvis ligger et helt annet sted på disken (og dermed allerede har blitt skrevet til image hvor det ikke kan endres). I beste fall får du en backup med inkonsistente data som lett fikses med en fsck, i verste fall mister du viktige data. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 dersom filsystemet støtter det: snapshot. Så tar man backup av snapshot'et. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Hva med å bruke git for månedtlig backup? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Hva med å bruke git for månedtlig backup? Git er vel greit for tekstfiler, men støtter det andre typer med filer også? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Har hørt at git fungerer med alt. Mener cyclo kjørte backup av alt via git Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Git gir deg jo håpløst mye plass-overhead for ikke-tekst-filer. Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Er det mulig for noen med root-rettigheter å se data en spesifikk bruker laster ned i form av f.eks. websurfing? Er det mulig for noen andre? Det spesifikke scenarioet jeg har i tankene er hvis jeg bruker et system som en SOCKS proxy via SSH. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Aaaah, jeg blir smått sprø. Driver å tuller med en VPS-server jeg har som jeg i grunn skal bruke til noe nyttig (hoste min egen blogg, yay) men ender opp med å bare surre og tulle. I digress; uansett, jeg tenkte jeg skulle prøve ut CentOS som OS på serveren for morros skyld men har støtt problemer allerede. Timezone-instillingene er jo helt på jordet. Setter jeg dem til Europe/Oslo viser den at klokken er Thu Jun 30 06:48:39 UTC 2011, og jeg har prøvd alt mulig, tzselect, reinstall av tzdata, cd /usr/share/zoneinfo/Europe/Oslo /etc/localtime, redigere tekstfiler og alt mulig bullshit, men klokka er konstant feil. Ikke bare klokkeslettet men datoen også. Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Har du prøvd å rett og slett stille klokka? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Haha, jojo, har gjort det via tzselect, men det bare frustrerer meg at det ikke går automatisk som i f.eks. Ubuntu Lenke til kommentar
j-- Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Hva med å kjøre en NTP-klient da? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Gjort det også og logget inn og ut men det eneste den gjorde var å stille klokken frem seks timer og datoen var fortsatt en dag feil. Dog, lar problemet ligge til i morgen, akkurat nå er det tid for senga etter å ha surret med serveren i seks timer. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Har hørt at git fungerer med alt. Mener cyclo kjørte backup av alt via git Det kan stemme det ja. Har mer eller mindre hele livet mitt i git. ;-) Dog når det gjelder ikke-tekstfiler så begrenser det seg for det meste til pdf-dokumenter o.l. Andre typer filer (film, audio, etc.) gidder jeg rett og slett ikke ha backup av, ser ikke poenget egentlig. Lenke til kommentar
worseisworser Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 (endret) Hey, Jeg har i grunn gått over til KDE for en stund siden, men samlet nå noen tanker om Unity og Ubuntu her: http://blog.nostdal.org/2011/07/ubuntu-how-to-deal-with-or-not-unity.html .. Kanskje av interesse? Noen tanker? Synes spesielt KDA PPA'en er veldig kjekkk. Endret 2. juli 2011 av worseisworser Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Kanskje av interesse for en del her: "CERN launches Open Hardware initiative" http://press.web.cern.ch/press/PressReleases/Releases2011/PR08.11E.html Lenke til kommentar
Del Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Får håpe Cern vil lykkes. Jeg synes verden driver og tar et skritt frem og to tilbake for tiden. Morsom blogg worseisworser. Jeg kjørte tospann med Gnome og KDE i et par år etter at KDE4 kom. Den seneste tiden har jeg ikke giddet installere Gnome i det hele tatt. Har faktisk ikke testet verken Gnome3 eller Unity, og føler ikke at jeg går glipp av noe. KDE er rett og slett dritbra, og passer meg perfekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå