Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var kombinasjonen grub2+btrfs jeg mente ja. Btrfs i seg selv er nok rimelig stabilt, så hvis du har harddisker som gjør det de skal burde det funke greit med egen /boot. Noen billige harddisker kan få problemer med strømbrudd. Siden btrfsck er ventet snart tenker jeg det er like greit å vente litt til.

Lenke til kommentar

Samsung F1 disker som det gjelder, ihvertfall foreløpig.

Forsåvidt ikke tenkt noe om å ha / på btrfs, hvis migrering...

Anyhoo, slik ståa er med btrfs, så heller jeg nå mot enten å bare utvide LVMet med ett eller to fler RAID1, tråkke i "skrivehullet" med RAID5, eller muligens teste ut nested RAID......

EDIT: ser ut til at dette var innlegg #3000. hurra?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Har vært noe skeptisk til RAID5 pga RAID5 "write hole", er derfor jeg bruker doble RAID1 arrays, men det kan vel tenkes at jeg bare er paranoid og at dette problemet ikke vil berøre meg og mitt bruk...

Du er sannsynligvis bare paraoid, men det er grunnen til at jeg holder meg til ZFS også. :p For ikke å snakke om at det er så *enkelt* når fysiske disker, raid og filsystem er EN og samme ting for deg som bruker, og du bare har ett verktøy å forholde deg til. Ikke noen partisjonering, linking på kryss og tvers mellom partisjoner i LVM og så klaske et uvitende filsystem på toppen av kaken.
Lenke til kommentar

Hva slags skrivehull er det du snakker om?

Auf der wikipedia:
In the event of a system failure while there are active writes, the parity of a stripe may become inconsistent with the data. If this is not detected and repaired before a disk or block fails, data loss may ensue as incorrect parity will be used to reconstruct the missing block in that stripe. This potential vulnerability is sometimes known as the write hole. Battery-backed cache and similar techniques are commonly used to reduce the window of opportunity for this to occur.

i tillegg:

en teknisk rant om hvorfor raid5 er helvete og raid10 er the second coming...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Men som NgZ skriver, iom dette er min private filserver så er det sterkt mulig jeg er litt paranoid :)

Dog, filserveren er og torrentserver og RAID5 sies det har problemer med random writes og mange små writes mindre enn kapasiteten til en single stripe...

Jeg vurderer å kjøpe en HW RAID kontroller og lage en haug raid1 arrays "på den" og joine de i SW raid0 for en RAID10 løsning...

Lenke til kommentar

Joa, går det. Men hvis jeg skal presse flere disker inn i servern, så trenger jeg fler SATA-porter, og dermed må jeg kjøpe ett kontrollerkort, og hvorfor da ikke bare fleske til med et bra 8 ports RAID kort?

Overkill kanskje? vel: 'There is no 'overkill.' There is only 'open fire' and 'time to reload.' ' :D

Lenke til kommentar

Pffft, fake-raid? Slikt går jeg ikke på. Jeg skrev bra raid kort.

Anyhoo, disker er ikke dyre for tida. Får glatt tak i en Samsung F4 2 TB disk til under 600,- og sata-kontrollerkort som ikke har noen raid-funksjonalitet? Finner kun kort med 2 porter jeg...

Men dette er bare tanker jeg slenger rundt i hodet. Har ikke gjort noe kostnadsoverslag.

Lenke til kommentar

Noen tanker når det gjelder 3TB vs 2TB disker?

Står mellom disse og disse.

Det er jo mye rimeligere å gå for 2TB, men så går det vel mer strøm, og blir mer støy/varme. I tillegg har jeg planer om å kjøpe det lille fractal-kabinettet med plass til kun seks-disker. Ser liksom for meg at 4x3TB i RaidZ blir det beste alternativet. Skjønt, da har jeg muligheten til å utvide med bare to disker til, og det er jo ikke akkurat all verden uansett.

Lenke til kommentar

Av personlige (og historiske) grunner ville jeg foretrukket Seagate fremfor WD.

Seagate regnes uansett for å være mer lydløse disker enn WD.

Hvis du med "mer strøm" kommentaren kun har watt forbrukstallene på dustins sider til grunn, så bør du sjekke ut tester av diskene, da de tallene tipper jeg kommer fra produsentene og dermed nok ikke kan stoles på 100%. De testene jeg har skumma innom i det siste, tilsier at watt forbruket for WD og Seagate ligger ganske likt, med WD med en liten fordel...

Med kampanje tilbudet er det jo en ille bra deal for Seagate disken...

EDIT: liker det Fractal Array kabinettet sjøl, men finner ikke noen HK som jeg liker til å putte inni... Tror jeg skal kjøpe ett par Fractal Define kasser i stede og bygge om hovedmaskina og servern (noe jeg allerede har gnåla om her =).

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Nei, jeg sliter med å finne et HK med nok sata-porter til å kunne fylle opp me seks snurredisker og en ssd. Men om jeg går for 3TB trenge jeg jo ikke å fylle opp alle. Et annet problm er at jeg trenger enten GPU hardware som fungerer med HW-akselerasjon under FBSD, ellr så må jeg ha en prosessor som klarer filserving og dekoding av HD-materiale (inkl. VC-1), og de blir vel fort litt varme. Ser ut som om det kan bli lit utfordrende dette her.

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvor jeg finner "upstream"-linken til norske ordlister (hunspell, primært) Jeg har funnet ut at det finnes en mailingliste som heter l18n-no, og at de har et cvs repo, men hvor man finer ordlister å laste ned vet jeg ikke. Dvs. jeg vet om flere alternativer, men f.eks. openoiffice-siden (som hunspell-siden linker til) kom med siste oppdatering i 2008. Og den var aldri spesielt god. Firefox bruker jo også hunspell, men hvor de finner listene sine fra, det vet jeg heller ikke.

Tenkte å lage en AUR-"pakke" med norske ordlister, ogda vil jeg jo til "kilden".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...