Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Uff, kommer sikkert til å være masse bugs i starten som jeg må leve med som archbruker. :p

Det forklarer hvorfor jeg så at ette kom i 3.0 noen steder. De som skriver .40 har vel bare hørt "neste release" og bommet litt på gjettingen.

3.0 er jo et gigantisk versjonshopp. Nesten så man blir spent bare av tallet.

edit: Takk for tipset, Del, de nye driverne ser ut til å fungere fint, men den virkelige testen blir eduroam på uni i morgen. Kjekt om jeg får brukt dingsen, den ha ligget i en skuff et par mnd.

Om jeg nå bare kunne få rensket ut ALL gammel drit som ligger inne av nettverrksoppsett fra nm-applet, networkmanager, knetworkmanager plasmoid og ALT, siden jeg foreløpig opplevr masse styr med at kde ber om root-passod hver gang jeg skal legge inn et nytt passord til et nettverk, no den ikke gjorde før jeg installerte nm-applet. Mistenker at noen tilgangsrettighter for filer er satt annerlees enn kde policykit vil ha det. (Policykit er forøvrig gjenstand fr en mulig rant en eller annen gang i fremtiden. :p)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare nuke alt med dd if=/dev/zero of=/dev/sda, så kan du gå helt over til KDE :tease:

Ordnet seg med å slette alle nettverkstilkoblinger i nettverksoppsettet i kde, og så legge dem til med knetwork-plasmaen. Fungerer heldigvis bedre enn den gamle knetworkmanageren.

Svjv?

Dongelen datt dessverre ut gjentatte ganger på skolen, men den spawnet bare relevante ting i dmesg og ikke hundre linjer skjit i minuttet, så jeg begynner å lure på om det er UiB sitt oppsett som har skylden. Prøvde å ta kontakt med it-avdelingen i fjor ang problemer (da med en annen laptop med fungerende wifichip), og da mente de at MAC-adressen min aldi hadde vært på deres nett. Neida, jeg har magisk nettverkstilkobling jeg. :roll: Kanskje verdt å prøve igjen..

Men det som er litt rart er at et fungerer på telefonen og for "alle andre", kanskje det er networkmanager som bugger det til.

Lenke til kommentar

Får du testet mot andre nett? Kan godt være kombinasjon av oppsettet til UiB og driveren, realtekdriveren er ikke den mest modne. Høres ut som det kan være noe skrot i netverkoppsettet, du kan jo prøve fra en USB-penn på ferskt oppsett for å sjekke.

Lenke til kommentar

Problemet blir jo å teste dette på et "ferskt" oppsett. 11.04 får jo bare kernel panick, og det r vel neppe noen andre distroer som har driverne innebygget.

Det fungerer fint her hjemme me usb-dingsen, selv om jeg i dag har fått en god del "[ 7574.372024] survey done event(5)

[ 7694.365943] SwAntDivBeforeLink8192C(): No AntDiv Mechanism." i dmesg-outputen

Det er jo et relativt sinnrikt oppsett med EAP/PEAP, mschapv2 og sertifikater, så det kan jo være mye rart som krangler.

Lenke til kommentar

Ja, ok, trodde du refererte til en chip i artikkelen eller noe. Rart det ikke var nevnt da, driveren heter jo 8192cu.

Frister ikke så veldig å prøve med Ubuntu igjen med mindre de har en lukket bugreport om at rt8192se:pci-driverpatchen de har lagt inn i kjernen gir kernel panics.

Lenke til kommentar

Uff, kommer sikkert til å være masse bugs i starten som jeg må leve med som archbruker. :p

Det forklarer hvorfor jeg så at ette kom i 3.0 noen steder. De som skriver .40 har vel bare hørt "neste release" og bommet litt på gjettingen.

Slik jeg har forstått så er det kun et versjonsnummer - den nye kjernen inneholder ingen flere "overraskelser" enn en vanlig oppdatering.

Lenke til kommentar

3.0 er vel i grunn en svært kjedelig release mtp innhold. Linus ønsket ikke gjøre noen stor greie ut av det, det skulle bare være en rebranding. Det har tross alt skjedd store ting i Linux-kjernen de siste par årene, så å bevege seg bort fra den etter hvert svært så gamle 2.6-benevnelsen er vel bare passende.

Ed: Linus uttrykte vel også et ønske om å stabilisere det som ligger og slenger i kjernen nå før de begynner å trekke inn ny kode igjen. Jeg synes i grunn at Linux-gjengen burde bli flinkere til å markere hva som er regnet for å være "stabilt" og hva som er "testing" i kjernen. Synes alle bare er opptatt av å få nyeste kjerne inn i de ulike distroene, uten at de blir testet for regresjoner. At f.eks. .38-kjernen i 11.04 har redusert batteritiden i en normal laptop med opptil 2 timer siden .36(?) som var i Ubuntu 10.10 er en ganske kritisk bug som de ulike teamene burde være mer oppmerksom på. Synes at alt handler om å trekke inn ny kode uten noen særlig kvalitetstesting før det dyttes ut til forbrukere.

Endret av cmyrland
Lenke til kommentar

Nå var vel ikke det bare kjernen? Jeg kjørte gjenom .38 uten noen slike problemer. Så har jeg en relativt pinglete ULV-maskin med kjip intel-grafikk, så det kan jo hende jeg unngår de verste triggerne.

Noen her som har prøv Seagate Momentus XT-diskene? Vurderer å bytt ut 500GB-en som står i laptopen med en 500GB Momentus XT, men er redd en kommer til å bruke mer strøm mtp at den er 7200RPM. I tillegg er jeg usikker på om jeg fpr mindre hastighetsøkning under linux enn det de får i tester under Win - jeg er uskker på hvordan den regner ut hva som skal i flash, selv om den skal være OS-uavhengig. I tillegg synes jeg ¤GB flash blir litt lite til 500GB. Burde heller vært 8-12, synes jeg, og innbiller meg at det ville økt effekten. Men plass er vel et problem, kanskje.

@cmyrland: Linus selv kaller jo kjernen bloated. Den inneholder bla. mye drivere etter hvert som det må være et lite helvete å vedlikeholde. Men den er vel såpass modulbasert fortsatt, at så lenge man har styr på "skjøtepunktene" bør det være mulig å teste noenlunde effektivt. Men klart, hardwarestøtte må testes på den aktuelle hardwaren..

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Frister ikke så veldig å prøve med Ubuntu igjen med mindre de har en lukket bugreport om at rt8192se:pci-driverpatchen de har lagt inn i kjernen gir kernel panics.

Det blir unødvendig slitsomt for meg når du refererer til patcher og bugrapporter uten å gi lenke. Jeg brenner riktignok gjerne av en del tid for å forsøke å hjelpe, men setter stor pris på at det ikke blir gjort unødvendig kronglete for meg.
Lenke til kommentar

Hehe, sorry. :)

Jeg vet ikke en gang om det finnes en bugrapport på det, men Ubuntu patchet rt8192se_pci-driveren inn i kjernen de lanserte med 11.04 for å sikre bedre trådløsstøte, selv om denne ikke kommer i den ofisielle kjernen før 3.0. Etter å ha fått det jeg antar må ha vært en kernel-panick (ful frys, svenskeknappen eneste løsning) tre ganger i løpet av en time, gav jeg opp (du husker sikkert at jeg ikke var så veldig positiv til ubuntuopplevelsen min fra før.:blush:)

Det, pluss alle feilmeldingene som stadig spys ut i dmesg hos meg mens alle andre er fornøyde, har fått meg til å lure på om det er noe fysisk galt med selve trådløskortet mitt.

Det var litt av grunnen til at jeg var ute etter et 100% stabilt usbnettverkskort med gode drivere, så jeg kan se om det fungerer feilfritt også på UiB sitt eduroam-nett.

Lenke til kommentar

Kan jeg få noen erfaringer fra folk som bruker btrfs ?

Jeg skal snart flytte og kommer til å måtte flytte PCene til soverom pga dette, og lurer da på å bygge om ihvertfall filserveren (nytt kabinett + flere disker)

Per i dag har jeg fire 1 TB disker i to RAID1 array samlet under et LVM array.

MERK, har ikke interesse av å lære et annet OS for å bruke ZFS. Jeg er Slackware mann ;)

Lenke til kommentar

Neimenaltså, hvis du ikke VIL bruke den beste løsningen, så skal jeg la være å foreslå den jeg altså. :p

Hvis jeg var deg ville jeg heller kjørt dem i raid5 for å få litt mer plass midlertidig, og ventet litt til med btrfs. Men du får bedre svar her i tråden straks, tenker jeg. ;)

Personlig har jeg planlagt å muligens migrere over en eller annen gang nese år. Det spørs litt hvor mye av et marerit det blir å bruke en FreeBSD-server som htpc samtidg...

Lenke til kommentar

Kan jeg få noen erfaringer fra folk som bruker btrfs ?

Jeg skal snart flytte og kommer til å måtte flytte PCene til soverom pga dette, og lurer da på å bygge om ihvertfall filserveren (nytt kabinett + flere disker)

Per i dag har jeg fire 1 TB disker i to RAID1 array samlet under et LVM array.

MERK, har ikke interesse av å lære et annet OS for å bruke ZFS. Jeg er Slackware mann ;)

Jeg ville ventet litt. Selv etter at 11.04 ble sluppet opplevde jeg problemer med btrfs og grub2. Dessuten har Josef Bacik lovet en snarlig btrfsck release, så da tror jeg det er like greit å vente på den.

Ngz, da kan du prøve alfaversjonen av ubuntu 11.10, den kommer med 3.0 kjerne, og kan rulles like greit på usb-penn som 11.04:

http://cdimage.ubuntu.com/releases/oneiric/alpha-1/

Hvis du setter av plass til documents and settings på pennen kan du også få med de sise oppdateringene og eventuelt annet du trenger for oppsettet.

Lenke til kommentar

Høres live-usb-system-creator 0.1.1-2 "Create a live/bootable USB from a Ubuntu CD/DVD ISO" riktig ut?

Slår meg nå at jeg egentlig kunne prøvd en 3.0-kjerne fra testing på arch og (selv om det ikke blir et "rent system"

Skjønt, nå skal jeg jo egentlig ikke på fakultetet før høsten. :D

Lenke til kommentar
Jeg ville ventet litt. Selv etter at 11.04 ble sluppet opplevde jeg problemer med btrfs og grub2. Dessuten har Josef Bacik lovet en snarlig btrfsck release, så da tror jeg det er like greit å vente på den.

Problemer med btrfs og grub2 hver for seg eller separat? Har ikke hoppet på grub2 toget (ser ikke noe behov i å bytte fra LILO).

@NgZ: jeg VIL bruke den beste løsningen, der er derfor jeg vil bruke btrfs :p

Har vært noe skeptisk til RAID5 pga RAID5 "write hole", er derfor jeg bruker doble RAID1 arrays, men det kan vel tenkes at jeg bare er paranoid og at dette problemet ikke vil berøre meg og mitt bruk...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...