Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Har fått et rart problem med en ubuntu 11.04 maskin. Etter at jeg installere nvidia-current og skulle restarte i går. Så får jeg bare et lille bilde på skjermen, og hvis jeg prøver recovertymodus så kommer den ikke lengre enn "inizialising ramdisk" eller noe. Prøvde med en reinstall hvor jeg ikke rørte /home, men ble ikke noe forskjell. Tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter endringer i måten KDE pakker pakkene sine med 4.7.x vurderer Slackware teamet muligheten for å måtte kutte ut KDE i fremtiden grunnet økt arbeidsmengde.

CLICKY

Eric Hameleers postet om dette i en KDE mailinglist.

Mer info også på linuxquestions.org

Cue KDE flamewar :p

Hvis du leser nedover på KDE mailing lista ser du at de allerede har kommet opp med løsninger som ordner dette :)

Edit: Lengere ned finner jeg også Arch som slenger seg inn i diskusjonen og sier at det ikke blir et stort problem for dem, de må bare endre på noen pkbuilds, så det har kanskje mer et problem med distribusjonen enn KDE? :p

Siden Slackware er den Ene og Sanne Distribusjon så bør programvare som ønsker å forbli en del av Slackware rette seg etter Pat den Stores vilje. Bare se hva som skjedde når Gnome unnlot å følge herrens råd :)

Siden jeg var på jobb når jeg fant denne saken (via distrowatch.org) så hadde jeg ikke tid til å lese gjennom mailinglista, men skumma kjapt gjennom kommentarene i webloggen til AlienBOB og leste kommentarer fra folk som hadde lest mailinglista. Så jeg visste at det var kommet forslag til flere løsninger da jeg skrev innlegget over. Jeg håper KDE rydder opp litt og forsetter å være godt tilrettelagt for pakkere i fremtiden, med samsvarende utvikling av forskjellige deler av systemet kontra Gnome sitt rot.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med benchmarking og overvåking av nettverk? Har en server som jeg mistenker har en litt ustabil nettverksforbindelse, og leter etter noen verktøy som kan hjelpe meg i å finne ut av dette.

Smokeping og eventuelt Munin med et par passende plugins?

Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med benchmarking og overvåking av nettverk? Har en server som jeg mistenker har en litt ustabil nettverksforbindelse, og leter etter noen verktøy som kan hjelpe meg i å finne ut av dette.

Smokeping og eventuelt Munin med et par passende plugins?

Så fint ut, spesielt Smokeping. Munin er forsåvidt på vei inn på serveren allerede.

Lenke til kommentar

Jeg har et merkelig problem med å fylle opp et kontantkort med netrefill hos netcom. Når jeg kommer til trinn 3 og trykker "Gå til betaling" så laster siden på nytt også står det bare "waiting for confined.payex.com..." i statusbaren også kommer jeg ikke videre.

Først trodde jeg payex var nede, men det har vært slik lenge. Så prøvde jeg windows i virtualbox for og se om det var problemer med linux, men det funket ikke der heller.

Nå testet jeg akkurat på to andre maskiner og der funker det (en windows og en linux mint).

Jeg aner ikke hva som kan være feil. Det virker som at confined.payex.com er blokkert lokalt på min maskin så jeg ikke får koblet meg opp.

Jeg kjører Archlinux 64bit, har prøvd mange forskjellige nettlesere, jeg har ikke brannmur.

Noen som vet hva som kan være feil eller hvordan jeg kan feilsøke?

Hvis noen andre med arch vil prøve så kan dere gå til nederst på netcom.no og bruke dette nr: 98070767 (tilfeldig nummer jeg fant på nett) og se om dere kommer videre etter "Gå til betaling".

Lenke til kommentar

Fantastisk! Masse nye testere, btrfs kommer til å modnes ekstremt fort.

Gleder meg virkelig ikke til jeg må flytte innholdet fra 4x3TB disker i Raid-Z 1 til btrfs. :p

Litt synd egentlig, jeg liker FreeBSD selv om jeg ikke har noe veldig varmt forhold til det, men mestepaten av brukermassen FreeBSD har fptt de senere årene skyldes sannsynligvis ZFS. Spørs hvor mange som synes dt blir fristende med linux om btrfs kan bli en erstatter på de fleste områder.

Lenke til kommentar

Skulle ta en backup av pappas Windows maskin, siden disken er klar for utskifting. Tenkte å ta en "Windows Complete PC backup". Dette ville den ikke siden det var feil på filsystemet, og jeg måtte kjøre chkdsk. Etter gjentatte runder med chkdsk /x uten noe fremgang tok jeg en backup med dd fra en Linux live CD.

I og med at jeg ville ha med partisjonstabeller brukte jeg /dev/sda som inputfil, og ikke /dev/sda1 og de andre partisjonene seperat. Tenkte jeg skulle montere disken så jeg fikk tatt ut de filene jeg vil ha ut, men det vil den ikke.

[hakon@hakon-laptop media] sudo mount -o loop -t ntfs-3g backupfil.img mountpoint

NTFS signature is missing

Failed to mount '/dev/loop0': Invalid argument

The device '/dev/loop0' doesn't seem to have a valid NTFS-

Maybe the wrong device is used? Or the whole disk instead of a partition (e.g. /dev/sda not /dev/sda1)? Or the other way around?

[hakon@hakon-laptop media]

Jeg har også prøvd med -o ro,loop,offset=32256, men uten noe annet resultat. Er det mulig å montere en partisjon fra en fil, eller må jeg finne på noe annet?

Lenke til kommentar

Du er inne på noe med offset, gjelder bare å finne riktig.

Jeg klarte å mounte en FreeBSD-"slice" en gang etter litt prøving og feiling, med samme fremgangsmåte, så det skal være mulig..

Edit: Windows begynner vel forsåvidt (i nye versjoner ihvertfall..) partisjoner på 1MB-boundary, så offset'en din er kanskje altfor lav.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Du er inne på noe med offset, gjelder bare å finne riktig.

Jeg klarte å mounte en FreeBSD-"slice" en gang etter litt prøving og feiling, med samme fremgangsmåte, så det skal være mulig..

Edit: Windows begynner vel forsåvidt (i nye versjoner ihvertfall..) partisjoner på 1MB-boundary, så offset'en din er kanskje altfor lav.

Vell, jeg leste rundt på nett og i eksempelet kjørte de file diskimage.img, og så at jeg hadde samme tall på min fil og brydde meg ikke noe videre om det. Skal gå tilbake å se mer på det, har nok gjort noe feil der et sted ja.

Lenke til kommentar
Vell, jeg leste rundt på nett og i eksempelet kjørte de file diskimage.img, og så at jeg hadde samme tall på min fil og brydde meg ikke noe videre om det.

Windows vil vel plassere første partisjon på sylinder 0 hode 1 sektor 0 ?. På nyere(?) disker vil LBA gjerne oversette til 63 sektorer pr. spor, og da skulle (første) Windows partisjon havne på absolutt logisk sektor 63 (hhv. Windows xp og 7 har iallefall lagt den der på to av mine disker), og med 512 bytes/sektor (som har vært std. inntil nylig; planen er å øke til 4096 etter det jeg forstår) vil partisjonen begynne på offset 63*512 = 32256

Så hvis (translated) layout på disken er 63 sekt/spor og dd kun lagrer 1:1 image fil (uten "header-data"), så burde tallet du brukte stemme. Vel og merke hvis offset er 0-basert (sektor 0 = bytes 0-511), er den 1-basert (bytes 1-512) så blir det vel 32257 ? Du må "treffe" relativ sektor 0 (relativ = innen partisjonen), siden det er i den sektoren det ligger info som identifiserer filsystemet i partisjonen som ntfs.

Lenke til kommentar

Noen som vet hva som kan være feil eller hvordan jeg kan feilsøke?

Bytt ut icedtea med Sun sin java plugin.

Jeg bruker sun java.

Det som er så rart er at det ikke funker i virtualbox heller. Jeg har prøvd windows xp og ubuntu i virtualbox, og det funker ikke der heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...