cmyrland Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Noen som har hørt noe mer om hvilket selskap dette gjelder? OEM skal begynne å fokusere på Coreboot Er også spent på hvem det kan være. I tillegg har OMG! Ubuntu!-bloggen i dag sluppet nyheten om at Asus skal slippe tre netbooks med Ubuntu 10.10. http://www.omgubuntu.co.uk/2011/06/3-new-ubuntu-based-eeepcs-with-flash-codecs-pre-installed/ Håper dette blir å finne i butikkene her på bjerget også. Snedig at de velger 10.10 og ikke 10.04 LTS eller 11.04 med Unity, men sånn er det ihvertfall. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Rart at de velger 10.10, med tanke på at den har kortere støtte og enkelte ubuntu versjoner som ikke er LTS kan være litt eksperimentelle på enkelte punkter. Det eneste jeg håper på er at de velger helt standard Ubuntu og ikke lage sin egen versjon som Dell har gjort. Itillegg til å informere godt om hva Ubuntu er, hvorden Ubuntu burde brukes og at det kan oppdateres. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 10.10 skal sies å ha vært den Ubuntu-versjonen jeg har hatt minst trøbbel med og som generelt bare har funket dønn stabilt, men jeg er enig i at det er et litt merkelig valg Særlig med en netbook kan valget av det litt uferdige Unity rettferdiggjøres. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Får håpe at grunnen er at avgjørelsen er tatt for en stund siden og ikke at de lager sin egen versjon. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 10.10 var en knakende god release, trolig den beste ubuntuen til dags dato. Vi får håpe at de legger opp til oppdatering til 12.04 LTS når den kommer, er jo tross alt mindre enn et år igjen til neste LTS, og maskinen kommer vel til å være i salg til da. Da vil vel også Unity være kraftig forbedret og flere programmer vil bruke indicator-systemet. Lenke til kommentar
haarod Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Kult. Vil prisen falle mye da siden man som regel blir tvunget til å kjøpe bærbare med OS inkl.? Eller er det bare jeg som har vært dårlig til å lete før? Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Kult. Vil prisen falle mye da siden man som regel blir tvunget til å kjøpe bærbare med OS inkl.? Eller er det bare jeg som har vært dårlig til å lete før? Mest sannsynligvis ikke, med tanke på at de kan ta samme pris som hvis Windows hadde vært med og vi ikke har noe å sammenligne med så tror jeg ikke prisen kommer til å være noe anderledes. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Husk at det proppes bloatware i laptoper som presser prisene ned. Vet ikke hvor greit sånt er med linux. Blir vel ca. samme pris vil jeg tro. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Vil også tro at Dell, HP osv får brukbare rabatter fra MS, med tanke på det volumet av lisenser de kjøper/videre selger. I alle fall hvis man skal ta utgangspunkt det de summene man har fått igjen når man har takket nei til Windows og krever pengene tilbake (er vel bare noen få tilfeller nevnt i media), og det er langt unna prisen vi må betale for en oem lisens hos f.eks. Komplett, Netshop osv. Når Netbooks'ene først dukket opp var prisforskjellen mellom Linux og Win.Xp ca 500 kr. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 Når Netbooks'ene først dukket opp var prisforskjellen mellom Linux og Win.Xp ca 500 kr. Nå har vel også Microsoft fjernet den forskjellen helt på netbooks for å jevne ut prisen(?) Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 3. juni 2011 Del Skrevet 3. juni 2011 MS har vel god nok økonomi til å selge lisenser billig nok slik at prisforskjellen mellom windows og linux blir neglisjerbar i dette markedet, men jeg har ikke sjekket priser på disse på lenge da jeg aldri har hatt behov for en. Skulle ikke forundre meg om MS velger å selge en windows lisens med tap, bare de ikke mister kunden/brukeren til linux Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Grml, ubuntu, altså. Lastet ned 11.04 for å få det inn på en ny maskin i huset, men det å få opp en liveUSB med ubuntu er lettere sagt enn gjort. Note: Prøvd fra Arch linux. Metodene jeg har prøvd, ext4-formatert usbpinne. dd if=.iso of=/dev/sdb dd if=.so of=/dev/sdb1 unetbootin på /dev/sdb unetbooting på /dev/sdb1 Jeg har også prøvd å la unetbootin laste ned imaget (var riktignok 10.00, men altså et annet .iso) Usb-pinnen BLIR gjenkjent av maskinen, men jeg får bare "insert valid boot media", altså den klarer ikke starte live session, akkurat som den er uten boot flag. Med arch-isoen var det bare dd of=/dev/sdb så var jeg ferdig - hva er det jeg misser med ubuntu? Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Intel har akkurat forbedret driveren(drastisk) sin ikke bare for Sandy Bridge men også for eldre generasjoner Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Grml, ubuntu, altså. Lastet ned 11.04 for å få det inn på en ny maskin i huset, men det å få opp en liveUSB med ubuntu er lettere sagt enn gjort. Note: Prøvd fra Arch linux. Metodene jeg har prøvd, ext4-formatert usbpinne. Prøv med FAT32 formatert USB-pinne og unetbootin. Det har gått bra her hos meg, under Lubuntu. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Og kun for Linux... *sukk* Jaja, det blir i allefall Linux på skolelaptopen når den endelig blir mitt eye. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Funket etter FAT-formatering. Merkelig greie. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Funket etter FAT-formatering. Merkelig greie. Fint at det løste seg. Jeg forstår det slik at du er ganske stødig på Arch. Kan du anbefale en grei distro jeg kan begynne med, før jeg eventuelt går i gang helt fra scratch. Har sett på ArchBang, Chakra, ConnochaetOS, CTKArch og Elegance. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. juni 2011 Del Skrevet 4. juni 2011 Om du ønsker å holde på med sånt er det greieste egentlig å gå rett på arch. Det som gjør arch så fint er at ingenting er satt opp, altså kan ingenting være i veien. Det skjer med archbang, chakra etc. En annen fin ting er så godt som vanilla-pakker, men det tilbyr flere distroer. --- Summa summarum, gå rett på arch og les dokumentasjon underveis. Om du vil ha en enkel lightweight-distro uten å tukle med arch (altså få det ferdigoppsatt) kan jeg anbefale #! Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 Etter endringer i måten KDE pakker pakkene sine med 4.7.x vurderer Slackware teamet muligheten for å måtte kutte ut KDE i fremtiden grunnet økt arbeidsmengde. CLICKY Eric Hameleers postet om dette i en KDE mailinglist. Mer info også på linuxquestions.org Cue KDE flamewar Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 6. juni 2011 Del Skrevet 6. juni 2011 (endret) Etter endringer i måten KDE pakker pakkene sine med 4.7.x vurderer Slackware teamet muligheten for å måtte kutte ut KDE i fremtiden grunnet økt arbeidsmengde. CLICKY Eric Hameleers postet om dette i en KDE mailinglist. Mer info også på linuxquestions.org Cue KDE flamewar Hvis du leser nedover på KDE mailing lista ser du at de allerede har kommet opp med løsninger som ordner dette Edit: Lengere ned finner jeg også Arch som slenger seg inn i diskusjonen og sier at det ikke blir et stort problem for dem, de må bare endre på noen pkbuilds, så det har kanskje mer et problem med distribusjonen enn KDE? Endret 6. juni 2011 av Nordmoen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå