Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Microsoft har begynt å kreve penger av selskaper som leverer produkter med Android. HTC betaler $5 per enhet de selger til MS. Jeg lurer på hvilke patenter MS mener Android bruker som MS har rettigheter på, har ikke letet så mye, men kom ikke over denne informasjonen i de artiklene jeg leste. Noen som har noen linker hvor det står med spesifikt hvilke patenter dette dreier seg om?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg har forstått etter å ha lest om dette tidligere, er at MS påstår at Android/Linux bryter "visse patenter", uten å gå mer i detalj. Mulig HTC vet mer, men jeg har aldri sett det nevnt noe sted hvilke patenter det gjelder.

 

Dette er forsåvidt ikke noe nytt, mener jeg leste om den HTC-saken for et års tid siden. Microsoft får forsåvidt også betalt per installasjon av Skolelinux (eller andre linuxdistroer) på norske skoler. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar

Patenttruslene fra MS mot de som benytter fri programvare er ikke noe nytt. og fant aldri ut hva det dreide seg om fra tidligere tilfeller heller.

 

Husker anklager fra Steve Ballmer i 2006, 2007, og en anklage senere da det blir oppgitt ett mer spesifikt antall patenter det dreier seg om (igjen uten å spesifisere hvilke patenter det dreier seg om). Og da med påfølgende trusler om at brukerne av denne programvaren kan bli skasøkt av MS og at MS har rettigheter til å ta seg betalt av disse brukerne. Fri programvaretilhengere (hovedsalig Linux T.) førsøkte den gang å få MS til å oppgi hvilke patenter det var snakk om for å:

 

* avgjøre om Linux i det heletatt krenker noe som helst

* unngå å krenke dem ved å skrive koden, eventuelt fjerne den

 

Han la til:

 

– Tror dere ikke at dersom Microsoft virkelig hadde et eller annet virkelig idiotsikkert patent, ville de bare sagt i fra og så ropt «så det så»?

 

Torvalds sa også at det er mer sannsynlig at Microsoft krenker andres patenter enn at Linux gjør det, gitt at kildekoden til Linux er åpen og at den har vært gjenstand for nitid gransking over mange år.

 

 

Etter disse oppfordringene kan jeg ikke huske at MS har gått direkte mot Linux. Uansett, skal man komme med slike anklager bør man også oppgi spesifikt hva det dreier seg om.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

I forbindelse med søksmålet MS også retter mot Barnes&Noble om deres Android-baserte enheter og (påståtte) patentkrenkelser sies det visstnok fra MS:

 

According to Microsoft these patents deal with a number of functions within the Android operating system (OS) such as “natural ways of interacting with devices by tabbing through various screens to find the information they need; surfing the Web more quickly, and interacting with documents and e-books.”

 

http://www.techsmart.co.za/features/news/Microsoft_sues_nook_maker_and_co_for_patent_infringement.html

Endret av HawP
Lenke til kommentar

Alle har vel feiget ut så langt. Med unntak av saken til SCO, hvor SCO led et knusende nederlag. Mye enklere å bla opp til MS enn å bli dratt inn i en lang og krevende rettssak med usikkert utfall. Vi har vel sett før at amerikanske domstoler kan dømme i uventede retninger. Red Hat kjemper for å få ugyldiggjort en del patenter, men det blir jo skyggeboksing når MS gjør avtaler bak lukkede dører med enkeltleverandører.

 

Ser ut til at vi bare må finne oss i å betale store summer til MS enten vi vil eller ikke. Bill og Steve har sikkert god bruk for pengene våre, så kan de gjøre dyre avtaler med Nokia, kjøpe opp gode ideer som Kinect, og generelt gjøre vår datahverdag mer interessant.

Lenke til kommentar

You guys? Kvifor vil ingen program bli vist i Ubuntu Software Center? Oooog så faile package manageren min. :dontgetit:

 

E: Encountered a section with no Package: header

E: Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/no.archive.ubuntu.com_ubuntu_dists_natty_main_binary-i386_Packages

E: The package lists or status file could not be parsed or opened.

E: _cache->open() failed, please report.

 

edit: sitte på natty narwhal.

Endret av Alliha
Lenke til kommentar

Kjapt spm, hvordan kan jeg få gnome til å slutte å tegne skrivebordsbakgrunn? Bruker nitrogen til det, så har lagt til nitrogen -- restore & i autostart.sh. Men Nitrogen blir overskrevet at gnome etter ca et sekund. I følge gconf så skal ikke gnome tegne noe bakgrunn.

 

Edit: Bruker openbox som vindusbehandler.

Endret av Runarbs
Lenke til kommentar

...

 

E: _cache->open() failed, please report.

 

...

 

 

Gjort det?

 

Har du prøvd å bruke CLI til å oppdatere arkivet ditt?

To who? And how?

Eg har prøvd å oppdatera den, men den klare ikkje å "tolka eller opna pakkelista eller tilstandsfila" her: http://no.archive.ub...in/binary-i386/

 

Under "Hjelp"-menyen i programvaresenteret kan du trykke "Rapporter problem" og videre bare følge instruksene. Du kan godt linke til bugen her når du har gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...