Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Lycantrophe: Fordi jeg liker å rope høyt om ting. :p Neida, det kan hende Novell har lite med å gjøre. Men jeg har alltid syntes OpenSUse var noe herk. Vanskelig oppsett, knotete konfigurasjon, tredjepartspakkebrønner man måtte aktivere for å sille mp3 som resulterte i konlikt med andre pakker og en haug med manuelle valg av pakker.

Er det noen ppa-er som enkelt lar meg få siste (men ikke beta-) versjon av KDE og Gnome til *bunutu etter hvert?

cmyrland: Det er nettopp for førstegangsbrukeren Unity-grensesnittt nå er et gigantisk tilbakesteg - de fleste har vørt borti en start-meny før, og skal man bytte ut den, måman gi dem et like enkelt alternativ. Det er ikke unity (enda). Å starte alle programmer-menyen, så velge kategori, og så velge "vis flere" ved siden av valget "installerte applikasjoner" er hverken lettvint eller brukervennlig. Det er bare skikkelig teit.

Men du har nok rett i at det er "fremtiden" til hvermansen-linux. Noe som er litt av gunnen til at jeg ønsker å prøve det. (Vel, det og fungerend Adobe Air, enda så mye jeg hater det.). Men jeg gjør det med en litt vond smak i munnen - utviklingen tenderer sterkt mot at man lager en Ubuntu-only-pakke som er vanskelig å få til å fungere med andre distribusjoner, og sier at profuktet fungerer på "PC, Mac og linux". Det er bsolut ikke en ønsket utvikling, synes jeg.

En annen bug: Flere minimerte applikasjoner (bla. Spider Oak) vises ikke i statuslinjen. Noen som har noen idé om hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen bug: Flere minimerte applikasjoner (bla. Spider Oak) vises ikke i statuslinjen. Noen som har noen idé om hvorfor?

Fordi vanlige Gnome-apps ikke lenger er kompatible med indikator-systemet til Ubuntu. Du kan snekre en workaround, antar i gconf, men da må du google litt. Kjent problem, men de fleste programmer kommer etter. I 10.10 tillot de både indikator-apps og gnome-apps, men nå har de satt ned foten.

Lenke til kommentar

Lycantrophe: Fordi jeg liker å rope høyt om ting. :p Neida, det kan hende Novell har lite med å gjøre. Men jeg har alltid syntes OpenSUse var noe herk. Vanskelig oppsett, knotete konfigurasjon, tredjepartspakkebrønner man måtte aktivere for å sille mp3 som resulterte i konlikt med andre pakker og en haug med manuelle valg av pakker.

Skjønner deg godt, synes suse var tuklete selv. :)

Lenke til kommentar

Jaha, da prøver man kde. Installerte kde-standard, samt QT-tilpasninger til libreoffice. Men synes det var rart det ikke var bedre støtte for gtk-apps (utseendelikhet) ut-av-boksen. Men networkmanager-plasmaen fungerer i det minste! Ikke verst. Den støtter riktignok ikke VPN ut av boksen (må vl legge til en pakke), og du kan heller ikke bruke passordene du allerede har laret i nm-applet.

Verre er det jo at man ikke kan få kde til å automatisk låse opp en nøkkelring ved inlogging.

KDE-utviklerne pleier å stikke fingrene i ørene og rope "Lalalala, usikkert, lalala" hvr gang temaet dukker opp, selvom det selvfølgelig burde være opp til brukeren selv om man ønsker å låse opp nøkkelringen som inneholder passordene til trådløse nettverk, Kmail-kontoer osv. ved innlogging. At man ikke bør lagre passordene til nettbanken der, er jo en helt annen sak.

Fantastisk big turn-og at Ubuntu ikke støtter standard notifikajons-ikoner forresten. Det er en creoss-DE standard, og man SKAL ikke måtte patche samtlige programmer man installerer for å få systemfeltikonet til å fungere. Det er akkurat slike ting jeg hater med Ubuntu. Fy!

red: Wow, dokumentasjonen for Ubuntu suger balle. Den er virkelig fullstendig ræva. Hvor er Ubuntu's ArchWiki? (Om noen sier https://help.ubuntu.com slår jeg dem) Skulle sette op cpufreq nå, og det er eimen ikke greit. I tillegg til wikien, savner jeg rc.local. Va ikke meningen med ubuntu å gjøre ting enkelt?

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
om de i guider på flerfoldige avsnitt ikke engang nevner at du kan gjøre hele skiten med EN kommando, da er det noe alvorlig galt med dem. Så vanskelig er dt ikke å bruke terminal for noen, o mange "nybegynnere" får enkle klipp- og lim.instruksjoner som krever terminal hele tiden.

Du må huske på hvem guiden er rettet mot - den gjevne ubuntu-bruker. Plutselig kjører noen "dd if=/lala/ubuntu.iso of=/dev/sda" og begynner å sutre over at hele windows-harddisken ble slettet...

Forstår meg ikke helt på denne ubuntu-ragen. Du har oppdaget lyset for lengst, så går du tilbake til ubuntu bare for å rage litt i tråden her?! :p

Lenke til kommentar

Jaha, da prøver man kde. Installerte kde-standard, samt QT-tilpasninger til libreoffice. Men synes det var rart det ikke var bedre støtte for gtk-apps (utseendelikhet) ut-av-boksen.

Hva mener du? Libreoffice og Firefox har fått meget god støtte, og likner svært på native KDE apps. Du har egen oxygen-gtk stil som er satt opp som standard i Kubuntu. Du kan endre det i System Settings under Application Appearance. Rimelig intuitivt spør du meg, og det får GTK apps til å se rimelig KDE ut.
du kan heller ikke bruke passordene du allerede har laret i nm-applet.

Det heter ikke Gnome Key ring uten grunn vettu. Om du vil kan du fortsette å bruke nm-applet.
Verre er det jo at man ikke kan få kde til å automatisk låse opp en nøkkelring ved inlogging.
Om du ikke ønsker den ekstra sikkerheten kan du ha blankt passord for KWallet. Da blir du aldri plaget.
red: Wow, dokumentasjonen for Ubuntu suger balle. Den er virkelig fullstendig ræva. Hvor er Ubuntu's ArchWiki? (Om noen sier https://help.ubuntu.com slår jeg dem)
For desktop:

https://help.ubuntu.com/11.04/ubuntu-help/index.html

for server:

https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/C/index.html

Nostalgisk og savner Arch wiki, gå hit:

http://wiki.debian.org

Skulle sette op cpufreq nå, og det er eimen ikke greit. I tillegg til wikien, savner jeg rc.local. Va ikke meningen med ubuntu å gjøre ting enkelt?

sudo apt-get install cpufreqd

Endret av Del
Lenke til kommentar

Linux kjører på routere med 2MB lagringsplass. Hvor slank trenger du den egentlig? I praksis trenger du antagelig å ha noe funksjonalitet,

Her snakker vi slankt. Jeg har en kjerne som jeg sitter igjen med på 2.1MB

Skjønner at kjernen er "backbone" i OSet men i praksis vet jeg ikke hvor mye det innebærer.

Jeg vil behøve følgende på installen:

-Grub

-Mounte og rw andre filsystemer, samt ha tilgang til hw på pci bus.

-Kjøre et enkelt script med insmod command, ellers vanilla bash.

-Installen skal egentlig kun boote, kjøre et script så tidlig som mulig og så reboote, uten menneskelig interaksjon.

Hvordan ser dere for dere at dette kan oppnås? Jeg hadde håpt at det hele kan gjøres på en 5 sek elns, hva tror dere?

Lenke til kommentar

Kjernen skal sende en custom commando til gfx kort for at det skal fungere i linux, reboote og gå til grub på en annen partisjon. Desverre må kortet rebootes for at settingen "tar" så da ville jeg tro at en kjapp kernel load reboot vil være nødvendig.?

Lenke til kommentar

Du må huske på hvem guiden er rettet mot - den gjevne ubuntu-bruker. Plutselig kjører noen "dd if=/lala/ubuntu.iso of=/dev/sda" og begynner å sutre over at hele windows-harddisken ble slettet...

Forstår meg ikke helt på denne ubuntu-ragen. Du har oppdaget lyset for lengst, så går du tilbake til ubuntu bare for å rage litt i tråden her?! :p

Som sagt, flere guider på flerfoldige avsnitt, noen til og med med temrinalbruk. Etter litt mer googling ser det ut til at du kan dd-e iso-filen til dne vanlige live-cd-en over på en usb, om du først konverterer den med et program for OSX. På alternate cd-en fungerer det ikke fori, den er satt til å finne en cdrom å lese dataene fra. Etter to kernelpanics og økende frustrasjon over manglende dokumentasjon av noe om helst, la jeg inn arch igjen. Var ikke verdt det.

Jaha, da prøver man kde. Installerte kde-standard, samt QT-tilpasninger til libreoffice. Men synes det var rart det ikke var bedre støtte for gtk-apps (utseendelikhet) ut-av-boksen.

Hva mener du? Libreoffice og Firefox har fått meget god støtte, og likner svært på native KDE apps. Du har egen oxygen-gtk stil som er satt opp som standard i Kubuntu. Du kan endre det i System Settings under Application Appearance. Rimelig intuitivt spør du meg, og det får GTK apps til å se rimelig KDE ut.

Hadde ikke det her, gitt. Det var ingen oxygen-liknende stil på noen gnome-apss, botsett fra libreoffice, men der installerte jeg en egen qt-tilpasningspakke

Det heter ikke Gnome Key ring uten grunn vettu. Om du vil kan du fortsette å bruke nm-applet.
Jeg ville gjerne lagre passordene i kwallet, men det fikk jeg tyeligvis ikke lov til. network-settings vinduet frøs helt etter at jeg hade avbrutt åpningen av gnome-keyring og llikevel forsøkt å legge til et nettverk.

Om du ikke ønsker den ekstra sikkerheten kan du ha blankt passord for KWallet. Da blir du aldri plaget.
Jeg synes SIKKERHET er viktig. Selvfølgelig skal passordene mine være passordbeskyttet! Men like selvfølgelig skal jeg kunne unlocke keyringen med "ufarlige" passord når jeg logger in - og ha samme passord begge steder. Det er ingen grunn til å ha wifipassord beskytet av noe annet enn innlogingspassord. Det er ingen grunn til å ha TO lag med sikkerhet. Men det er sevfølgelig idiotisk å lagre passord uten at de er passordbeskyttet.

Du leste ikke det jeg skrev, eller? :p Jeg søkte på cpufreq på den siden. Mye nyttig da, gitt: resultat Gjett hvordan søkeresultatet på arch wiki etter samme søkeord ser ut. (Hint:Du får riktig resultat. Et nyttig og brukandes resultat. ;))

SMartass. Og hvor skulle man stille in governor, innlasting av driver etc? Det er slikt den ikke-eksisterende nyttige wiki-siden om cpufrequtils skulle inneholdt.

Nå koser jeg meg med arch og KDE igjen, og installasjonen gikk knirkefritt, bortsett fra at jeg hadde hatt nomodeset i grub-options. Ekkelt gammelt install image.

Dt eneste er at networkmanager i KDE er bugget her og, og nektr å huske noen passord, eller koble seg til krypterte nett. Tror et var en eller annen kde-tjeneste man mått kjøre for å få det til, men dt husker jeg selvfølgelig ikke i farten.

Lenke til kommentar
Jeg ville gjerne lagre passordene i kwallet, men det fikk jeg tyeligvis ikke lov til. network-settings vinduet frøs helt etter at jeg hade avbrutt åpningen av gnome-keyring og llikevel forsøkt å legge til et nettverk.
Sorry, skjønner ikke hva de forsøker å si her.
Jeg synes SIKKERHET er viktig. Selvfølgelig skal passordene mine være passordbeskyttet! Men like selvfølgelig skal jeg kunne unlocke keyringen med "ufarlige" passord når jeg logger in - og ha samme passord begge steder. Det er ingen grunn til å ha wifipassord beskytet av noe annet enn innlogingspassord. Det er ingen grunn til å ha TO lag med sikkerhet. Men det er sevfølgelig idiotisk å lagre passord uten at de er passordbeskyttet.
Isåfall er du sikkert glad for at neste slipp KDE antagelig har den funksjonaliteten du er ute etter i KWallet:

https://bugs.launchpad.net/kdebase/+bug/397466

http://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=92845

Du leste ikke det jeg skrev, eller? :p Jeg søkte på cpufreq på den siden. Mye nyttig da, gitt: resultat Gjett hvordan søkeresultatet på arch wiki etter samme søkeord ser ut. (Hint:Du får riktig resultat. Et nyttig og brukandes resultat. ;))
Jeg tror du misforstår hva dokumentasjonen handler om. Hvis du er ute etter dokumentasjonen til cpufreq, så oppsøker du hjemmesiden til cpufreq:

http://www.kernel.org/pub/linux/utils/kernel/cpufreq/cpufreq.html

I Debian er det ganske klare retningslinjer for hva som skal på wiki, og hva som hører hjemme i prosjektenes hjemmeside. Ubuntu har nok arvet noe av dette, om enn mer anarkistisk. Hos Arch ser jeg at brukere forsøker å lage kopi av hvert prosjekts dokumentasjon på den interne wiki'en. Jeg er redd man vandrer inn i et vedlikeholdsmareritt med den strategien. Jeg tror det er en dårlig ide, og vil anbefale deg å heller bidra med dokumentasjon i de enkelte prosjektene dersom du føler dokumentasjonen er dårlig der. Forsøk å forestille deg hvordan det hadde blitt om de store distribusjonene som Debian og Ubuntu hadde gjort det samme, forsøkt å konkurrere med alle enkeltprosjekter på dokumentasjon.

SMartass. Og hvor skulle man stille in governor, innlasting av driver etc? Det er slikt den ikke-eksisterende nyttige wiki-siden om cpufrequtils skulle inneholdt.
Innlasting av drivere etc. skal gå automatisk, eller er det å regne som en pakke bug. Det er vel egentlig cpufreq-set du er ute etter for å manipulere demonen. Man siden er normalt en god plass å starte:

sudo apt-get install cpufrequtils
man cpufreq-set

Alt laster autmatisk her, ingen grunn til å herje med kjernemoduler eller oppstartskript. Dermed ingen grunn til wiki-side.

Lenke til kommentar
Sorry, skjønner ikke hva de forsøker å si her.

Du forstår ikke at jeg øsnker at KDEs networkmanager-plasma skal lagre passordne i kwallet, i stedet for å mase om Gnome-keyring hele tiden? Jeg synes det er et ganske forståelig ønske, og det synes jeg formuleringn min var også.

Isåfall er du sikkert glad for at neste slipp KDE antagelig har den funksjonaliteten du er ute etter i KWallet:

https://bugs.launchpad.net/kdebase/+bug/397466

http://bugs.kde.org/show_bug.cgi?id=92845

Ikke verst, om det stemmer (utsetter å lese linkene til en annen gang). Tidligere har gjerne den typen firespørsmler blitt møtt med "OMG ur zo stooopeed, it is not safe". (Forhåpentligvis av ivrige fanboys og ikke KDE-team-medlemmer. Men lite har skjedd, det har vel vært et ønske i en del år nå.

Alt laster autmatisk her, ingen grunn til å herje med kjernemoduler eller oppstartskript. Dermed ingen grunn til wiki-side.

Så ubuntu-policy er at alt du installerer som har en kjernemodul skal få modulene sine lastet automatisk? Det er jo ikke nødvendigvis spesielt lurt, man har jo gjerne ulike løsninger som ikke skal kunne kjøres samtidig. Hvordan løser de det med f.eks. networkmanager og wicd? Later som om det er konlikt mellom pakkene?

cpufrquitls-dokumentasjonen sier at du skal sørge for at nødvendige moduler blir lastet inn ved oppstart. FYI skal det ikke være nødvendig å kjøre coufreq-set i det hele tatt - du skal kunne late den cpufreq-modulen du helst vil bruke ved oppstart. Mao starte cpufreq-ondemand demonen ved oppstart. Derfor Wiki.

Din flotte teori om at informasjon skal finnes ho utvikler hade kanskje medført et snev av fornuft dersom Ubuntu gjorde alt slik utvikler upstream hadde tenkt. Det vet vi alle at de ofte ikke gjør - de patcher mye. Og selv om de gjorde det på "standard-måten" - hva er det? Ting er ikke 100% standard, i hvert fall ikke hva som lasten hvor, når og hvor dette silles inn igjen.

Ubuntu baserer seg på at man skal kjøre en applett som lar deg styre cou.hastigheten - en applet de enda ikke har utviklet til unity - Det var det den sparsomme dokumentasjonen jeg fant tilsa. Ellers er jeg fult i stand til å bruke cpufreq-selector fra clu, mn det hadde fint lite med Ubuntus elendige dokumentasjon sammenliknet med arch. Å hente dokumentasjon om en applikasjon fra utviklerens hjemmeside, og sette dette sammen med hvordan dette er implmentert i den enkelte implementasjonen er en GOD mte å gjøre det på.

INGEN dokumentasjon bortsett fra spredte forumposter postet av 85% svært kunnskapsløse mennesker (som like gjerne foreslår dårlige eller direkte skadelige løsninger som gode løsninger) er ikke god dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Høres ut som du har bestemt deg NgZ.

Skjønner ikke hva du mener. :p

Men om du mener manglende dokumentasjon er bedre enn relativt god og fyldig dokumentasjon, vil jg si det er du som er mest forutintatt. Det er en grunn til at det er såpass mange poster på ubuntuforums, og det er ikke bare antall brukere. Når man leser svarene enkelte får, er dt tydelig at en wiki med riktig/bedre svar hadde vært sårt tiltrengt. (Selv om det heldigvis har blitt en god del bedre de siste to-tre årene.)

Lenke til kommentar

Denne er vel fortsatt gyldig etter seks år:

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=197&num=1

NgZ, jeg mener at det begynner å bli vanskelig å holde en dialog. Men jeg sjekket ut cpufreq nærmere, og du har rett i det tilfellet. Den type dokumentasjon følger Debian som standard. Du finner den under /usr/share/doc. Informasjon som hører hjemme der blir gjerne avvist på wiki'en. Hvis du ser der finner du ut at med stock debian kjerne trenger du ikke tenke på drivere, men som du sier kan du endre konfigurasjon ved oppstart.

Endret av Del
Lenke til kommentar

For å stille baklyset på skjermen må jeg kjøre kommandoen setpci -s 00:02.0 F4.B=HEXVERDI som root.

Jeg har funnet et script som skal kunne styre dette automatisk, gjengitt her. I følge opphavsmannen la han inn dette som en snarvei i Ubuntus snarveivrktøy i instillingene (en snarvei for backlightdown, en annen for backlight up) - men for meg fungerer det ikke. Han skrev at man kun ble spurt om passord en gang per økt, men jeg blir spurt hver gang - i tillegg til at det ikke fungerer. SETUID fungerer jo dessverre ikke på script i linux, så hva gør man da? Jeg har ikke lyst å lage en sudoregel som lar alle kjøre setpci uten passird, for å si det sånn.

Må gjøre det samme på min laptop og lagde et tilsvarende script som bruker sudo:

#!/bin/bash
# set the backlight
# takes +,- or numerical value (0a-ff)
VAL=0x`sudo setpci -s 00:02.0 F4.B`
echo $VAL
MIN=0x0a
MAX=0xff
if [ "$1" = "+" ]
then
(( VAL += 0x0a ))
if [[ "$VAL" -gt "$MAX" ]]
then
	VAL="$MAX"
fi
sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=`printf "%X" $VAL`
echo backlight: "$VAL"
elif [ "$1" = "-" ]
then
       (( VAL -= 0x0a ))
       if [[ "$VAL" -lt "$MIN" ]]
       then
               VAL="$MIN"
       fi
       sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=`printf "%X" $VAL`
       echo backlight: "$VAL"
else
sudo setpci -s 00:02.0 F4.B=$1
echo backlight: "$1"
fi

For å kjøre det uten passord har jeg følgende linjer i /etc/sudoers:

# alias
Cmnd_Alias USEFUL = /sbin/modprobe, /usr/sbin/wpa_supplicant, /usr/sbin/dhcpcd, /usr/bin/pkill, /etc/rc.d/alsa, /usr/sbin/setpci

# tildelte rettigheter
%wheel ALL=(ALL) ALL
%wheel ALL=(ALL) NOPASSWD: USEFUL

Det lar meg (og alle andre i gruppen wheel) kjøre setpci og noen andre kommandoer jeg bruker i diverse script uten passord. :new_woot:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...