Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et problem ved at mitt virtuelle minne blir spist opp utrolig fort. Med fort snakker jeg om en time og all rammen min er i bruk. Det spiller ingen rolle om jeg benytter meg av KDE, Gnome eller fluxbox det går omtrendt like fort.

 

For det første var jeg ikke klar over at man måtte kompilere kernelen spesielt hvis man hadde mer enn omtrendlig 880 MB ram (jeg har 1024).

Kan dette ha noe med at minne mitt blir spist opp?

 

Videre føler jeg at ikke alt minne blir frigjort når jeg stenger et program

Er det ikke nok å trykke på avslut eventuelt trykke Ctrl c?

 

Jeg har en Debian 3.1_r0a distro med Kernel: 2.4.27-2-386

Lenke til kommentar

Du trenger vel ikke kompilere selv, men bare bruke en 686-kjerne, hvis det finnes da.

Det er bra at alt minnet bukes, ellers hadde det jo vært bortkastet. Det er sansynligvis kjernen som bruker minnet som buffer, men den gir slipp på det så fort en annen applikasjon trenger det. Se på utskriften til 'free', tall nr to under used forteller hvor mye som egentlig er brukt.

            total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:       2597016     611036    1985980          0      93844     162116
-/+ buffers/cache:     355076    2241940
Swap:            0          0          0

Hos meg f.eks er 350mb brukt av applikasjoner og kjernen har en buffer på 260mb.

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Takker for raskt og informativt svar, men som vanlig reiser nye spørsmål seg.

 

Free

            total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:        905400     881908      23492          0      13684     505148
-/+ buffers/cache:     363076     542324
Swap:      2714944       3516    2711428

Hvorfor benytter den seg av Swap?

Jeg trodde den kun ble benyttet når det ikke var mer ram å bruke, eller har jeg misforstått det også slik at det kun er kjernen som bruker dette minnet som buffer?

Lenke til kommentar

Vennligst bruk "free -m"

 

Mykje greiare :)

 

*nix-system tenker at ubrukt RAM er sløsing med RAM, og det er sant.

 

Som sagt, talet du vil sjå på er "-/+ buffers/cache".

 

*nix-system cacher nemleg det meste, for at ting skal gå fortare.

 

Hos meg er det i alle fall slik at programma tek og frigir like mykje RAM (om du ser på rett tal)

 

Den bruker gjerne litt swap, men det skal berre vere gunstig. Ein kan redigere "swapiness"-verdien til kjerna, men det skal ikkje ha nokon effekt på hastigheit osv.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Takker for raske og oppklarende svar.

Antok at jeg hadde gjort noen banale feil under instalering, men det ser ikke ut til å stemme.

 

Jeg er meget imponert over tilbakemeldinger og hjelpsomhet på dette forumet.

Har vært borti et annet forum (nevner ikke navn, så ikke spør), men der var holdningen

Siden ingen hjalp meg da jeg startet med linux for ørten år siden, gidder ikke jeg hjelpe andre nå.

 

Tusen takk for all hjelpen jeg har fått her og for meget sansynlig fremtidig hjelp!

Lenke til kommentar
Det hele er en del av hva Microsoft kaller "multi tiered data protection". Det er ifølge Microsoft en teknologi som skal sikre data på en laptop eller en vanlig datamaskin fra å bli tilgjengelig for uvedkommende, selv om den blir stjålet.

Latterlig.

Hvis noen greier å stikke ta med maskina trengs det ikke særlig mye før alle dataene dine er fullt åpne.

Som alltid, første bud innen IT-sikkerhet er å hindre at uvedkommende i det hele tatt ser på maskina di. Fysisk tilgang -> "null" sikkerhet

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/weblogg/teknologi/...=15002000000088

 

Dette er ganske alvorleg. Mange likar å kunne ha tilgang til filene på Windows-partisjonane sine frå andre OS.

 

:thumbdown:

Det der bryr jeg med null om, førere vel bare til at flere linuxbrukere, kaster windows helt på dør.

ps .. linux suger . minner meg om min gamle amiga fra 88,,

:!: Og så kan jo visse folk sitte å kose seg med IE og notepad.

Lenke til kommentar
Så grei ut den, men litt unødvendig å ha Python bare for å bruke en simpel texteditor. Hvis syntax ikke er så nøye så anbefaler jeg heller Leafpad

Hvorfor er det unødvendig? Blir som å si at fks java, mono og .net framework (i ms windows) er unødvendig.. :dontgetit:

Og så har det seg jo slik at jeg holder på å lære meg python i tillegg da. To fluer i en smekk: en god editor og python kildekoden samtidig

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...