Flimzes Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Noen andre som har testet Gnome3 og gnome-shell, så langt? Må si default-oppsett er usedvanlig ubrukelig. Jeg er glad noen andre deler mitt førsteinntrykk. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Det virker som om det er førsteinntrykket flest deler rundt om kring. Håper 3.1 kommer snart, og er litt mer gjennomført. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Hmm, min jakt på mitt perfekte dobbelskjerm oppsett har gjenoppstått. Det er en tanke som slår meg innimellom... Jeg har to skjermer på et nVidia skjermkort. Satt opp som to separate X screen. Et oppsett jeg liker (separate bakgrunnsbilder, separate workspaces, etc), men det har kun én feil og det er selvfølgelig at jeg ikke kan flytte et f.eks. terminalvindu fra en skjerm til en annen. Mulig jeg er helt løk, men jeg har ikke funnet en måte til å gjøre dette. Tipper det egentlig ikke går, men jeg gidder sjeldent jobbe med det problemet mer enn 2 minutter før jeg finner annet å gjøre Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Noen andre som har testet Gnome3 og gnome-shell, så langt? Må si default-oppsett er usedvanlig ubrukelig. Jeg kan ikke si meg helt enig i den oppsummeringen. Jeg synes Gnome 3 er veldig effektivt, det er ute av syne når du ikke trenger det og varsler deg ganske diskret når den trenger oppmerksomhet. Jeg hadde også litt samme første inntrykke som en del andre, men etter en dag med Gnome 3 har jeg byttet vekk fra KDE over til Gnome. Ja det er mange små irritasjoner, som at man ikke kan konfigurere noen ting uten å tulle med dconf og gconf, men det kommer til å komme i 3.2. Utover dette vil jeg si at Gnome 3 har prøvd noe helt nytt og anderledes og har klart det til en viss grad. Ikke en perfekt overgang, men bedre enn KDE 4.0 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Notifikasjoner er håpløse, Om du ikke ser på skjermen akkurat da, ser du dem aldri, og en del notifikasjoner synes ikke en gang når du visernotifikasjonsbaren (bla. pidgin sine). I tillegg så er du fantastisk avhengig av mus, og har fantastisk dårlige konfigurasjonsmuligheter.Bortsett fra at enkelte ting ser bedre ut, er det ingenting som ikke var bedre i 2-ern. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Hmm, min jakt på mitt perfekte dobbelskjerm oppsett har gjenoppstått. Det er en tanke som slår meg innimellom... Jeg har to skjermer på et nVidia skjermkort. Satt opp som to separate X screen. Et oppsett jeg liker (separate bakgrunnsbilder, separate workspaces, etc), men det har kun én feil og det er selvfølgelig at jeg ikke kan flytte et f.eks. terminalvindu fra en skjerm til en annen. Mulig jeg er helt løk, men jeg har ikke funnet en måte til å gjøre dette. Tipper det egentlig ikke går, men jeg gidder sjeldent jobbe med det problemet mer enn 2 minutter før jeg finner annet å gjøre xinerama med en passende wm, så slipper du to separate X screen. Kan anbefale xmonad, awesome, subtle, dwm, wmii og sikkert en hel del andre jeg har glemt evt. ikke kjenner til Endret 5. mai 2011 av sablabra Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 NgZ, prøvd Unity? De har lagt veldig godt til rette for å klare seg fint uten mus. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 xinerama med en passende wm, så slipper du to separate X screen. Kan anbefale xmonad, awesome, subtle, dwm, wmii og sikkert en hel del andre jeg har glemt evt. ikke kjenner til Du leste ikke posten min. Jeg LIKER og foretrekker to X screens, jeg vil bare ha muligheten til å flytte vinduer etc mellom skjermene. Men ser nå ut til at det ikke funker... Xinerama er ikke noe for meg. Ei heller Twinview for den del. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Notifikasjoner er håpløse, Om du ikke ser på skjermen akkurat da, ser du dem aldri, og en del notifikasjoner synes ikke en gang når du visernotifikasjonsbaren (bla. pidgin sine). I tillegg så er du fantastisk avhengig av mus, og har fantastisk dårlige konfigurasjonsmuligheter.Bortsett fra at enkelte ting ser bedre ut, er det ingenting som ikke var bedre i 2-ern. Nå har jeg ikke brukt Pidgin så det skal jeg ikke utale meg om, men for meg er de andre ikke noe problem. Jeg har ikke opplevd enda at du er avhengi av mus. Dårlige konfigurasjonemuligheter er jeg helt enig i og håper det blir bedre med tiden. At ting var bedre i Gnome 2 kan jeg ikke si meg helt enig i, enkelte ting var bedre, personlig liker jeg de nye notifikasjonene bedre, konfigurasjon mangler, men alt i alt vil jeg si at Gnome 3 er en god overgang. Dessuten så var det på tide at Gnome beveget seg fremover, Gnome har stått på stede hvil i alt for lang tid og etter kommentarer fra utkviklere å dømme så begynte også kodebasen og bli relativt slitt. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Artig at Gnome-Shell/Unity-drittslengingen nå er klin lik KDE 3.5 vs KDE4 i sin tid :> Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 xinerama med en passende wm, så slipper du to separate X screen. Kan anbefale xmonad, awesome, subtle, dwm, wmii og sikkert en hel del andre jeg har glemt evt. ikke kjenner til Du leste ikke posten min. Jeg LIKER og foretrekker to X screens, jeg vil bare ha muligheten til å flytte vinduer etc mellom skjermene. Men ser nå ut til at det ikke funker... Xinerama er ikke noe for meg. Ei heller Twinview for den del. Og med xinerama kan du og ha separate workspaces per skjerm osv. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Naha? Nytt for meg. Sikkert fordi jeg er lat at jeg ikke har fått med meg det... Hvordan? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Når dere påstår dere tester Gnome-shell og Unity så er det ikke så rart om det føles rart og feil i starten. 20 minutter kan da ikke kalles å gi noe en sjanse. Prøv det på en helg eller et par-tre dager så kan man begynne å snakke om å ha testet noe. Jeg følte meg også svært utilpass i Unity de første timene 1 Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Naha? Nytt for meg. Sikkert fordi jeg er lat at jeg ikke har fått med meg det... Hvordan? De aller fleste wm støtter dette så lenge de kompileres med xinerama flag (de fleste distribusjoner har ferdige binære pakker med dette). Hva slags wm bruker du? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg opplever enormt med video tearing på TV-en etter at jeg oppdaterte til Ubuntu 11.04. Jeg har satt de samme innstillingene i Compiz og nVidia-settings nå som før, men uten noe forskjell. Noen som har vært borti, evt løsning? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 De aller fleste wm støtter dette så lenge de kompileres med xinerama flag (de fleste distribusjoner har ferdige binære pakker med dette). Hva slags wm bruker du? Jeg kjører Xfce 4.6.2 på slackware-current, så wm er xfwm4 Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Jeg kjører Xfce 4.6.2 på slackware-current, så wm er xfwm4 Jeg har aldri brukt xfce, så der vet jeg ikke. Vet at dette mangler også på gnome og kde, så meget mulig at det ikke finnes mulighet for det med xfce og. Du får evt. søke, jeg er og for lat til å lete! Evt. om du vil kan du teste med en annen wm for å se hvordan det fungerer. Dwm, f.eks er veldig minimal (det har ca. 0 avhengigheter, noe som er fint for deg som må slite med slackware ) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Jeg har ikke opplevd enda at du er avhengi av mus. Dårlige konfigurasjonemuligheter er jeg helt enig i og håper det blir bedre med tiden. At ting var bedre i Gnome 2 kan jeg ikke si meg helt enig i, enkelte ting var bedre, personlig liker jeg de nye notifikasjonene bedre, konfigurasjon mangler, men alt i alt vil jeg si at Gnome 3 er en god overgang. Dessuten så var det på tide at Gnome beveget seg fremover, Gnome har stått på stede hvil i alt for lang tid og etter kommentarer fra utkviklere å dømme så begynte også kodebasen og bli relativt slitt. Joda, det var på tide med noe nytt. Men det virker bare som om de ikke har hatt BRUKSvennlighet i fokusm (hva man nå enn måtte mene om brukervennligheten.) Du trenger mus til å logge ut, mus OG tastatur for å sku av maksinen, du kan ikke bla i vindus-screenen uten mus, Så du er helt avhengig av mus for å se gjnnom programmene dine, med mindre du begynner å skrive inn navnet på det du søkr etter. (Det er jo ikke noe problm stort sett, men hvorfor i all verden skulle man måtte være avhengig av mus?) Når dere påstår dere tester Gnome-shell og Unity så er det ikke så rart om det føles rart og feil i starten. 20 minutter kan da ikke kalles å gi noe en sjanse. Prøv det på en helg eller et par-tre dager så kan man begynne å snakke om å ha testet noe. Jeg følte meg også svært utilpass i Unity de første timene Har brukt de i noen dager. cmyrland: KDE har jo fortsatt store problemer med prosesser som går amok og spiser CPU, så resource-hog-beskyldningene er vel fortsatt aktuelle nå, en god stund etter release. red: Ikke prøvd Unity forresten. Men det er jo ikke en del av Gnome. Mulig jeg prøver å bygge det. Endret 5. mai 2011 av NgZ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå