Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har vært borti Netgears ReadyNAS-løsninger (mer spesifikt Ultra 4)? Min far har en slik, og jeg prøver å forandre mountpoint av det ene raidet fra det som ser ut til å være /storage. Tingen er at disken (/dev/md1) verken finnes i /etc/fstab eller lar seg mountes med mount. Prøver jeg å kjøre umount på den får jeg at den ikke er mounted, og prøver jeg å mounte den får jeg "device mounted or resource busy". :dontgetit:

 

Et lite sidesprang er at gjerne skulle mountet disken slik at den dukker opp i en underkatalog i en ANNEN mountet disk (/dev/md2). Er dette no-go eller går det helt fint?

Lenke til kommentar
Tingen er at disken (/dev/md1) verken finnes i /etc/fstab

Det kunne jo nesten høres ut som automount, men da burde det allikevel være mulig å mounte manuelt (iallefall var det mulig når jeg kjapt testet).

 

Et lite sidesprang er at gjerne skulle mountet disken slik at den dukker opp i en underkatalog i en ANNEN mountet disk (/dev/md2). Er dette no-go eller går det helt fint?

Bare du har kontroll på rekkefølgen de mountes i (md2 før md1) så bør det gå bra.

Lenke til kommentar

/etc/fstab kjører sekvensielt? Takk for hjelpen, skal kikke på automount.

 

(blir oppgitt av slike ferdigløsninger, minimal kontroll. :()

 

---

 

Edit: Fant ikke automount verken installert eller i repositories (debian etch), så det må være noe annet. Er /dev/dm-0 typiske navn på HW/fakeraid?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med å få Ctrl+Shift til å oppføre seg som AltGr? Den comboen er en av få som ikke er listet under "Key to choose 3rd level" under Keyboard -> Layout -> Options i Ubuntu. Jeg har ikke peiling på xmodmap. Maps til Vim funker også helt fint siden det er her jeg har mest bruk for det.

Lenke til kommentar

Edit: Fant ikke automount verken installert eller i repositories (debian etch), så det må være noe annet. Er /dev/dm-0 typiske navn på HW/fakeraid?

mdX er mdadm.

 

e.g.

#  clvn@enigma: ls -l /dev/md0
brw-rw---- 1 root disk 9, 0 Apr 14 16:39 /dev/md0

#  clvn@enigma: cat /proc/mdstat 
Personalities : [raid6] [raid5] [raid4] 
md0 : active raid6 sdd1[3] sdh1[2] sdc1[1] sde1[4] sda1[0]
 	4395403776 blocks super 1.2 level 6, 512k chunk, algorithm 2 [5/5] [uUUUU]

unused devices: <none>

Lenke til kommentar

Trenger litt hjelp her. Oppgraderte fra ubuntu 10.10 til 11.04 i forgårs. Men etter det så har jeg hatt problemer med lyden. Alt av instillinger ser ut til å være korrekte, men kommer ikke noe lyd i det hele tatt. Lurer på om pulseaudio har noe med saken å gjøre. Siden at det er den som tar seg av lyden.

 

Noen tips til hvor jeg kan begynne å feilsjekke? Ofte så kommer lyden tilbake etter en RS. Men å holde på å restarte maskinen bare man vil ha litt lyd, blir i meste laget for min del. Skal nevnes at de 2-3 siste gangene jeg har opplevd dette, så har det først skjedd når jeg prøvde å spille av en sang i mpd. Spiller et par sekunder, også sier det stopp. Lyden forsvinner, ncmpcpp henger seg litt før den prøver å tilkoble seg mpd på nytt igjen. Regner med at det er noe inni her som kan ha noe med saken å gjøre.

 

Edit: ser ut som at jeg ikke er den eneste som sliter med dette. Reltek ALC268 og 11.04 går tydeligvis ikke spesielt bra overrens.

 

Edit: Fikk lyd når jeg fjernet alt av pulseaudio. Men nå fungerer ikke mikrofonen. Er i alle fall en forbedring.

Endret av Runarbs
Lenke til kommentar

Spørs om det blir noe av det samme her. Etter å ha oppdatert laptopn flrs, avinstallerte jeg ganske gnome og gnome-extras på stasjonærmaskinen. Synd KDE4 fortsatt er litt buggete og drikker opp CPU-en min i tide og utide på laptopen.

Lenke til kommentar

Noen andre som har testet Gnome3 og gnome-shell, så langt? Må si default-oppsett er usedvanlig ubrukelig.

 

Antar at en del her har testet det ut. Mine erfaringer er at det ikke er tilpasset effektbrukere (power users :p). På laptopen kan jeg leve med det til en viss grad, men på den stasjonære arbeidsmaskinen med flere skjermer fungerer det ikke i det hele tatt. Jeg er vant med å kunne ha flere virtuelle skrivebord per skjerm, samt å kunne sende vinduer mellom disse skrivebordene/skjermene. Så vidt jeg kan forstå er ikke dette mulig med gnome 3... Så for min del blir nok kjære xmonad værende i fred her :love:

 

En annen ting jeg ikke forstår er hvorfor pulseaudio nå har blitt en avhengighet!? Personlig har jeg lite problemer med pulseaudio, men forstår ikke hvorfor dette MÅ være med...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...