Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Kjørte dette nå på laptopen:

fsck.ext4 -n -E fragcheck /dev/mapper/vg_macpenguin-homevol

for å gjøre en read-only (-n) sjekk.

 

Siste linje av output :

/dev/mapper/vg_macpenguin-homevol: 58319/2564096 files (2.7% non-contiguous), 8089973/10240000 blocks

 

"2.7% non-contiguous" burde være nøyaktig det samme som 2.7% fragmenterte filer, hvis mine engelskkunnskaper er til å stole på.

Denne linja dukker dog opp uansett om "-E fragcheck" er spesifisert eller ei.

Kjørte samme hos meg nå: 36.6% non-contiguous :p

 

Jeg har ikke fått inntrykk av at fsck er ment for defragmentering, men kan jeg skippe -n og så tar fsck seg av det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FTP er definert i 1936 eller noe slikt. Skulle ikke forundre meg om ingen stabile FTP-klienter har endret sin protokoll-relaterte kildekode på mange år.

 

Beklager anbefalingen min, jeg søkte opp "ftpfs" i APT et par måneder siden og var sikker på at jeg fant en pakke med navn "ftpfs". CurlFTPfs høres vel bra ut?

Lenke til kommentar

Jeg har en ~/ssh/config noe à la følgende:

Host A
Hostname login.aaa.no
LocalForward 2222 login.bbb.no:22
Host B
Hostname localhost
Port 2222

Situasjonen er at jeg har ikke direkte tilgang til B og går derfor via A.

 

Slik det er nå er jeg nødt til å åpne et terminalvindu, skrive ssh A og la det stå åpent for å så åpne en nytt vindu og skrive ssh B. Ofte jeg er ikke interessert i å være inne på A. Jeg har prøvd ssh A & sleep 10 && ssh B etc. men det fungerer ikke. Heller ikke ssh A & for å så kjøre bg og så ssh B fungerer.

 

Så da har jeg to utfordringer:

  • Hva er det med job control i bash jeg har misforstått? :p
  • Finnes det en måte å indikere i ~/ssh/config at den ene hosten krever en eksisterende oppkobling til den andre? Jeg tenkte kanskje litt for makefile-aktig her og overser en annen enklere løsning.

Lenke til kommentar

Hvis jeg bruker -N så fungerer det fint å putte det i bakgrunnen med &, men det hadde vært stilig med en litt mer automatisk løsning. Huffameg. Det var meningen å redigere innlegget, ikke sitere det. Jaja.

Endret av Øsse
Lenke til kommentar

Hvis jeg bruker -N så fungerer det fint å putte det i bakgrunnen med &, men det hadde vært stilig med en litt mer automatisk løsning. Huffameg. Det var meningen å redigere innlegget, ikke sitere det. Jaja.

 

Du kan bruke -f for å putte ssh i bakgrunnen. prøv noe slikt:

ssh -f A sleep 10 && ssh B

 

Sleep 10 kjøres på server A og ssh kobler fra når den er ferdig hvis ikke det er opprettet noen tilkoblinger innen da. Usikker på om dette fungerer hvis du bruker innlogging med passord på A men det gjør du vel ikke ;)

Lenke til kommentar

EAC er fortsatt et av de programmene jeg beholder en virtuell maskin med Windows for. Finnes sikkert alternativer, men jeg har vært for lat til å lete skikkelig. Det andre er MediaMonkey :)

 

EAC funker fint i WINE.

 

Finnes det forøvrig noen rippeprogrammer til linux som har en funksjon tilsvarende "AccurateRip" i EAC? (dvs at den sammenligner resultatet ditt med en database på nett - for å se om du har fått samme resultat som andre - noe som indikerer en nøyaktig rip).

Lenke til kommentar
Du kan bruke -f for å putte ssh i bakgrunnen. prøv noe slikt:

ssh -f A sleep 10 && ssh B

 

Sleep 10 kjøres på server A og ssh kobler fra når den er ferdig hvis ikke det er opprettet noen tilkoblinger innen da. Usikker på om dette fungerer hvis du bruker innlogging med passord på A men det gjør du vel ikke ;)

Bruker nøkkelpar så det går fint :)

 

Takk for hjelpen! Det funker fint, men jeg fant ut at hvis jeg også gir -N så slipper jeg å ha en kommando i det hele tatt, slik at jeg kan skrive ssh -fN A, lukke terminalvinduet, lage meg en kopp kaffe, løse diverse verdensproblemer og så komme tilbake, fyre opp en terminal og skrive "ssh B".

 

Siden denne tunnelen er noe jeg kommer til å bruke mer eller mindre hele dagen hver dag så tenkte jeg at jeg skulle legge til "ssh -fN A" som en Startup application (bruker helt vanlig Ubuntu 10.10). Dette gikk ikke. Prøvde også "sleep 10 && ssh -fN A" (siden jeg så noe annet SSH-greier i listen) og å putte kommandoen i fnutter. Ingen av de hjalp. Er det noen som har peiling?

Lenke til kommentar

http://aur.archlinux...es.php?ID=31249

 

Får samme python-error. Vet ikke hvorfor. Skal prøve å feilsøke source litt selv, men tviler på at jeg finner noe.

 

Jeg kjenner ikke til dette programmet, men mange python-programmer feiler i arch etter python 2 ble flyttet fra /usr/bin/python til /usr/bin/python2. (python 3 har tatt over /usr/bin/python) Kanskje er det altså så enkelt at du bare må bytte ut pekeren på toppen av scriptet fra #!/usr/bin/python til #!/usr/bin/python2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...