Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

clvn: for meg ser det ut som sde datt ut sist, så det er nok den jeg ville begynnt med.

madadm --assemble --force burde gjøre susen, er du uheldig vil disken feile igjen. Det du eventuelt kan prøve er å ta dd fra sde over på en ny disk.

0 0 8 17 0 active sync /dev/sdb1

1 1 0 0 1 faulty removed

2 2 8 97 2 active sync /dev/sdg1

3 3 8 49 3 active sync /dev/sdd1

4 4 0 0 4 faulty removed

5 5 8 33 5 active sync /dev/sdc1

6 6 8 81 6 spare /dev/sdf1

Men forstår ikke helt at du har en "spare" og 2 "faulty" det burde vel tilsi at du skulle hatt en /dev/sdh inni der?

/dev/sdf er den enheten som datt ut av systemet først, og ble lagt til via mdadm --add /dev/md0 /dev/sdf1 etter reboot. Da begynte mdadm å rebuilde mot 6/6, (med 5/6 aktive). Så hoppet enda en disk ut av raidet (/dev/sde?) og alt gikk ned grunnet 4/6 disker aktive i raidet. Vil derfor tro at /dev/sd{b,c,d,e,g} vil kunne utgjøre et 5/6 raid /m intakt data?

Fortsatt forsøke en mdadm --assemble --force, eller kan jeg spesifisere hvilke disker som raidet skal startes med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

clvn: for meg ser det ut som sde datt ut sist, så det er nok den jeg ville begynnt med.

madadm --assemble --force burde gjøre susen, er du uheldig vil disken feile igjen. Det du eventuelt kan prøve er å ta dd fra sde over på en ny disk.

0 0 8 17 0 active sync /dev/sdb1

1 1 0 0 1 faulty removed

2 2 8 97 2 active sync /dev/sdg1

3 3 8 49 3 active sync /dev/sdd1

4 4 0 0 4 faulty removed

5 5 8 33 5 active sync /dev/sdc1

6 6 8 81 6 spare /dev/sdf1

Men forstår ikke helt at du har en "spare" og 2 "faulty" det burde vel tilsi at du skulle hatt en /dev/sdh inni der?

/dev/sdf er den enheten som datt ut av systemet først, og ble lagt til via mdadm --add /dev/md0 /dev/sdf1 etter reboot. Da begynte mdadm å rebuilde mot 6/6, (med 5/6 aktive). Så hoppet enda en disk ut av raidet (/dev/sde?) og alt gikk ned grunnet 4/6 disker aktive i raidet. Vil derfor tro at /dev/sd{b,c,d,e,g} vil kunne utgjøre et 5/6 raid /m intakt data?

Fortsatt forsøke en mdadm --assemble --force, eller kan jeg spesifisere hvilke disker som raidet skal startes med?

mdadm --assemble /dev/md0 --force /dev/sdb1 /dev/sdd1 /dev/sdc1 /dev/sde1 /dev/sdg1 did the trick :love:

Lenke til kommentar

Jeg har et lite spørsmål. Skal så fort jeg får OS-disken min sette opp filserveren, og jeg står mellom tre valg:

1. Debian Squeeze med btrfs (2x2TB per nå, skal utvide senere)

2. Debian Squeeze med ext4/xfs (samme som over)

3. FreeBSD med ZFS.

Jeg skal senere sette i to disker til (har plass til fem i kabinettet), tenkte å sette opp raid1 for fysisk redundans mot diskkrasj, samt ekstern backup (annen maskin 60 mil unna).

Spørsmålet er da: Er btrfs modent nok til at diskene ikke vil ramle ned rundt ørene mine? Hvordan funker poolen i form av fysisk redundans om én disk skulle ryke? Gjelder det samme for ZFS?

Setter pris på innspill.

Lenke til kommentar

@Lycantrophe, les det som står på hovedsiden til wikien til btrfs, og gjør deg opp en mening om du vil stole på det. Personlig ville jeg gitt det litt mer modningstid. Spesielt med kernelen du får i Squeeze er det svært umodent.

ZFS funker erfaringsmessig bra, både på Solaris og FreeBSD, men merk at det er sultent på RAM, spesielt på FreeBSD. Lett å fremprovosere en kræsj om du har for lite.

Det du får i FreeBSD med ZFS er et filsystem som er særdeles enkelt å administrere, og et OS som ikke er fullt så enkelt.

Hvis du er ute etter at det skal være enkelt, ville jeg valgt Debian, og satt opp mdadm+lvm med valgfritt filsystem under installasjon. Hvis du vil ha en utfordring ville jeg valgt FreeBSD+ZFS.

Lenke til kommentar

Utfordring ser jeg på som positivt, jeg er ute etter resultater. Jeg har 4gb ram, ville det holdt, tror du? Første prioritet er i grunn å kunne feede mediaboxen. Senere skal jeg utvide til andre ting (website, sftp-løsninger++, får se hvor mye tid som strekker til).

Skal ta en titt på wiki-siden.

Lenke til kommentar

@Lycantrophe: 4GB burde holde. FreeBSD 8.2 er i RC3-versjon og release er rett rundt hjørnet. Du kan installere RCen og bruke freebsd-update til å oppgradere til release når den kommer ut. ZFS skal være enda mer stabilt i 8.2, så vil tippe det er verdt det.

Edit: Ved bruk av FreeBSD er håndboka essensiell, du finner mye nyttig info der til generell bruk av OSet. Til bruk av ZFS kan du gjerne supplere med dokumentasjon for Solaris o.l.

@rocknrolf77: Windows i et nøtteskall det vel, wine gjør bare jobben sin :p

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...