Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Send en mail og spør om det kan fikses?

Neh... Er ikke snakk om så store summer til at jeg gidder

Men hvem føler du Journal er mest rettet mot? Admin eller nysgjerrigper?

Som olefiver sier, en rar blanding. En del veldig nybegynner stoff + en del hardcore sysadm. stoff. Og en del mystiske spalter, slik som en fyr som støtt og stadig skriver om HTML 5 (ser ikke helt hva det har med Linux å gjøre).

Lenke til kommentar

Hei folkens,

Jeg sitter og redigerer noen filer (en hjemmeside) med Gvim på en FTP-server. Jeg har "montert" FTP-området via Places -> Connect to server.

Selv om jeg har sagt pent ifra om at jeg ikke vil ha noen swapfiler så oppretter det seg filer som index.php~, index.phq~ index.phr~ osv. I tillegg så oppstår det en helt drøss med tilsynelatende tomme filer som har fire- og femsifrede navn. 3423, 7786, 10345, 16458, osv. Sistnevnte skjer også hvis jeg bruker sed -i på filer.

Er det en grei måte å unngå dette? Siden det er snakk om PHP så synes jeg det er stress å måtte laste de over om og om igjen, så jeg vil foretrekke å redigere de der de ligger. Kreves det mye konfigurering å få PHP til å kjøre på min egen maskin? Så vidt jeg vet har ikke One.com noen annen form for innlogging.

Lenke til kommentar

Takk for info. Nei, det ser ikke ut til at webhotellet har noen andre ordninger enn FTP. Jeg kan alltids sende en mail og spørre.

Det er egentlig ikke et stort problem. En gang i blandt kjører jeg en find-kommando eller to. Sånn sett var det hell i uhell. Jeg kunne ikke noe om find før dette :)

Apropos, finnes det en variant av find som støtter regular expressions? Hvis ikke, har find (eller bash generelt) en wildcard som betyr det samme som * gjør i regexp, altså et vilkårlig antall av det forrige tegnet? '[0-9]*' betyr noe helt annet i bash enn hva det gjør som en del av en regexp (Jeg snakker heldigvis ikke av erfaring her :p )

Edit: Ahh, en litt nøyere gjennomgang av man-pagen til find fikset det :) Men spørsmålet om wildcards i bash gjelder forstatt.

Endret av Øsse
Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å få koblet til en pc'en min til tv'en. Jeg bruker en HDMI-kabel og bildet kommer fint over, men jeg får ikke lyd fra tv'en med tilhørende anlegg.

Jeg har vært inne på lydmenyen, men det er bare et alternativ under "output" og det er "Internal Analog Audio Device". Jeg surret litt rundt med diverse lydoppsett når jeg prøvde å få spotify til å fungere. Under "Applications" står det at jeg bruker "ALSA plug-in".

Noen tips? Må jeg tilbake til Pulseaudio?

Lenke til kommentar

Skal gjøre det, men akkurat nå har jeg installert pekwm og fucket opp alt. Jeg har ikke tid til å drive å knote nå så jeg vil gjerne komme tilbake til "gode gamle ubuntu". Jeg har kjørt både "remove" og "autoremove" av pekwm, men nå har jeg ingen windowmanager. Hva heter den opprinnelige?

Lenke til kommentar

Da er Windowmanager problemet løst med en fiffig "sudo apt-get install ubuntu-desktop".

Output fra aplay -l:

**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC272 Analog [ALC272 Analog]
 Subdevices: 1/1
 Subdevice #0: subdevice #0
card 0: Intel [HDA Intel], device 1: ALC272 Digital [ALC272 Digital]

Fjernet PulseAudio grunnet spotifyproblemer, men skal sjekke om det hjelper å legge det inn igjen.

Endret av haarod
Lenke til kommentar

aplay -l viser ikke HDMI-utgangen. Du trenger nok en nyere versjo av alsa-lib (om jeg hbusker rett, er det den som inneholder drivere) slik at dn kjenner igjen utgangen. Kan og være en modul som ikke er lastet, har du prøvd sudo alsaconf?

Her ser du min output av aplay -l, der HDMI-utgangen vises:

card 0: NVidia [HDA NVidia], device 0: ALC1200 Analog [ALC1200 Analog]
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 1: ALC1200 Digital [ALC1200 Digital]
card 0: NVidia [HDA NVidia], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]
 Subdevices: 0/1

Lenke til kommentar

Uten egentlig å være helt sikker på hva har jeg gjort får jeg nå denne outputen:

card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC272 Analog [ALC272 Analog]
card 0: Intel [HDA Intel], device 1: ALC272 Digital [ALC272 Digital]
card 1: NVidia [HDA NVidia], device 3: HDMI 0 [HDMI 0]
card 1: NVidia [HDA NVidia], device 7: HDMI 0 [HDMI 0]
card 1: NVidia [HDA NVidia], device 8: HDMI 0 [HDMI 0]
card 1: NVidia [HDA NVidia], device 9: HDMI 0 [HDMI 0]

Men det er fortsatt ingen lyd.

Lenke til kommentar

Det kjekke med PulseAudio er at du kan velge hvilken output du skal bruke i GUI med noen enkle klikk. Jeg vet ikke hvordan du kan gjøre det med ren ALSA. I følge linken jeg ga deg så skal du bruke

GT210/GT220/GT240 Any GT210/GT220/GT240 enable_msi=0 probe_mask=0xffff,0xfff2 plughw:X,3 (PCM, multichannel PCM, bitsteam (DD/DD-EX/DTS/DTS-ES))

hvor X-en er nr. på lydkortet ditt i følge aplay -l, i ditt tilfelle "card 1".

I PulseAudio kan du da legge til "load-module module-alsa-sink device=hw:1,3" (card 1, subdevice 3) i /etc/pulse/default.pa.

Slik gjorde hvertfall jeg det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...