del_diablo Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Siden jeg er ikke så oppdatert på distofroten, hva ville dere ha anbefalt til en gammel stasjonærpc med 512 ram og ca 1.2ghz pentium 4 cpu? Vurderte litt å bare installere Xubuntu og erstatte xfce med openbox. Men tror det kan bli en litt for drastisk forandring for gamlingene som skal bruke maskinen. Tror jeg sier meg enig med JohndoeMAKT: Debian + LXDE eller XFCE. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 29. januar 2011 Del Skrevet 29. januar 2011 Da blir det nok Debian, har stort sett bare holdt meg til *buntu siden jeg begynte med linux, bortsett fra en liten periode med Arch. Så skal bli artig å teste ut noe nytt. selv om det ikke blir så enorm forskjell. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Dersom du vil ha Ubuntu kan du også velge Ubuntu Server og legge inn pakken "lxde". Fordelen med dette er at du får tilgang til (trolig)større og mer oppdatert repos og at du får en server-kernel som sørger for færre oppdateringer. Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Eh, Debian er såvidt jeg kan se vel så godt valg som Ubuntu. Med Squeeze som slippes forhåpentligvis snart, er den også mer oppdatert enn 10.04, og pakkeutvalget er vel heller større. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Eh, Debian er såvidt jeg kan se vel så godt valg som Ubuntu. Med Squeeze som slippes forhåpentligvis snart, er den også mer oppdatert enn 10.04, og pakkeutvalget er vel heller større. Debian er absolutt et godt valg, men siden dette er til en desktop er min erfaring at Ubuntu er en smule bedre mot det bruksområdet. Ubuntu 10.10 har også vært ute en heller lang tid. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Eh, Debian er såvidt jeg kan se vel så godt valg som Ubuntu. Med Squeeze som slippes forhåpentligvis snart, er den også mer oppdatert enn 10.04, og pakkeutvalget er vel heller større. Debian er absolutt et godt valg, men siden dette er til en desktop er min erfaring at Ubuntu er en smule bedre mot det bruksområdet. Ubuntu 10.10 har også vært ute en heller lang tid. 3 mnd er da ikke lang tid. Debian er enda mer en godt nok til desktop bruk. Selv om det kan være litt mer jobb å sette opp.(Ubuntu har jo også ufrie drivere, noe debian ikke har). Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Kommentaren var mot at Del sammenlignet med 10.04. Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Eh, Debian er såvidt jeg kan se vel så godt valg som Ubuntu. Med Squeeze som slippes forhåpentligvis snart, er den også mer oppdatert enn 10.04, og pakkeutvalget er vel heller større. Debian er absolutt et godt valg, men siden dette er til en desktop er min erfaring at Ubuntu er en smule bedre mot det bruksområdet. Ubuntu 10.10 har også vært ute en heller lang tid. Du har rett, jeg trodde det dreide seg om server. Ubuntu er typisk mer oppdatert og litt mindre pes på desktop. Lenke til kommentar
fredrik-fyksen Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 (endret) Hei! Jeg har brukt Ubuntu i 3-4 år nå. Tenkte jeg skulle prøve meg på KDE nå som 4.6 har kommet ut. Vil også prøve noe annet enn Ubuntu. Jeg vil egentlig ha en så "ren" distrubisjon som mulig. Så tenkte på Arch. Men har ikke spessielt lyst til og sette meg inn i arch beginner guide. Lurte derfor på om det fantes en distro som ikke er mer enn arch og KDE (samt alt som trengs av nettverk, og lyd drivere.) Redigert: Kanskje Ubuntu server + installere KDE hadde vært en mulighet? Endret 31. januar 2011 av fredrik-fyksen Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Javisst. Evt Debian squeeze Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Jeg bruker Debian på multimedia-PCen min hjemme. Funker fint, det, men jeg gleder meg til Debian "Squeeze" kommer, da kan jeg endelig ta i bruk SSD-disken min, og dra nytte av EXT4. Debian "Lenny" har ikke støtte for Trim, noe som er vesentlig for en SSD-disk. Håper det også gjør at problemene med MythTV løser seg. Ubuntu er egentlig ikke et alternativ, da Debian skal kjøre lettere enn Ubuntu. Og så har vi jo det faktum at Debian sitt utvalg av pakker skal være større enn Ubuntu sitt. Og Debian er erfaringsmessig ganske behagelig med tanke på å installere de generiske Nvidia-driverne, noe man ikke akkurat kan si om Ubuntu. Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Er det et kjent problem i wine at bare deler av et vindu (hjørnet oppe til venstre, noen ganger viser opp til 60%) er synlig? Klarte ikke google meg frem til det. Merker det i steam, spotify og wow launcher bl.a. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Merker det i spotify, hvertfall. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 hvis du høyreklikker på oppgavelinje kan du velge "move" som alternativ iaff Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Klarer jo å bruke det forsåvidt, om jeg forminsker vinduet (går fremdeles an å interacte med vinduet, er bare ikke synlig) og drar det opp i venstre hjørne så fungerer det fint. Området er vel på ca 800x600 etter øyemål utifra skjermoppløsning. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Spotify i Wine flippet ut et par måneder siden, der kjenner jeg meg igjen. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Spotify i Wine flippet ut et par måneder siden, der kjenner jeg meg igjen. Merkelig, jeg har kjørt Spotify i Wine i månedsvis, fungerer for meg. Lenke til kommentar
huf Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Og Debian er erfaringsmessig ganske behagelig med tanke på å installere de generiske Nvidia-driverne, noe man ikke akkurat kan si om Ubuntu. Kvifor er dette så unødvendig knotete i Ubuntu enda, eigentleg? Installerte eit par mediacenter no for litt sidan, og det var ikkje akkurat behageleg... Er det forresten nokon her som har erfaring med VDPAU i XBMC på ION-system her? Den vdpau-driveren som xbmc-teamet har laga fungerer ikkje akkurat problemfritt på 10.10... Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 (endret) Er det forresten nokon her som har erfaring med VDPAU i XBMC på ION-system her? Den vdpau-driveren som xbmc-teamet har laga fungerer ikkje akkurat problemfritt på 10.10... Har ikke testet 10.10, men 10.04 + XBMC + "default" nvidia-driver (som "restricted drivers"-verktøyet installerer) + VDPAU funket på første forsøk for min del. Endret 1. februar 2011 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå