Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eneste som krever restart er kernel, er jo heller ikke sikkert at den kernelen som ble brukt hadde noen sikkerhetshull.

Er det ikke noen unix-systemer som har hotswappable (redundant?) kernel?

Solaris har ekte mikrokjerne, og det vil nok forhindre en del omstart, pluss self-healing osv...

Edit: Solaris er et UNIX-system, basert på UNIX System V Release 4.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Solaris har ekte mikrokjerne, og det vil nok forhindre en del omstart, pluss self-healing osv...

Å? Som f.eks. QNX?

Visste ente det...

Jeg må si jeg tviler litt på det da.

UNIX system V er jo tradisjonelt et monolitisk (?riktig begrep?) kjerne med moduler, som Linux er.

*BSD'ene er monolitiske, Linux, trad. UNIX

OS X og win-OSene basert på NT-kjerna er hybrider, dvs. de har en mikrokjerne innebyggd i en monolitisk kjerne. For OS X er det Mach inni FreeBSD.

Minix, AmigaOs, Haiku og QNX; mikrokjerne OS.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Skjønner selvfølgelig at Solaris har blitt utvikla over tida, jeg ville bare gi uttrykk for en sunn skepsis :)

Vi burde alle pålegge oss litt sunn skepsis oftere.

Jeg har brukt QNX, skulle programmere et lite embedded system som hovedprosjekt på skolen. Og QNX er et ekte mikrokjerne OS; kun de mest fundamentale OS funksjonene (signals,timers,scheduling) blir behandlet av kjerna.

Alle andre komponenter som drivere, filsystemer, protokoll stacks, osv. kjører utafor kjerna som separate minnebeskytta prosesser.

Her er litt av grunnen for skepsisen:

Linux har visse aspekter av mikrokjerne arkitekturen, f.eks. moduler. Det er mulig å få linux til å oppføre seg som en mikrokjerne til en viss grad.

De aller fleste *NIX type OS har aspekter av mikrokjerne arkitekturen, men det er få som har EKTE mikrokjerner. Kan kalle det "micro-kernel-ish" :)

Hvis Solaris er slik "micro-kernel-ish" er det fortsatt et stykke til EKTE mikrokjerne, men hvis Solaris har EKTE mikrokjerne er det vel bra.

Til de som ente skjønner hva vi snakker om: Mikrokjerne har ingenting med størrelsen på kjerna å gjøre ;)

Lenke til kommentar
Multithreaded Kernel:

* Solaris has a multithreaded kernel

* There are kernel threads associated with user processes

* There are system kernel threads such as those created to handle interrupts

* Device driver routines run in kernel threads

* On a multiprocessor system, several kernel threads can run simultaneously

Sitert herfra.

Wikipedia sier også at Solaris har en monolitisk kjerne.

Endret av zyp
Lenke til kommentar
Multithreaded Kernel:

* Solaris has a multithreaded kernel

* There are kernel threads associated with user processes

* There are system kernel threads such as those created to handle interrupts

* Device driver routines run in kernel threads

* On a multiprocessor system, several kernel threads can run simultaneously

Sitert herfra.

Wikipedia sier også at Solaris har en monolitisk kjerne.

Nåja, stoler heller mer på det vi lærer i timen enn på Wikipedia, som kan komme fra hvem som helst. Se bare på dette foilsettet fra en forelesning.

Lenke til kommentar
Nåja, stoler heller mer på det vi lærer i timen enn på Wikipedia, som kan komme fra hvem som helst. Se bare på dette foilsettet fra en forelesning.

Jeg vet ikke med deg, men jeg utviklet raskt evnen til å ikke stole uhemmet på forelesningsfoiler av den typen. Forelesere kan jo også være hjemsomhelst ^^

Presenter en godt, utfyllt begrunnelse, ikke bare fire setninger på en foil.

Jeg leste også på wikipedia (at Solaris var monolitisk), men jeg valgte å ikke stole uhemmet på'et.

EDIT: Foilen under Solaris handler om win2K. Win2K har IKKE en mikrokjerne, snarere er win2K et hybrid OS. Har byggd inn en mikrokjerne inn i en monilitisk kjerne, samme som OS X (mach innebyggd i FreeBSD).

Vi kan da utlede at foreleser som har lagd disse foilene mener at hybridkjerne OS er mikrokjerne OS. Og siden foreleser anser Solaris som mikrokjerne OS; er Solaris et hybridkjerne OS.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Jeg vet ikke med deg, men jeg utviklet raskt evnen til å ikke stole uhemmet på forelesningsfoiler av den typen. Forelesere kan jo også være hjemsomhelst ^^

Det er ikke det at jeg ukritisk absorberer alt det jeg får presentert, men foreleserne våre er som regel personer som har grad av professor og 1. ananumensis. Og skolen er NTNU, og jeg går på siv.ing-studie.

Lenke til kommentar
Det er ikke det at jeg ukritisk absorberer alt det jeg får presentert, men foreleserne våre er som regel personer som har grad av professor og 1. ananumensis. Og skolen er NTNU, og jeg går på siv.ing-studie.

Jeg sier ikke at foreleser er en dust.

Poenget er at foilen er et STERKT forenklet bilde av OSet.

Man kan være professor og 1. ananumensis så mye en bare vil, man greier ikke å beskrive et OS godt nok på fire bisetninger.

Lenke til kommentar
En forelesningsfoil er ment å være kort, og skal gi en indikasjon på hva som faktisk blir forelest. Vi har også en stor, tykk pensumbok.

Vet da det.

Altså: Jeg mener ikke at du ukritisk absorberer alt det du får presentert.

Jeg mener heller ikke at foreleserene dine er noe annet enn kompetente mennesker.

Men når du sier at Solaris har en EKTE mikrokjerne og ikke har annet enn en kort foil å vise til, må du akseptere at andre tviler på det du sier.

Hva står det i pensumboka!

Jeg vil ha fakta!

:)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så byttet sun fra monotolisk kjerne(BSD) til microkernel(SysVr4) ved SunOS4->SunOS5. Men jeg tror ikke at solaris er noe prakteksempel på en ren microkernel - men heller at det har en mickrokernel'ish design. Tviler litt på at det hadde vært noen enkel sak å få solaris til å kjøre oppå en anna microkernel.

Ellers er jeg enig med olefiver. Professorer og førsteamanuensis betyr ikke nødvendigvis at en skal sluke alt rått. Jeg sier heller ikke at de ikke er kompetente(tok UiO versjonen av kurset selv i sin tid), men en skal heller ikke ta alt for god fisk ;)

Lenke til kommentar

Jepp, kjøper ikke musikk som er beskyttet av DRM.

Nok et eksempel på at Mac/Linux/UNIX-brukere blir diskriminert. Ganske råttent gjort, egentlig. Det er bare enda en grunn til at man nå må ta i bruk forbrukermakten og begynne å benytte Mac/Linux/UNIX for å tvinge de store selskapene til å begynne å støtte disse plattformene.

Lenke til kommentar
http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=05/...8&tid=3&tid=106

Vi trenger å forstå at å spille av musikk fra datamaskinen din er et privilegium. Normalt lytter folk til musikk i bilen eller gjennom hjemmestereon. Hvis du er en Linux eller Mac bruker bør du overveie å kjøpe en regulær CD-spiller.

Sweet zombie Jesus!

Hva går disse folka på?

DU har kjøpt CD'en, det er DIN eiendom, altså skal du ha rett til å bruke den som DU vil, og du skal også ha muligheten til det.

Ermh, nei det er tydligvis feil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...