Vertical^ Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hei! Har nå to bærbare, og de er med Linux 10.10. Vil nå installere (lovlig) Windows 7 på PC nr. 2. Men dette gikk ikke. Lastet ned GParted, men ga ingen resultater. Hoved HDD'en (ca. 250 GB) vil ikke Unmountes. Trykker jeg på "Unmount" får jeg: The partition could not be unmounted from the following mount points: / Most likely other partitions are also mounted on these mount points. You are advised to unmount them manually. Har lest diverse guider, men ikke fått mye ut av det. Har prøvd veldig mye forskjellig, men ingen resultater. Skal da ha disken til NTFS format. Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Du kan ikke umounte / mens operativsystemet kjører. Hvis du vil gjøre plass til en ny partisjon kan bør du kjøre Linux fra en liveCD og gjøre linux partisjonen mindre med GParted eller lignende. For sikkerhets skyld bør du opprette NTFS partisjonene i Windows installeren, for å være på de sikre siden. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Er LiveCD en installasjons CD? Har nemlig Ubuntu Desktop 10.10, som jeg bestilte. Rett meg om jeg tar feil! Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 En livecd er en cd som lar deg starte opp operativsystemet fra en cd. De aller aller fleste av disse lar deg installere operativsystemet fra skrivebordet. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Da skjønner jeg. Hvor er det mulighet for å få tak i en slik CD? Skal selvsagt søke litt rundt, men får alltid bedre tips her. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) De fleste distribusjoner lar deg laste ned livecden fra hjemmesidene deres. Av erfaringsnivået ditt tror jeg du burde sjekke ut mint. http://www.linuxmint.com/edition.php?id=69 EDIT: Om du vil kan du legge inn live-cden på en usb-penn også, det gjøres lettest gjennom verktøyet unetbootin. Endret 7. desember 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Takk, Flimzes! Men etter at det har blitt gjort, hva gjør jeg videre? Åpner GParted og.. ? Planen var å formatere C disken (hoveddisken), så jeg kan installere Windows 7. Endret 7. desember 2010 av Vertical^ Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Og formaterer med det? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Åja, så det er så enkelt? Da burde det ikke være et problem. Laster ned Mint 10 nå. Skal jeg starte maskin med CD/DVD brenner (som fila ligger på), også innstallere, eller kan denne kjøres rett i desktop på Ubuntu? Endret 7. desember 2010 av Vertical^ Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Er målet ditt å installere w7? Alene eller ved siden av en eksisterende installasjon? Endret 7. desember 2010 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Målet er Windows 7 alene, og bare Windows 7. Da har jeg en pc med Ubuntu, og en med Windows 7. (Har da to PC'er) Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Ville da bare startet w7installasjonen og latt windows gjøre det. Beklager korte svar, skriver fra Android. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Det har jeg prøvd, men ingen av partisjonene/diskene kan brukes. Får beskjeden: "This disk/partition can not be used because it is not NTFS" eller noe lignende. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Trykk da på advanced options, og så kan du velge å formatere diskene derfra. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Har prøvd det også, men en ingen av funksjonene er tilgjengelige/trykkbare. Kan laste opp et par bilder? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hmm, har selv opplevd at den kan være vanskelig. Om du starter opp en livecd med mint, og så starter opp gparted, så skal disken komme opp, og du kan velge å formatere hele disken, formater den da som ntfs, så burde det være i orden. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Det er ingen vits i å formatere den som NTFS, siden Windows uansett vil gjøre det under installasjonen. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Men jeg får jo ikke gjort noe under installasjonen. Ingen av diskene er tilgjengelige, fordi de ikke er NTFS. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Joda, man trenger ikke å ha formatert disken. Man kan til og med ha ext*, slette dem og formatere dem under Windows-installasjonen. Noe annet ville jo gjort det utrolig tungvindt om man må bytte disk i PC-en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå