Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvilken prosess som tar seg av å styre touchpaden/musa i Ubuntu? Når jeg kobler fra en ekstern mus på laptopen vil den nemlig ikke bruke scrollfeltet på touchpaden lenger og tenker at å starte den prosessen på nytt kan hjelpe litt :) (funker nemlig etter restart)

 

Jeg antar at det også i ubuntu er udev som tar seg av dette. Jeg er ikke kjent med ubuntu, men du kan forsøke å restarte udev ved å kjøre '/etc/init.d/udev restart'

 

Uansett vil dette være en dårlig løsning i lengden, antar at det går ann å lage noe udev-regel som gjør noe tilsvarende og at det muligens kan være en løsning.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvilken prosess som tar seg av å styre touchpaden/musa i Ubuntu? Når jeg kobler fra en ekstern mus på laptopen vil den nemlig ikke bruke scrollfeltet på touchpaden lenger og tenker at å starte den prosessen på nytt kan hjelpe litt :) (funker nemlig etter restart)

 

Jeg antar at det også i ubuntu er udev som tar seg av dette. Jeg er ikke kjent med ubuntu, men du kan forsøke å restarte udev ved å kjøre '/etc/init.d/udev restart'

 

Uansett vil dette være en dårlig løsning i lengden, antar at det går ann å lage noe udev-regel som gjør noe tilsvarende og at det muligens kan være en løsning.

hernil@laptop:~$ /etc/init.d/udev restart

Rather than invoking init scripts through /etc/init.d, use the service(8)

utility, e.g. service udev restart

 

Since the script you are attempting to invoke has been converted to an

Upstart job, you may also use the restart(8) utility, e.g. restart udev

restart: Rejected send message, 1 matched rules; type="method_call", sender=":1.122" (uid=1000 pid=8751 comm="restart) interface="com.ubuntu.Upstart0_6.Job" member="Restart" error name="(unset)" requested_reply=0 destination="com.ubuntu.Upstart" (uid=0 pid=1 comm="/sbin/init"))

Med andre ord: det funket ikke :p

 

Når det gjelder å restarte X så tror jeg det funker (har gjort det et par ganger i andre sammenhenger, men det er jo mildt sagt litt tungvint og irriterende tidkrevende. Burde vel gå an å fikse det på en annen måte? Det funker igjen etter suspend+resume. Vet ikke om det er fordi x starter på nytt da eller om det er noe annet som gjør det. Mye jeg ikke vet gitt^^ :)

Lenke til kommentar
Med andre ord: det funket ikke :p

 

Var selvfølgelig kun ment som en idè for å få deg på sporet av noe. Tror du kommer mye lenger ved å lese deg litt opp på udev og forsøke å løse problemet på eget vis. Eksempelvis les melding du får der. (Merk og at du sikkert må kjøre kommandoen med root-rettigheter, altså med sudo foran kommandoen)

Lenke til kommentar

Prøvde med sudo også og gjorde ikke store forskjellen.

 

Skal se om jeg kommer lenger med udev for en langsiktig løsning etterhvert. Det mest irriterende er at dette skjedde med 10.04 også, men at det på slutten før 10.10 kom en eller annen oppdatering som gjorde at det funket som forventet. Så falt jeg tilbake i hullet med 10.10.

 

Har så lite tid og lyst til å dukke ned i denne typen ting for tiden. Det er liksom ikke det mest spennende å utforske heller ... Jaja, får prøve å google meg litt lenger en gang. Hvis noen mot formodning skulle ha gode forslag til løsninger, langvarige eller andre, så er jeg svært mottakelig for det! :)

Lenke til kommentar

En disk i mdadm-raidet døde. plugget ut denne, erstatten den med en ny (/dev/sdc). Tok mdadm -add /dev/md0 /dev/sdc1.

 

Nå ser det sånn ut:

CODE
md0 : inactive sdg1[1](S) sdf1[4](S) sde1[3](S) sdd1[5](S) sdc1[6](S) sdh1[2](S)

8790817152 blocks

 

Ser ut som om jeg sliter med å "aktivere" det?

 

"mdadm --assemble --scan" hjelper ingenting, ei heller "mdadm --assemble --scan"

 

# cat /etc/mdadm.conf

ARRAY /dev/md0 metadata=0.90 UUID=e88a3b09:b4cd0d6e:dc342cdc:19e2ab4a

 

Noen kjappe tips?

Endret av cvłñ
Lenke til kommentar

Dette løste seg. Måtte tulle litt med diverse, men i tilfelle noen andre finner denne posten her og sliter med det samme:

 

Stoppe raidet

fjerne den nye disken som var lagt til

slette /etc/mdadm.conf

mdadm --assemble --force /dev/md0 *alle diskene som opprinnelig var med i raidet, minus den som feilet*

mdadm -add /dev/md0 --add /dev/sdy1 (nye disken som skal ta over for den som feilet)

mdadm --detail --scan --verbose > /etc/mdadm.conf

Lenke til kommentar

Hvordan er det å kjøre software-raid med eksterne (USB) disker?

 

Det høres relativt meningsløst ut. USB er så tregt at du ikke vil få noen særlig effekt av det.

Skal du gjøre noe sånt med eksterne disker, bruk i det minste eSATA.

Tenkte på det på grunn av sikkerhet, ikke på grunn av hastighet.

 

Tenkte 3 eksterne disker, der to alltid er i raid, og den tredje er lagret et annet sted. En gang i uken bytter man den ene disken i raidet med den som blir lagret et annet sted.

 

Er kanskje bedre å løse det på en annen måte enn raid...

Lenke til kommentar

Jeg laster ned en wmv stream med vlc as we speak, og det går jo litt treeeegt. Er det noen programmer som kan gjøre dette fortere enn avspillings-hastighet? Mener ejg hadde et program som fikk til det i de fleste tilfeller indows for en seks-syv år siden. :p

Hvis det er en mms strøm er mimms ideelt.

 

Tilleggsspørsmål:

Finnes det tilsvarende mimms for rtsp-strømmer? Etter nrk byttet til det er det bare noe møkk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...