Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt som er listet i /sys/class/hwmon/ kan brukes i conky gjennom ${hwmon}

 

Fra Conky manualen

hwmon

(dev) type n (factor offset)

 

Hwmon sensor from sysfs (Linux 2.6). Parameter dev may be omitted if you have only one hwmon device.

Parameter type is either 'in' or 'vol' meaning voltage; 'fan' meaning fan; 'temp' meaning temperature.

Parameter n is number of the sensor. See /sys/class/hwmon/ on your local computer. The optional

arguments 'factor' and 'offset' allow precalculation of the raw input, which is being modified as

follows: 'input = input * factor + offset'. Note that they have to be given as decimal values

(i.e. contain at least one decimal place).

 

Skulle det du er interessert i ikke befinne seg i /sys/class/hwmon/ kan du se om du finner det du trenger i /sys/bus/i2c/ og bruke det i conky med ${i2c}

Lenke til kommentar

Da kan du bruke ${hddtemp}, hddtemp daemon må kjøre for at dette skal fungere i conky.

 

Hvis ${hddtemp /dev/sda} ikke viser noe i conky kan det være fordi harddisk databasen til hddtemp ikke inneholder akkuratt den disken du bruker. Det fikser du ved å kjøre kommandoen under for å finne ut modellnummeret til disken.

# smartctl -a /dev/sda | grep "Device Model"
Device Model:     ST9500325AS

Så å setter du det inn i /usr/share/hddtemp/hddtemp.db og restarter hddtemp og conky.

"ST9500325AS"				194  C  "Seagate Momentus 5400.6 Series"

En rask sjekk for å se om det virker.

# hddtemp -n /dev/sda
37

Lenke til kommentar

Ja, vedlikehold. Du vet da vel godt at en software stack ofte har avhengigheter, og at ikke alltid kompilering går rett gjennom. Hvis du skal holdes up-to-date med eksempelvis sikkerhetsoppdateringer, så er det nødvendig med vedlikehold.

Får jo oppdateringer fra D-Link, så jeg "vedlikeholder" de endringer/programmene jeg har lagt til, vil si mer eller mindre null vedlikehold.

 

Naturligvis, du er jo nødt til å gjøre hele jobben selv. Det er en betydelig oppgave, selv for deg som har driftet din egen distro.

Nei, som sagt får jeg oppdateringer fra D-Link. Jeg vedlikeholder mine endringer (skjer automatisk).'

 

Her er det veldig nyttig om du er litt mer presis. Mener du at du bygger ny firmware fra kildekode? Eller hva er det egentlig du mener?

Ja, firmware bygges automatisk fra kildekode.

 

Dessverre vet jeg ikke hva du vil, så utsagnet har null informasjonverdi. Det jeg derimot antar er at det er svært mye som blir kronglete hvis du prøver å gjøre noe annet enn Linksys har lagt inn.

Det blir det ikke.

Lenke til kommentar

@Lycantrophe: conky trenger ikke root tilgang for å hente harddisk temperatur fra hddtemp. Grunnen til at man må kjøre hddtemp er fordi den daemonen skal kjøre med root tilgang og gi informasjon om harddisk temperatur til programmer uten root tilgang. Alt som trengs er å ha hddtemp kjørende og bruke feks. ${hddtemp /dev/sda} i conky.

Lenke til kommentar

Får jo oppdateringer fra D-Link, så jeg "vedlikeholder" de endringer/programmene jeg har lagt til, vil si mer eller mindre null vedlikehold.

Har du fått kjerneoppdatering fra D-Link? Hvilke oppdateringer har du overhodet fått fra D-Link?
Her er det veldig nyttig om du er litt mer presis. Mener du at du bygger ny firmware fra kildekode? Eller hva er det egentlig du mener?

Ja, firmware bygges automatisk fra kildekode.
Har du bygget denne fra kildekode?

 

Hvis ja, som du sikkert vet er det fort interessant å kompilere en nyere kjerne hvis man vil ha med flere drivere (høyst aktuelt for oss som har USB). Har du forsøkt å bygge denne med noen annen kjerne enn den som følger med?

 

Vi snakker her om en leverandør som man måtte dra for retten for å få frigitt GPL-kode.

ref. http://gpl-violations.org/news/20060922-dlink-judgement_frankfurt.html

 

Kunne du tenkt deg å lagt til akkurat hvilke programmer du har installert ved siden av stock firmware?

Endret av Del
Lenke til kommentar

Sorry, men jeg kan ikke se at han har bekreftet det. At byggmiljøet til D-Link ligger ute finner jeg også usannsynlig, så jeg vil gjerne ha en bekreftelse. Typisk er det høyst ikke trivielt å gjøre modifikasjoner av firmware for så å bygge, så her er jeg redd olear driver med villedning. Videre har jeg ingen tro på at han har en kjerne med siste runde sikkerhetspatcher. Det irriterer meg faktisk at han bevisst unnlater å svare ordentlig.

Lenke til kommentar

Naturligvis, de har allerede blitt dratt for retten for å ikke legge ut kildekode. Det er derimot vanlig at kildekoden som legges ut ikke bygger rent, og ikke har med alt innhold. Hvis du leser litt rundt hos dd-wrt og openwrt finner du fort ut at en glansbildet nettside ikke sier en dritt.

 

I dette tilfellet har jeg nå av irritasjon sjekket denne routeren. Det viser seg at den er rimelig tricky å installere ting på. Brainslayer fikk hjelp til å finne ut hvordan han kunne legge inn sine greier, og selv den ferdige oppskriften er ikke noe å anbefale for amatører:

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/DIR300

Merk at denne gjelder kun for rev A, så hvis du ikke er uheldig og prøver dette på en annen revisjon, kan du fort ende opp med å gjøre deg kjent med seriell konsoll og litt seriøs hacking. Open my ass.

 

Videre er siste revisjon av firmware her 18/11 2008: http://tsd.dlink.com.tw/downloads2008detailgo.asp

Så den har ikke mottatt sikkerhetsoppdateringer på et par år. Dette er alt annet enn grei skuring.

Lenke til kommentar

As requested, conky screenshot. Alt funker som det skal, men er noe anonym fortsatt. Skal tweake litt mer/legge til eventuelle features, men det tar jeg som det kommer.

 

Ignorerer artifacts på skjermen, kom etter noe pusling med farger/ikoner, og skal resterte X nå for å få det bort.

 

.conkyrc

 

 

alignment top_right
border_margin 4
border_width 1
default_shade_color grey
default_outline_color black
double_buffer yes
draw_shades no
draw_outline no
draw_borders no
gap_x 10
gap_y 30
maximum_width 800
minimum_size 240 10
no_buffers yes
own_window yes
own_window_type normal
own_window_transparent yes
own_window_argb_visual yes
own_window_class Conky
own_window_hints undecorated,below,sticky,skip_taskbar,skip_pager
stippled_borders 10
total_run_times 0
use_spacer none
use_xft yes
uppercase no
update_interval 0.5
xftfont verdana:size=8
xftalpha 0.8

# Colors
default_color BADCDD #  
color0 BADCDD    #        (weather & network & todo)
color1 F8DF58    # GPU temp)
color2 76DBDD    # (cpu & ram)
color3 Tan4      # for dark bakground Tan1 : for light background Tan4
color4 BDE8CA    # (summary)
color5 606060    # (processes)
color6 C2E078    # (clock)
color7 6694B2    #(logos)
color8 DarkSlateGray # (line)
color9 white    # (cpu% & ram%)



# the commands can be found here: http://conky.sourceforge.net/variables.html
TEXT
${font Arial:bold:size=10}${color3}${voffset -10}$alignc Network${font}
${color8}${voffset -9}$hr
${color8}   Public IP $alignr ${execi 300 wget -O - http://ip.tupeux.com | tail}
${color8}   Local IP: $alignr${addr eth0}
${color8}   Up: $alignr${upspeed eth0} Kb/s
${color8}   Down: $alignr${downspeed eth0} Kb/s

${color8}   Uploaded: $alignr${totalup eth0}
${color8}   Downloaded: $alignr${totaldown eth0}
${color8}   Kernel: $alignr$kernel
${color8}   Hostname: $alignr${exec hostname}
${color8}   Uptime:$alignr${uptime_short}

${font Arial:bold:size=10}${color3}$alignc System${font}
${color8}${voffset -9}$hr
${color black}Performance
# for dark background color9 : for light background black
${color8}Intel E8400@${freq_g}GHz
${color8}${font}Core 1: ${cpu cpu1}% ${alignr}${cpubar cpu1 6,80}
${color8}${font}Core 2: ${cpu cpu2}% ${alignr}${cpubar cpu2 6,80}
${color8}${font}RAM: $memperc%      $alignr${membar 6,80}
${color8}${font}Swap: $swap / $swapperc%    $alignr${swapbar 6,80}
${color8}${font}Buffer: $alignr$buffers
${color8}${font}Cache: $alignr$cached

${color black}File System
${color8}Root:$alignr${fs_used /} / ${fs_size /} / ${fs_used_perc /}%
$alignr${fs_bar 6,150 /}
${color8}${font}Home:$alignr${fs_used /home} / ${fs_size /home}  / ${fs_used_perc /home}%
$alignr${fs_bar 6,150 /home}
${color8}Win7:$alignr${fs_used /media/disk} / ${fs_size /media/disk}  / ${fs_used_perc /media/disk}%
$alignr${fs_bar 6,150 /media/disk}
${color8}Storage:$alignr${fs_used /media/Storage} / ${fs_size /media/Storage}  / ${fs_used_perc /media/Storage}%
$alignr${fs_bar 6,150 /media/Storage}
${color8}Storage \#2:$alignr${fs_used /media/Storage #2} / ${fs_size /media/Storage #2}  / ${fs_used_perc /media/Storage #2}%
$alignr${fs_bar 6,150 /media/Storage #2}
${color black}Temperature
${color8}Core 1: ${alignr} ${execi 5 sensors | grep -A 0 'Core 0' | cut -c15-16} °C
${color8}Core 2: ${alignr} ${execi 5 sensors | grep 'Core 1' | cut -c15-16} °C
${color8}GFX: ${alignr} ${execi 5 aticonfig --od-gettemperature | grep -A 0 'Temperature' | cut -c43-44} °C
${color8}Storage: $alignr${hddtemp /dev/sdc} °C 
${color8}Storage \#2: $alignr${hddtemp /dev/sdb} °C

${color black}Fans
${color8}CPU: ${alignr} ${execi 5 sensors | grep 'CPU FAN' | cut -c20-23} RPM
${color8}Chassis 1: ${alignr} ${execi 5 sensors | grep 'CHASSIS1' | cut -c20-23} RPM
${color8}Chassis 2: ${alignr} ${execi 5 sensors | grep 'CHASSIS2' | cut -c20-23} RPM
${color8}Power fan: ${alignr} ${execi 5 sensors | grep 'POWER FAN' | cut -c20-23} RPM

${font Arial:bold:size=10}${color3}$alignc Now Playing${font}
${color8}${voffset -9}$hr${if_running amarokapp}
${color8}${alignc}${execi 10 ~/.conky/amarok artist}
${color8}${alignc}${execi 10 ~/.conky/amarok title}
${color8}${alignc}"${execi 10 ~/.conky/amarok album}"
${color8}${alignc}${execi 10 ~/.conky/amarok year}
${font Arial:bold:size=10}${color3}$alignc Summary${font}
${color8}${voffset -9}$hr
  ${font}${color4}     ${color8}Processes:${color5} $processes$alignr${color8} Running:${color5} $running_processes        

 

post-70302-0-08238200-1290634192_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...