Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Stemmer, den har også Atheros. Den har riktignok like svake specs som den gamle wrt54gl, og vær oppmerksom på at den ikke støttes av siste stabile openwrt. Du må bruke fersk RC eller gamle Kamikaze:

http://wiki.openwrt.org/toh/d-link/dir-300

 

Men det er ikke en Linksys, det er en D-link. Til din informasjon har de også svin på skogen:

http://gpl-violations.org/news/20060922-dlink-judgement_frankfurt.html

Endret av Del
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan noen forklare meg behovet for å ha forskjellige mapper for hver tracker og hvordan det i praksis vil fungere?

Er vel egentlig kun interessant for oss som holder oss på private trackere som har spesialisert seg på forskjellig type innhold. 1 tracker for norske ting, 1 tracker for filmer og serier, en tracker for musikk. Sånn sett blir det mer "orden i systemet" når man når noen hundre torrents++.

Lenke til kommentar

Ah, så dere mener å separere basert på hvor de er nedlastet fra? Jeg forsto ikke hvor trackere kom inn i bildet og hvorfor det skulle være ønskelig å separere etter hvilke servere som har vært med i trackingen av en torrent.

 

Den veldig enkle løsningen er å sette opp en watchfolder for hver site.

 

Ser sånn ut ja. Hadde vært greit å fått det dynamisk, men det blir antagelig mye kludder for noe som ikke er nødvendig. (dynamisk = ny tracker => ny mappe)

 

Har fra før av i "rTorrent-clvn" sendt url-en rett til rtorrent. Kan jo lage noe som laster ned torrent-fila, decoder den (.torrent-filer er "bencoded"), henter ut tracker, ved behov lager mapper, og modifiserer ~/.rtorrent.rc og restarter rtorrent.. Nei, blir unødvendig kronglete og ekkelt :fun:

Lenke til kommentar
Ser sånn ut ja. Hadde vært greit å fått det dynamisk, men det blir antagelig mye kludder for noe som ikke er nødvendig. (dynamisk = ny tracker => ny mappe)

Hva når en torrent har 42 trackere? Skal hver block lagres i egen mappe? Hva når ingen trackere blir brukt, som ved DHT? Jeg tror ikke tracker er korrekt angrepsvinkel til problemet deres.

Lenke til kommentar
Ser sånn ut ja. Hadde vært greit å fått det dynamisk, men det blir antagelig mye kludder for noe som ikke er nødvendig. (dynamisk = ny tracker => ny mappe)

Hva når en torrent har 42 trackere? Skal hver block lagres i egen mappe? Hva når ingen trackere blir brukt, som ved DHT? Jeg tror ikke tracker er korrekt angrepsvinkel til problemet deres.

 

Er kun public trackere som har torrents som inneholder haugesvis med trackere. På private trackere er det kun et par-tre trackere, gjerne en hovedtracker og en backuptracker. Kan fint hente ut første trackeren i en torrent-fil og lage en mappe basert på denne. Private trackere bruker ikke DHT ("trackerløse torrents"). Utifra min problemstilling så tror jeg dette er den teknisk sett beste veien å gå. For mange andre som driver med torrents kan dette være en dårlig idé.

Lenke til kommentar

Kan man ikke laste ned store filer trygt over HTTP?

Jo da, det kan man – hvis man bruker Linux! Eller noe. Altså, selv om Ubuntu-maskinen min har en trådløs tilkobling som ikke er videre stabil, og selv om overføringen gikk så tregt at jeg måtte avbryte wget om kvelden med Ctrl + C og fortsette neste dag med opsjonen -c, ga md5sum korrekt sjekksum.

 

Edit: Feilen ligger visst hos den eksterne USB-harddisken jeg har lastet ned til. Når Windows laster ned til interndisken, er sjekksummen korrekt. Skummelt …

Endret av ....
Lenke til kommentar

Noen flinke med conky/hwmon her? Vil gjerne ha hwtemperaturer gjennom conky, men:

 

cpu ${alignr} ${hwmon 0 temp 1} °C

 

Denne gir 19 grader, som nok er feil. Kjører jeg sensors i en terminal får jeg:

 

coretemp-isa-0000

Adapter: ISA adapter

Core 0: +30.0°C (high = +78.0°C, crit = +100.0°C)

 

coretemp-isa-0001

Adapter: ISA adapter

Core 1: +37.0°C (high = +78.0°C, crit = +100.0°C)

 

That being said, får også

CPU Temperature: +19.5°C (high = +60.0°C, crit = +95.0°C)

i første bit av printen. Den siste dukket opp først etter sudo modprobe coretemp.

 

Spørsmålet blir dermed: Er det noen andre som fører hwtemp gjennom conky, og hva bruker dere for det?

Lenke til kommentar

Men alvorlig talt: Kan man ikke laste ned store filer trygt over HTTP?

Jo da, det kan man – hvis man bruker Linux! Selv om Ubuntu-maskinen min har en trådløs tilkobling som ikke er videre stabil, og selv om overføringen gikk så tregt at jeg måtte avbryte wget om kvelden med Ctrl + C og fortsette neste dag med opsjonen -c, ga md5sum korrekt sjekksum.

 

Ikke vet jeg hvorfor Windows feilet, selv med BitTorrent. Kanskje noe er galt med USB-harddisken jeg bruker? Ja ja, off topic.

 

Har aldri hatt problemer med nedlasting av store filer over HTTP, verken med linux, windows eller OSX.

Lenke til kommentar

Stemmer, den har også Atheros. Den har riktignok like svake specs som den gamle wrt54gl, og vær oppmerksom på at den ikke støttes av siste stabile openwrt. Du må bruke fersk RC eller gamle Kamikaze:

http://wiki.openwrt.org/toh/d-link/dir-300

 

Men det er ikke en Linksys, det er en D-link. Til din informasjon har de også svin på skogen:

http://gpl-violations.org/news/20060922-dlink-judgement_frankfurt.html

Bruker det som følger med, da jeg kan modifisere og legge til det jeg vil (kildekoden til firmware,busybox,kernel osv ligger hos Linksys FTP).

Lenke til kommentar

Bruker det som følger med, da jeg kan modifisere og legge til det jeg vil (kildekoden til firmware,busybox,kernel osv ligger hos Linksys FTP).

OK, slikt sett er det av akademisk interesse. Med mindre du har like mye tid på hendene som med Draco. Det er ikke trivielt å vedlikeholde en større software stack på denne. Har du i det hele tatt forsøkt å bygge det Linksys har lagt ut? Sannsynligvis vil det tryne fordi de ikke har lagt ut alt. Å krysse prosessorarkitektur kompliserer jobben. OpenWrt tilbyr deg også et user space lag under gui (for gui'en til linksys ligger neppe ute med åpen lisens). Det er store fordeler knyttet til å bli med et betydelig community.
Lenke til kommentar

Jeg bruker Linux Mint(10) er ganske fornøyd så langt men har støtt på et litt irriterende problem.

Når jeg skal spille av video, hos feks NRK nett tv, så bruker jeg Gnome MPlayer og den fungerer fint stort sett. Men av og til når jeg ser videoer så stopper videoen opp og den begynner fra begynnelsen igjen. Dette blir irriterende fordi jeg ikke kan spole fremover i videoen og jeg må se alt jeg har sett tidligere i videoen uten muligheter til å hoppe fram til der den stoppet.

Håper det er noen som har et forslag til løsning.

Lenke til kommentar

Bruker det som følger med, da jeg kan modifisere og legge til det jeg vil (kildekoden til firmware,busybox,kernel osv ligger hos Linksys FTP).

OK, slikt sett er det av akademisk interesse. Med mindre du har like mye tid på hendene som med Draco. Det er ikke trivielt å vedlikeholde en større software stack på denne. Har du i det hele tatt forsøkt å bygge det Linksys har lagt ut? Sannsynligvis vil det tryne fordi de ikke har lagt ut alt. Å krysse prosessorarkitektur kompliserer jobben. OpenWrt tilbyr deg også et user space lag under gui (for gui'en til linksys ligger neppe ute med åpen lisens). Det er store fordeler knyttet til å bli med et betydelig community.

Vedlikehold? jeg har lagt til minimalt med programvare, firmwareoppdateringer får jeg fra Linksys (med source), alt fra Linksys er automatisert, jeg har moddet scriptene fra Linksys slik at den legger med programmene og modifikasjonene jeg vil ha før firmware blir generert.

 

Da jeg kan gjøre hva jeg vil ser jeg ikke poenget med å installere noe annet (som ikke er optimalisert for maskinvare).

Endret av olear
Lenke til kommentar

Vedlikehold?

Ja, vedlikehold. Du vet da vel godt at en software stack ofte har avhengigheter, og at ikke alltid kompilering går rett gjennom. Hvis du skal holdes up-to-date med eksempelvis sikkerhetsoppdateringer, så er det nødvendig med vedlikehold.
jeg har lagt til minimalt med programvare,
Naturligvis, du er jo nødt til å gjøre hele jobben selv. Det er en betydelig oppgave, selv for deg som har driftet din egen distro.
firmwareoppdateringer får jeg fra Linksys (med source), alt fra Linksys er automatisert, jeg har moddet scriptene fra Linksys slik at den legger med programmene og modifikasjonene jeg vil ha før firmware blir generert.
Her er det veldig nyttig om du er litt mer presis. Mener du at du bygger ny firmware fra kildekode? Eller hva er det egentlig du mener?
Da jeg kan gjøre hva jeg vil ser jeg ikke poenget med å installere noe annet (som ikke er optimalisert for maskinvare).
Dessverre vet jeg ikke hva du vil, så utsagnet har null informasjonverdi. Det jeg derimot antar er at det er svært mye som blir kronglete hvis du prøver å gjøre noe annet enn Linksys har lagt inn. Endret av Del
Lenke til kommentar

Noen flinke med conky/hwmon her? Vil gjerne ha hwtemperaturer gjennom conky, men:

 

cpu ${alignr} ${hwmon 0 temp 1} °C

 

Denne gir 19 grader, som nok er feil. Kjører jeg sensors i en terminal får jeg:

 

coretemp-isa-0000

Adapter: ISA adapter

Core 0: +30.0°C (high = +78.0°C, crit = +100.0°C)

 

coretemp-isa-0001

Adapter: ISA adapter

Core 1: +37.0°C (high = +78.0°C, crit = +100.0°C)

 

That being said, får også

CPU Temperature: +19.5°C (high = +60.0°C, crit = +95.0°C)

i første bit av printen. Den siste dukket opp først etter sudo modprobe coretemp.

 

Spørsmålet blir dermed: Er det noen andre som fører hwtemp gjennom conky, og hva bruker dere for det?

Dette er løst (for the record: | cut -c43-47).

 

Nå er jeg derimot på harddisktemperaturer. Dette kan oppnås med hddtemp, men jeg har problemer med rettigheter.

 

Hddtemp krever root, however, så her må det en workaround til. Jeg er ikke automatisk komfortabel med å bare chmode hddtemp-filen, og bruken av netcat er utdatert, såvidt jeg har skjønt. ${hddtemp /dev/sdb localhost 7634} har jeg funnet flere ganger på nettet, men den returnerer bare N/A.

 

sudo hddtemp /dev/sd{b,c} gir riktige temperaturer, men igjen, rettigheter. Forslag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...