Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Duckers: Så det kan se ut som om vi faktisk får en oppfølger/konkurrent til X. Det kan bli interessant.

Mitt største problem når det gjelder vindusbehandling/x i linux er: hurtigtaster virker ikke dersom man er inne i menyer i apllikasjoner eller gnome-panel (mistenker at dette er vindusbehandleren) i fullskermsapplikasjoner (mistenker at det er X). I tilleg er det naturlig nok vanvittig irriterende at minimering av spillvindier ikke fungerer, så jeg faktisk må retarte gdm i tty for å få tilbake desktopen dersom noe skjærer seg.

Lenke til kommentar

Duckers: Så det kan se ut som om vi faktisk får en oppfølger/konkurrent til X. Det kan bli interessant.

Mitt største problem når det gjelder vindusbehandling/x i linux er: hurtigtaster virker ikke dersom man er inne i menyer i apllikasjoner eller gnome-panel (mistenker at dette er vindusbehandleren) i fullskermsapplikasjoner (mistenker at det er X). I tilleg er det naturlig nok vanvittig irriterende at minimering av spillvindier ikke fungerer, så jeg faktisk må retarte gdm i tty for å få tilbake desktopen dersom noe skjærer seg.

Det begynner å bli ganske mye oppmerksomhet rundt wayland linky

Tror det er veldig bra å få en konkurrent til X, da blir det med engang mye høyere tempo på utvikling og det kommer oss til gode.

Lenke til kommentar

Er ikke X en litt utdatert modell? Ja det er kjekt med X over nettet dersom du administrerer 100 maskiner, men hvor mange gjør det? Og er det ikke bedre å kjøre dette via alternative tjenester som VNC?

Dersom wayland kan fjerne noe av kompleksiteten ved å kommunisere direkte, og dermed øke ytelse og fjerne "bugs" så kan jo ikke det være noe annet en positivt. Blir spennende å se i Ubuntu 11.10 hvordan statusen er.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på X, bruker bare Ubuntu "rett ut av boksen", men jeg har likevel litt problemer med å se hva jeg skrev som tyder på at jeg ikke vet hva X er.

"A common criticism of X is that its network features result in excessive complexity and decreased performance only if used locally." - https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/X_Window_System#Client.E2.80.93server_separation

Forøvrig flere negative punkter der. Blant annet manglende støtte for handikappede, det faktum at du ikke kan sende oppløsningen nye skjermer trenger over nettverk fordi linjene ikke er raske nok. Det må gjennomføres lokale tilpasninger til program avhengig av hvilke X server du kjører, altså er også det poenget borte.

Og ser fortsatt ikke fordelen med denne arkitekturen med mindre du har spesielle behov.

Lenke til kommentar

Noen som har en forklaring på denne?

Filesystem 1M-blocks Used Available Use% Mounted on

Output df -m:

/dev/sda1 4767 2240 2286 50% /

none 243 1 243 1% /dev

none 247 0 247 0% /dev/shm

none 247 1 247 1% /var/run

none 247 0 247 0% /var/lock

none 247 0 247 0% /lib/init/rw

none 4767 2240 2286 50% /var/lib/ureadahead/debugfs

--------------------------------------

du -h --max-depth=1 /

4.0K /srv

156K /root

0 /sys

6.7M /sbin

46M /boot

5.6M /etc

8.0K /tmp

4.0K /selinux

du: cannot access `/proc/10820/task/10820/fd/3': No such file or directory

du: cannot access `/proc/10820/task/10820/fdinfo/3': No such file or directory

du: cannot access `/proc/10820/fd/3': No such file or directory

du: cannot access `/proc/10820/fdinfo/3': No such file or directory

0 /proc

16K /lost+found

4.0K /cdrom

381M /lib

4.0K /opt

574M /usr

7.4M /bin

8.0K /test

4.0K /mnt

58M /home

189M /var

16K /media

168K /dev

1.3G /

'df -m' viser at / bruker mer plass enn 'du'. Ligger det en del filer jeg ikke får tilgang til under /proc? Ikke det at det er bekymringsfullt akkurat nå, men har sett i det senere at diskplassen blir mindre og mindre dag for dag.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Om noen har opplevd dette , vil jeg gjerne høre om dere har funnet en løsning.

Wine , Wine 1.2 og nyeste Wine 1.3 er blitt skikkelig sirup, uansett hvilken versjon jeg bruker. Alle programmer jeg tester ut inni wine går så treigt at det ikke er morsomt engang. Jeg skjønner ikke hva problemet kan være. finner ingen med samme problem når jeg søker på google.

Lenke til kommentar

df viser allokert plass, mens du viser faktisk brukt plass. Hvis du tar ls -al vill denne også vise allokert plass.

Så da vil det altså ikke få noen konsekvenser om 'df' viser at (allokert) diskplass er full? Skyldes dette forresten caching?

Reservert plass? Det settes når filsystemet opprettes, og er en enkel måte å begrense fragmentering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...