Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Det som er med arch er at alt er helt ukonfigurert. Og nei, du må ikke sett nytt i KDE, du må sette nytt i X. Kjører du uten xorg.conf må du riktignok sette opp i KDE, da, men for min del holder det å sette i X.

Grunnen til at wallpapers etc. følger med er fordi KDE shipper det. Arch forandrer pakker så lite som mulig før de havner i repos, hvor *buntu forandrer for kompabiltet og andre ting.

Hva mener du buggy?

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panelet fyller ikke hele, og har korrupt grafikk. Ser ut som det er krympet sammen mot venstre. Forsøkte å legge til et nytt panel, men det så like corny ut. Forsøkte så å fjerne det nye panelet (tross alt er en av de fine tingene med KDE at det ikke fyller skjermen med paneler slik som Gnome), men hver gang jeg forsøker å fjerne panelet krasjer X.

Legger ved skjermskudd. Btw, menyen er også corny slik som KDE ikonet.

post-22889-1288370787,3591_thumb.png

Endret av Del
Lenke til kommentar

Det ser ribbet ut i programmenyene, men likevel fyller den over 4GB disk. Det er rimelig mye. Ser at diverse wallpapers og annet bling er installert.

Rensker du ut arkivet av installerte pakker så synker nok det ein del. Men arch er ikkje optimalisert mtp størrelse. Vi splitter ikkje ut -devel saker o.l.

Kubuntu kommer ikke med noe ekstra utover standard theme. Så ekstra applikasjoner er bloat, men diverse bling er ikke bloat. Interessant perspektiv. Minnebruk er omtrent det samme som på Kubuntu.

Du kan velge og vrake i kva du vil ha:

https://wiki.archlinux.org/index.php/KDE_Packages

Norsk tastatur må settes opp på nytt i KDE ser jeg. Begynner å miste tellingen på hvor mange ganger jeg må fortelle Arch at jeg er i Norge.

Ikkje unikt for arch. Skrivebordsmiljø elsker å overskride det ein setter opp i xorg.conf

Panelet i KDE er buggy, minner meg om da Fedora dyttet KDE4.0 på sine brukere.

Standard panel, skyld på kde vist det er buggy. (og send in bug raporter på det du måtte finne)
Lenke til kommentar

Hah!

Visste ingenting om hvorvidt slike PCIe tilkoblede "harddisker" fungerer ut av boks (selv om jeg mener å huske at jeg har lest at det gjør de...), så jeg tok en meget kort og kjapp google runde.

Netshop.no selger disse, og i "om varen" feltet så står det at den er kompatibel med linux. Når jeg gikk inn på produsents egne sider stod det ingenting om linux.

Forsøker netshop.no å få flere linux kunder? :p

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Rensker du ut arkivet av installerte pakker så synker nok det ein del. Men arch er ikkje optimalisert mtp størrelse. Vi splitter ikkje ut -devel saker o.l.

Det er notert. Jeg trodde mean and lean var en av pro'ene med Arch. Men da sitter vi på det punktet altså igjen med at du kan fjerne ting siden det er færre avhengigheter (ganske utrolig at kde ikke avhenger av xorg spør du meg, men greit). Men da må man altså fikle selv med å fjerne diverse.

Norsk tastatur må settes opp på nytt i KDE ser jeg. Begynner å miste tellingen på hvor mange ganger jeg må fortelle Arch at jeg er i Norge.

Ikkje unikt for arch. Skrivebordsmiljø elsker å overskride det ein setter opp i xorg.conf

Lenge siden du har installert ubuntu? Pek på atlaset hvor du befinner deg, så er resten forvalgt.

Panelet i KDE er buggy, minner meg om da Fedora dyttet KDE4.0 på sine brukere.

Standard panel, skyld på kde vist det er buggy. (og send in bug raporter på det du måtte finne)

Den blir for billig. Det er nettopp slike issues som gjør at distribusjoner kjører en testperiode før de ruller ut programvare. Det er hovedårsaken til at mange av oss holder oss unna rolling.
Lenke til kommentar

Da fikk jeg satt igang en virtuell installasjon av Kubuntu 10.10 med Qemu. Tok feil i sted, atlaset hadde forvalgt Norge, men jeg måtte velge tastatur (muligens fordi jeg har engelsk installasjonsspråk). Uansett, språk velges en gang.

Lenke til kommentar

Se grunnen over og tenk på The Arch Way. Når du velger språk/keymap under installasjonen velger du det FOR installasjonen - alt øvrig settes opp i rc.conf. Under installasjon, én gang. Dessverre overstyrer X/DEs dette, men det er ikke arch-unikt.

Du kommer sikkert til å kalle det tungvint, men så lenge arch-installeren ikke gir deg et konfigurert system ser jeg egentlig ikke en enklere vei.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Ser ut som Kubuntu gjenkjenner skjermkort bedre ja, her får jeg større oppløsning. Uendelig mye hyggeligere skjermbilde også. Betyr det at jeg må sette opp xorg.conf manuelt i Arch? Må bare si at det er behagelig å kunne skjenke seg et glass vin mens installasjonen rusler avgårde. Flaskehalsen er virtuell disk i dette tilfellet.

post-22889-1288378436,2097_thumb.png

Endret av Del
Lenke til kommentar

Vin og Arch linux! Duket for en fin kveld.

Laptopen min kjører arch uten xorg.conf og har full kontroll over både skjerm og input. God oppløsning og alt er fint, men det er med intel open source driver.

Mistenker at problemet her er med viritualiseringen, altså.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...