Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Kanskje du kan fortelle om hvordan dette er bedre håndtert i Arch. Gi gjerne eksempel på en applikasjon.

Nå har den lastet ned det som så ut som en base-install, men skjermen er svart. Er det meningen at den skal være svart et kvarters tid mens den setter opp de nedlastede pakkene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, men når den installerer pakkene skal du ha en "fryst" rapport om at den har begynt.

Et eksempel? Vel, det er best å gjøre det på egen hånd, men ok.

Du laster ned en .tar.gz fra aur.archlinux.org og untarer på vanlig måte (tar xzvf *). Så cd inn i mappen, og der vil du finne en fil som heter PKGBUILD. Dette er egentlig bare en serie instruksjoner til Arch Build System, et program ala dpkg (om jeg har skjønt rett) som gjør at ting kompileres til pakker pacman får kontroll over. Sistnevnte er grunnen til at AUR er så genialt.

Kjør kommandoen makepkg som vil lage en .pkg.tar.xz-fil, som du kan installere med pacman (pacman -U *.pkg.tar.xz). Om du mangler dependencies kan du slenge på en -s, så vil den bruke pacman til å hente de og.

Kabing. :)

Neida, er ikke diskriminering. Er jo ikke vim.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Kjør kommandoen makepkg som vil lage en .pkg.tar.xz-fil, som du kan installere med pacman (pacman -U *.pkg.tar.xz). Om du mangler dependencies kan du slenge på en -s, så vil den bruke pacman til å hente de og.

Vil anbefale Yaourt på det sterkeste til den jobben. Mitt største problem med AUR før yaourt var hvis det fantes dependencies som lå bare i AUR, med bare den vanlige fremgangs måten ville dette krevd litt hvis du skal installere noe som har mange avhengiheter f.eks bluedevil(kde sin nye Bluetooth behandler) som har 3 eller 4 dependencies som ligger i AUR, med yaourt var dette en bris, men uten så gadd jeg ikke engang :p

Edit:

Slenger meg på Nano bølgen

Endret av Nordmoen
Lenke til kommentar

Kom med en eksempelapp davel, en tar.gz du har brukt dette geniale opplegget på.

OK, da har jeg fått bootet inn i mitt nye system. Må visst innom Arch wiki'en igjen, har er det nemlig ingen xserver.

To morsomme observasjoner (og please, ikke vær så hårsåre nå da), default var ext2 filsystem for boot! Det var ingen mulighet for btrfs enda 2.6.35 kjernen er med, den bruker fortsatt gode gamle Grub, ikke Grub2 som ubuntu har brukt siden april. Bleeding my ass.

Lenke til kommentar

Ingen grunn til å bli hårsår for det. Det er helt sant (selv om jeg ikke til nå har sett hva grub2 gjør som ikke grub1 kan. Ellers er arch litt konservativ der (installeren oppdateres ikke ofte), men er fortsatt rart at den ikke har støtte for brtfs ennå.

Du laster ned xserver ved å skrive pacman -S xorg.

En eksempel .tar.gz? Opera. http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=10333

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Du laster ned xserver ved å skrive pacman -S xorg.

Takk, men jeg tok istedet

pacman -Sy
pacman -S kde

Må si det tar litt tid å laste ned en desktop her. Litt kjappere å få den ferdig på CD/USB.

Litt dårlig eksempel kanskje siden det er lisensgrunner til at opera ikke ligger i pakkebrønnene, men partnerbrønnen til ubuntu adresserer dette området. Har du et eksempel til?
Lenke til kommentar

Som jeg har? Morituri (cd-rip etter EAC). Litt flaut, da, siden python3 brøt binarien. Tror den skal være oppdatert nå da, men jeg får den ikke til å kompilere.

Eksempel: gcal til akonadi (siden den ikke er offisiell med KDE ennå).

http://aur.archlinux.org/packages.php?ID=26051

Og klipper er utrolig genialt.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Ikke helt sikker på hva du mener med gcal, men her er pakken jeg sikter til:

$ aptitude show akonadi-kde-resource-googledata
Package: akonadi-kde-resource-googledata 
State: installed
Automatically installed: no
Version: 1.2.0-0ubuntu1
Priority: extra
Section: universe/net
Maintainer: Ubuntu Developers <[email protected]>
Uncompressed Size: 827k
Depends: kdebase-runtime, kdepim-runtime, libakonadi-kde4 (>= 4:4.5), libc6 (>= 2.2.5), libgcal0 (>=
        0.9.6), libgcc1 (>= 1:4.1.1), libkabc4 (>= 4:4.5), libkcal4 (>= 4:4.5), libkdecore5 (>=
        4:4.5), libkdeui5 (>= 4:4.5), libkio5 (>= 4:4.5.1), libkresources4 (>= 4:4.5), libqt4-dbus (>=
        4:4.5.3), libqt4-network (>= 4:4.5.3), libqt4-svg (>= 4:4.5.3), libqt4-xml (>= 4:4.5.3),
        libqtcore4 (>= 4:4.7.0~beta1), libqtgui4 (>= 4:4.5.3), libstdc++6 (>= 4.1.1)
Description: Google calendar and contacts resource for Akonadi
It provides an easy access to Google calendars events and contacts. 

This package contains the Google calendar and contacts resource for Akonadi, a Personal Information
Management (PIM) storage service.
Homepage: http://code.google.com/p/libgcal/

Her er tilsvarende for Morituri:

$ aptitude show morituri
Package: morituri                        
New: yes
State: installed
Automatically installed: no
Version: 0.1.1-1
Priority: optional
Section: universe/sound
Maintainer: Ubuntu Developers <[email protected]>
Uncompressed Size: 520k
Depends: python, python-central (>= 0.6.11), python-gst0.10, python-gtk2, python-gobject,
        gstreamer0.10-plugins-good, python-musicbrainz2, cdparanoia, cdrdao
Recommends: gstreamer0.10-ffmpeg
Suggests: gstreamer0.10-lame, python-pycdio
Description: CD ripper aiming for maximum quality
Morituri is a CD ripper aiming for accuracy over speed. 

Its features are modeled to compare with Exact Audio Copy on Windows. 

* support for MusicBrainz for metadata lookup 
* support for AccurateRip verification 
* detects sample read offset of drives 
* performs test and copy rip 
* detects and rips Hidden Track One Audio 
* templates for file and directory naming 
* support for lossless encoding and lossy encoding or re-encoding 
* tagging and retagging using GStreamer, including MusicBrainz id's 
* for now, only a command line client (rip) is shipped 

The following encoding profiles are always enabled: flac, wav, wavpack, vorbis 

Installing gstreamer0.10-ffmpeg provides encoding profile alac. 

Installing gstreamer0.10-lame profiles encoding profiles mp3 and mp3vbr.
Homepage: http://thomas.apestaart.org/morituri/trac/

Lenke til kommentar

Om det er første gangen du installerer Arch vil det selvsagt ta litt lengre tid, som jeg mener å ha presisert i tråden min. Det du derimot får er et system nøyaktig tilpasset deg. Med mindre du faktisk er enig i at "the arch way" er bedre enn Ubuntu har du ingen forrutsetning for å like Arch bedre enn ubuntu. Isåfall er det et respektabelt synspunkt, men deg om det!

Ang partisjoneringen kan du gjøre den manuellt før du starter archsetup. Bruker selv cfdisk. Vil du ha brtfs er det bare å installere dette 'i installeren'. pacman -S btrfs-progs-unstable && mkfs.btrfs /dev/dindisk.

Jeg skal trå over streken her og si at grunnen til at du liker bedre Ubuntu enn Arch er samme grunn som at du liker KDE istedenfor gnome/xfce/openbox, og at du liker emacs istedenfor vi(m) ;-)

For å oppsummere:

- Dersom du ønsker å ha bedre kontroll på hvilke applikasjoner som er installert på maskinen, og hva som faktisk gjør hva velger du Arch eller Gentoo.

- Dersom du ønsker 'stabil' bleeding edge velger du Arch uten å enable testing repoet.

- Dersom du alltid ønsker å ha siste versjon uten å vente til hver major release velger du Arch eller Gentoo.

- Dersom du missliker måten Ubuntu patcher upstreamkoden for å gjøre den mer "kompatibel" velger du Arch eller Slackware.

- Dersom du ønsker en 'mer stabil' syklus velger du Slackware eller (K)ubuntu.

- Arch er på samme måte som Slackware og Kubuntu meget KDE-vennlig, men tror flere velger andre DE/VM.

Selv synes hadde jeg ikke sansen for Slackware sin installer i det hele tatt, men det er nå så.

Lenke til kommentar

Joa, joa. Jeg prøver skikkelig her, men får ikke startet x. Trodde xorg fulgte med når jeg installerte kde, men nå legger jeg den inn ihvertfall. Er wiki'en oppdatert, eller er det virkelig mulig at Arch fortsatt bruker Hal?

Jaggu, der fikk jeg x, men det så grisestygt ut, neppe KDE. Får legge inn en log-in manager.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...