olefiver Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 initiate distro flamewar Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Vel, hvis ubntu automatisk slenger på en & i terminalen nå, er jo det bare nok et bevis på at det er like lett å fikse noe i ubuntu som å reparere en fransk bil... Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Straffeloven vår fra 1902 venter på å bli avløst av ny straffelov av 2005, men før sistnevnte trer i kraft må bla. polititet ha nye datastystmer som kan håndtere endringene. Det er snakk om å bruke milliarder på dette nye datasystemet, og hva pengene skal brukes på skal avgjøres av en gruppe som jobber med spørsmålet. I Danmark hevdes det at man kan spare 100 millioner danske kr å ved å velge prgramvare med åpen kildekode(som svenskene har gjort). Så blir det spennede å se hva norske myndigheter går for, hva dine skattepenger vil bli brukt til. Kanskje Microsoft har løsningen - så kan vi få flere artige overskrifter. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Finnes det noen ordentlige lobbygrupper for fri progrmvare her? For vi kan vedde på at Microsoft har dype lommer. Lenke til kommentar
Del Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Vel, hvis ubntu automatisk slenger på en & i terminalen nå, er jo det bare nok et bevis på at det er like lett å fikse noe i ubuntu som å reparere en fransk bil... Tja, det er vel ingen distro som er lettere å reparere enn ubuntu. Fikk du fikset cups-problemet ditt forresten Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Jepp, takket være dokumentasjon som faktisk beskriver problemet, og ikke bare masse råd om "zomg! install ubuntu-restricted extras" eller "run rm -rf / and run apt-get install everything anew" Nei, ubuntu er for bessmora di! Ikke for det, jeg kunne brukt det selv, hadde det ikke vært for at 1: Å bruke ørten PPA-er fra forskjellig personer er en vanvittig dårlig idé av selvforklarende grunner. 2: Jeg vil ikke kjøre utdatert møkk. I tillegg går de jo bort i fra ting som fungerer (netbook-launcher-tingen) og erstatter det med ikke-fungerende drit (unity). Det eneste jeg savner med Arch er skikkelig Aobe Air, men siden jeg hater Adobe Air kan jeg leve med de svært få og små ulempene det medfører. Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Ikke for det, jeg kunne brukt det selv, hadde det ikke vært for at 1: Å bruke ørten PPA-er fra forskjellig personer er en vanvittig dårlig idé av selvforklarende grunner.Så hvorfor i huleste bruker du da Arch?2: Jeg vil ikke kjøre utdatert møkk. Kjør 11.04 da vel.I tillegg går de jo bort i fra ting som fungerer (netbook-launcher-tingen) og erstatter det med ikke-fungerende drit (unity).Å rulle tilbake er vel godt dokumentert, og gjort på sekunder. Full 10.10 install med fjerning av unity tar vel omtrent like lang tid som partisjoneringsdelen av en Arch install. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Arch har to repositories - det ene er sentralisert med all "offisiell" og støttet programvare (hvertfall upstream). Det andre er brukerbasert for alt som ikke er støttet/en del av førstnevnte. Hvordan er det ørten ppa-er? Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 2: Jeg vil ikke kjøre utdatert møkk. Kjør 11.04 da vel. Litt morro at for å kunne kjøre ny programvare med ubuntu må en på beta/alpha versioner. Og da de er i release er programvaren allerede utdattert:P Rolling releases rule! I tillegg går de jo bort i fra ting som fungerer (netbook-launcher-tingen) og erstatter det med ikke-fungerende drit (unity).Å rulle tilbake er vel godt dokumentert, og gjort på sekunder. Full 10.10 install med fjerning av unity tar vel omtrent like lang tid som partisjoneringsdelen av en Arch install. Selve installen av arch tar jo nesten ikke noe tid. Det som tar tid er å sette opp systemet etter install. Tok mye lenger tid å installere 10.04 på jobbmaskinen enn installasjonen av arch på hjemmemaskinen, men å sette opp hjemme tok lenger tid da. For all del, ubuntu er en flott distro hvis du ønsker å gjøre ting slik som canonical mener du skal gjøre det, men jeg synes det er vanskelig å bruke ubuntu utenfor de måtene. F. eks. er det slitsomt med CUDA og ubuntu 10.04. Først måtte jeg installere nyere nvidia drivere, for driverne i repo var eldgamle, så kunne jeg installere CUDA, men på første X-org oppdateringen måtte jeg laste ned driverne til nvidia på nytt, legge de inn på nytt, og så kunne jeg fortsette. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Etter at jeg oppdaterte pcen den 26 oktober , har spotify begynt å gå utrooolig sirup i wine. har prøvd å avinstallere og reinstallere både wine og spotify uten hell. er det noen måte jeg kan avinstallere oppdateringene som ble gjort den 26 ? bruker linux Mint 9 Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Forslag til noen lettdrevene panel eller taskbar som støtter gnome-network-manager. Wicd nekter å fungerer med ene hjemmenettverket mitt. Så tint2 er uaktuelt. Bruker for tiden xfce-panel. Men Skulle helst klart meg uten. Bruker Xubuntu 10.10 med openbox. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 hvorfor skulle ikke tint2 greie gnome-network-manager? Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Etter at jeg oppdaterte pcen den 26 oktober , har spotify begynt å gå utrooolig sirup i wine. har prøvd å avinstallere og reinstallere både wine og spotify uten hell. er det noen måte jeg kan avinstallere oppdateringene som ble gjort den 26 ? bruker linux Mint 9 Hvilken wine-versjon? Du får Spotify til linux hvis du betaler 99kr/mnd. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Du får Spotify til linux hvis du betaler 99 49kr/mnd. Fixed. Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 (endret) Arch har to repositories - det ene er sentralisert med all "offisiell" og støttet programvare (hvertfall upstream). Det andre er brukerbasert for alt som ikke er støttet/en del av førstnevnte. Hvordan er det ørten ppa-er?Tja, utgangspunktet var bleeding edge, så det gir minimal kontroll av konsistens mellom pakker. Hva er egentlig forskjellen mellom det og ppa'er mener du?Litt morro at for å kunne kjøre ny programvare med ubuntu må en på beta/alpha versioner. Og da de er i release er programvaren allerede utdattert:P Rolling releases rule!Hele Arch er en alfa/beta-release. Hvorfor er det så vanskelig å innrømme?Selve installen av arch tar jo nesten ikke noe tid. Det som tar tid er å sette opp systemet etter install.For oss vanlige mennesker er oppsett en del av installasjonen.Tok mye lenger tid å installere 10.04 på jobbmaskinen enn installasjonen av arch på hjemmemaskinen, men å sette opp hjemme tok lenger tid da.Da må du ha surret noe forferdelig. Installasjon av Ubuntu fra middels minnepenn på gammel PC tar under ti minutter. Å gå igjennom partisjonering ved Arch install tar omtrent like mye tid. I jobbsammenheng kan du bruke PXE og/eller oem install. Tør vedde på at jeg har satt opp en drøss maskiner før du får rotet frem så mye som en grafisk desktop på din Arch boks. Tør ikke en gang tenke på å få på plass alt som en middels desktop til en middels bruker trenger.For all del, ubuntu er en flott distro hvis du ønsker å gjøre ting slik som canonical mener du skal gjøre det, men jeg synes det er vanskelig å bruke ubuntu utenfor de måtene. F. eks. er det slitsomt med CUDA og ubuntu 10.04. Først måtte jeg installere nyere nvidia drivere, for driverne i repo var eldgamle, så kunne jeg installere CUDA, men på første X-org oppdateringen måtte jeg laste ned driverne til nvidia på nytt, legge de inn på nytt, og så kunne jeg fortsette.Tja, du kunne jo bare lagt inn 10.10 siden du likevel liker å knekke systemet, så får du cuda og opencl ut-av-boksen. Blodferske nvidia drivere har vært tilgjengelig gjennom nvidia-vdpau ppa lenge før 10.04, så Canonicalmåten er å legge inn denne (så knekker ikke driveren når xorg oppdateres). Er denne måten (altså å bruke pakker) svært annerledes enn Archmåten mener du? Å legge til pakkebrønnen i 10.04 er også svært enkelt: sudo add-apt-repository nvidia-vdpau Hvis poenget ditt er at det generelt er enklere å installere og drifte binære blobber på Arch, så har jeg vel litt problemer med å følge deg. Endret 28. oktober 2010 av Del Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Enklere å drifte er det. Ang. forskjellen mellom det og PPAer er at Arch har to. Debiandistribusjoner har mange (gjennom PPAer). Lenke til kommentar
Del Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Kanskje du kan utdype hvorfor du mener det er enklere å drifte? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Alt som er fra archs offisielle repository behandles og vedlikeholdes med én kommando. Enklere enn det blir det vel ikke, gjør det? Ellers kan man også i arch legge til PPAer gjennom egne repositories, og disse vil behandles på linje med de offisielle. Én kommando. Når det kommer til Arch User Repository (AUR) så tror jeg yaourt (en wrapper for Arch Build System) kan brukes til å automatisk sjekke versjoner, men ettersom jeg ikke bruker yaourt selv vet jeg ikke. Ellers må nok ting derfra jobbes litt med manuelt, men det er forholdsvis lite som ikke allerede er i de offisielle repositoriene. Hva gjør vedlikehold så mye lettere med apt? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 28. oktober 2010 Del Skrevet 28. oktober 2010 Pacman har den kjekke funksjonen som oppdaterer hele systemet og finner alt som er utdatert i et stort sveip, med en enkel kommando. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå