Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VirtualPC er vel ikke akkurat noe god match for linux heller.

VirtualBox og VMWare yter nok langt bedre.

Jeg har ikke hatt problemer med noen av nevnte programmer sammen med ubuntu og fedora, eneste er at virtualpc kan være litt klønete å sette opp.

Men det kan jo alltid være unike ting som påvirker.

Lenke til kommentar

Unnskyld, det er VirtualBox jeg mener ikke VirtualPC. Min opplevelse er at alt går kjempesluggish inne i linux i fullscreen, og jeg må ha en egen driver-greie aktiv for at muspekern ikke skal henge seg opp innenfor en liten rute hele tiden.

Typisk, nå funker ikke DVD-brennern min så jeg får ikke svidd ut linux-cd uansett...opp på elkjøp og kjøpe ny brenner.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nei, installerte 10.04 helt basic uten compiz. Tregt som f... Har prøvd mange andre distroer også i vbox, samme knotet der også. Virker som 2d-grafikken ikke greier å oppdatere seg fort nok så jeg sitter og kikker på av vinduer tegner kantene og slikt. Helt håpløst.

Lenke til kommentar

Satte av mere enn nok til at det skulle funke fint, uten å ødelegge Windows-ytelsen helt.

Har bare 2GB DDR2-RAM, så sett bort fra vbox nå,

kan jeg bruke wubi-windows installen fra USB-pinne også? Den vil jo reboote med en gang den har forberedet seg litt, og da forsvinner den mounta isoen såklart. De har neppe løse dvd-brennere på Elkjøp anyway.

Det høres mere aktuellt ut enn å dele ytelse med windows, eller partisjonere opp mine slitne gamle WD-disker bare for leking.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ok, jeg har satt av 512MB til min maskin, men det er fordi jeg har litt å ta av. Men alt går som i native her. Var litt småstress å få guest additions til å virke perfekt i 10.10 , men tre kommandolinjer fra google fikset det.

Bare prøver å se om det er noe som skulle plage ytelsen så voldsomt for deg.

Lenke til kommentar

Kan jo svare, har en Intel dualcore E6600 cpu og 2GB ram. Ser i oppsettet i vbox på 10.04 at jeg brukte 12MB video memory (var kanskje litt lite) og 512MB system memory. 9.10 maskinen bruker 50MB/800MB. 2d og 3d accelleration er slått av. Bør de slås på?

Også må jeg bruke den guest addon isoen for å få musa til å fungere skikkelig.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Uff..lenge siden jeg har brukt vbox. Hvordan aktiverte jeg guest addons inne i ubuntu igjen? Musa får falske vegger hele tiden så jeg kommer ikke rundt på desktopen engang. vboxguestaddons.iso er loadet i settings på maskinen og kommer opp i desktopen i linux. Hvis jeg slår på 2D accelleration sier virtualbox "2D accelleration is only available for Windows guest users and will be disabled"..javel da.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Unnskyld, det er VirtualBox jeg mener ikke VirtualPC. Min opplevelse er at alt går kjempesluggish inne i linux i fullscreen, og jeg må ha en egen driver-greie aktiv for at muspekern ikke skal henge seg opp innenfor en liten rute hele tiden.

Typisk, nå funker ikke DVD-brennern min så jeg får ikke svidd ut linux-cd uansett...opp på elkjøp og kjøpe ny brenner.

Høres ut som om du ikke har installert Guest Additions. Veldig viktig.

Lenke til kommentar

Nevermind, fant "Install Guest Additions" knappen under Devices mens ubuntu kjører..nå driver jeg med Upgrade fra 10.04 til 10.10 istedet for å installe fra scratch. Kjører siste versjon av Virtualbox som skal støtte nyeste versjon av X, så guest addons skal ikke bli noe problem.

Et annet relatert spørsmål:

Hvordan installerer jeg distroer som arch eller gentoo gjennom virtualbox? De har jo ikke sånne kjekke installere og man må partisjonere harddisk..greit nok det, det fins plenty med gode install-guider, men bruker man bare den virtuelle disken som er opprettet i virtual maskinen da? Er den 100% som en ekte disk når det kommer til partisjonering manuellt? Sett at jeg tildeler 30GB til Gentoo, vil jeg da formattere og partisjonere den 30GB-disken helt som jeg ville gjort med en fysisk disk?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

case LS_LS:
     /* This is for the `ls' program.  */
     if (isatty (STDOUT_FILENO))
       {
         format = many_per_line;
         /* See description of qmark_funny_chars, above.  */
         qmark_funny_chars = true;
       }
     else
       {
         format = one_per_line;
         qmark_funny_chars = false;
       }
     break;

Fra kildekoden til ls. Var overraskende lett lesbart akkurat her. :p

Her ser du altså at den sjekker om stdout er en tty (terminal), og outputter flere kolonner (many_per_line) hvis den er det. Hvis ikke, one_per_line.

Har sett flere andre programmer med samme oppførsel, men kommer ikke på hvilke i farta.

Fabelaktig! Jeg ser det står "case LS_LS" og "This is for the 'ls' program". Er dette noe felleskode for flere programmet? I så fall er det en ganske sikker måte å finne flere programmet med samme oppførsel på :p

Gamle nyheter fra desember 2007:

Regjeringen: Åpne dokumentstandarder blir obligatoriske i staten

Digi: Norge påbyr åpne dokument-formater

Mac1: Åpne standarder i statlige organer

Nå har det gått nesten 4 år siden vedtaket og nesten 2 år siden overgangsperioden startet. Hvordan er egentlig dagens status for støtte av ODF i statlige organer? Min erfaring er i hvert fall at den er skuffende laber.

Jeg gikk inn på skatteetatens liste over skjemaer og tok et par stikkprøver. Alle jeg fant var enten PDF/Word eller bare PDF. Sistnevnte er vel godkjent for enkelte typer dukumenter, men de bruker de hersens ikonet fra Adobe og sier at man må laste ned Adobe Reader for å lese dokumentene. Men det finnes vel ikke noe "standardikon"? De bruker vel det ikonet de gjør for gjenkjennelsesfaktoren, og det er forståelig.

Oppgraderte nylig til Ubuntu 10.10. Det virker som de har gjort noen forandringer i bash eller gnome-terminal slik at kommandoer som man gjerne skulle ha kjørt i bakgrunnen blir det automatisk. "nautilus ." er en favoritt hos meg. Jeg er er ganske sikker på at i 10.04 så ble ikke den satt i bakgrunnen uten at man skrev "&" bak, mens i 10.10 skjer det automatisk. Vet ikke helt om "i bakgrunnen" er det riktige uttrykket å bruke; den vises ikke når man skriver "jobs".

Endret av Øsse
Lenke til kommentar

Usj, der kom jeg ikke særlig langt. Hentet FreeSBIE livecd og bootet den på en ny virtual machine, kjørte startx på prompten og kom inn i et fint xfce miljø. Men når jeg kjørte sysinstall fant den ingen harddisk og abortet. What gives? Har jo laget harddisk-fil og satt den til å kjøre på maskinen.

Prøvde å følge denne

http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-freebsd.xml

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

<snip>

Fabelaktig! Jeg ser det står "case LS_LS" og "This is for the 'ls' program". Er dette noe felleskode for flere programmet? I så fall er det en ganske sikker måte å finne flere programmet med samme oppførsel på :p

Felleskode for flere programmer ja.

ls, dir og vdir er nøyaktig samme binary.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...