Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig stygg svertekampanje. Er det dette vi vil se fra Microsoft fremover? Slutt med å vise frem sitt produkt og heller forsøke å rakke ned på alle andre? Litt som Mac vs. PC reklamene som gikk hvor Mac rakka ned på Windows. I så fall en utrolig latterlig trend, en skal reklamere for sitt eget produkt ved å fremheve sitt eget produkt, ikke ved å sverte konkurrentene.

Lenke til kommentar

OpenOffice er et varemerke som Microsoft neppe har fått tillatelse til å bruke i sine reklamer. Spørs om ikke det dukker opp en rettssak som følge av svertekampanjen. Oracle har vel både finansiell styrke og vilje til å kjøre en sånn rettssak mot Microsoft.

Lenke til kommentar

Har problemer med en WD Passport disk. Ei venninne av meg kom i går og skulle ha noen serier, da vi fant ut at disken var ødelagt.

Jeg har fått ut alt av filer ved hjelp av testdisk, men jeg får ikke formatert disken nå.

GParted vil ikke starte så lenge jeg har disken i.

Og mkfs.vfat gir meg:

$ sudo mkfs.vfat /dev/sdc1
mkfs.vfat 3.0.9 (31 Jan 2010)
mkfs.vfat: failed whilst writing FAT

Hvordan skal jeg få ordnet denne disken?

Lenke til kommentar

Sjekk /var/log/messages.log og se om du har noen "fdatasync failed: Input/output error."

I tilfelle har du en fin hardware feil enten i disken, elektronikken i eksternkabinettet, eller en kabel. Bytt usb-kabel først, hvis ikke det fungerer kan du prøve å sette disken rett i en stasjonærmaskin med andre sata og strømkabler. Hvis ikke det fungerer kan du bare kaste disken (etter å ha kjørt shred og tatt ut platene for å bruke som ølbrikker, selvfølgelig).

red: Jeg har ikke vært borte i det samme nylig altså. Ikke i det hele tatt. :p Det rare var at jeg ikke fikk noen feil når jeg leste fra disken. Men tror ikke dataene jeg reddet var heeelt til å stole på.

Skriv gjerne en guide/tre setninger om hvordan du brukte testdisk mens du har det i minne, forresten. Tok en evighet før jeg turte å sette den i gang sist, men da skulle jeg rett nok redde/gjenopprette en partisjon på disken, ikke kopiere ut filer. Fint med norskspråklig info om sånt også.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Går det an å få ut litt mer info? F.eks, er det en "-v" option til mkfs.vfat?

$ sudo mkfs.vfat -v /dev/sdc1
mkfs.vfat 3.0.9 (31 Jan 2010)
Auto-selecting FAT32 for large filesystem
/dev/sdc1 has 255 heads and 63 sectors per track,
logical sector size is 512,
using 0xf8 media descriptor, with 625137282 sectors;
file system has 2 32-bit FATs and 32 sectors per cluster.
FAT size is 152576 sectors, and provides 19526003 clusters.
There are 32 reserved sectors.
Volume ID is 9589e088, no volume label.
mkfs.vfat: failed whilst writing FAT

Sjekk /var/log/messages.log og se om du har noen "fdatasync failed: Input/output error."

I tilfelle har du en fin hardware feil enten i disken, elektronikken i eksternkabinettet, eller en kabel. Bytt usb-kabel først, hvis ikke det fungerer kan du prøve å sette disken rett i en stasjonærmaskin med andre sata og strømkabler. Hvis ikke det fungerer kan du bare kaste disken (etter å ha kjørt shred og tatt ut platene for å bruke som ølbrikker, selvfølgelig).

red: Jeg har ikke vært borte i det samme nylig altså. Ikke i det hele tatt. :p Det rare var at jeg ikke fikk noen feil når jeg leste fra disken. Men tror ikke dataene jeg reddet var heeelt til å stole på.

Skriv gjerne en guide/tre setninger om hvordan du brukte testdisk mens du har det i minne, forresten. Tok en evighet før jeg turte å sette den i gang sist, men da skulle jeg rett nok redde/gjenopprette en partisjon på disken, ikke kopiere ut filer. Fint med norskspråklig info om sånt også.

/var/log/messages

Oct 14 15:45:17 sivert-desktop kernel: [15100.287540] sd 8:0:0:0: [sdc] Unhandled sense code
Oct 14 15:45:17 sivert-desktop kernel: [15100.287546] sd 8:0:0:0: [sdc] Result: hostbyte=DID_OK driverbyte=DRIVER_SENSE
Oct 14 15:45:17 sivert-desktop kernel: [15100.287552] sd 8:0:0:0: [sdc] Sense Key : Medium Error [current] 
Oct 14 15:45:17 sivert-desktop kernel: [15100.287558] Info fld=0x0
Oct 14 15:45:17 sivert-desktop kernel: [15100.287561] sd 8:0:0:0: [sdc] Add. Sense: Unrecovered read error
Oct 14 15:45:17 sivert-desktop kernel: [15100.287567] sd 8:0:0:0: [sdc] CDB: Read(10): 28 00 00 01 2a 6d 00 00 02 00

Aner ikke hva dette betyr. :wee:

Testdisk er ganske enkelt:

Velg disk -> Proceed -> Velg Partisjonstabell (Intel som regel) -> Analyse -> Quick Search -> Er disken laget under Visa? -> Trykk "p" og du får opp alle filene på disken.

Trykk "c" for å kopiere filene over til mappa du starta testdisk fra. :)

Lenke til kommentar

Kommer fra brukeren "officevideos", i beskrivelsen står det

The official Microsoft Office channel for great video content on Office products and services.

Så det er nok Microsoft som står bak, ja.

Definitivt en skitten måte å drive business på, men det er dessverre ikke første gangen.

Lenke til kommentar

Dessverre lider OpenOffice av elendige beslutninger tatt av IT og økonomi-folka i en del bedrifter. I bedriften jeg jobber er vi avhengig av å produsere nye salgsplakater daglig, og da høyeste hold bestemte at vi skulle over på OOo hadde de ikke sjekka ut kompatibiliteten til diverse macroer og ting som brukes til dette formålet. Resultatet er at det tar evigheter å åpne og redigere enkle plakater, og produksjon av en vanlig plakat gikk fra å ta 5-10 minutter til godt over en halvtime. I tillegg ble det krøll i forhold til storformatprinteren, så vi må stå og etterklippe plakatene for at de skal passe inn i holderne sine, noe som ikke var nødvendig før.

Jeg skjønner godt frustrasjonen og irritasjonen til de som må slite med dette, og jeg synes det er fryktelig synd at en stor organisasjon som denne kan ta slike håpløse beslutninger uten nødvendig utprøving først. Problemet er ikke nødvendigvis OpenOffice selv, men IT-gutta som ivrer sterkt for sine ideologier og glemmer å stikke fingeren i jorda og skjekke virkeligheten før slikt rulles ut. Skal man over på OpenOffice -må- man nødvendigvis også over på odf. Det er det dessverre ikke alle som har fått med seg.

Ellers har jeg merket meg at de komponentene i OpenOffice som IKKE er Writer begynner å lugge en del når man jobber med store datamengder, så det spørs om ikke Oracle har en jobb å gjøre i forhold til akkurat det.

Lenke til kommentar
Ellers har jeg merket meg at de komponentene i OpenOffice som IKKE er Writer begynner å lugge en del når man jobber med store datamengder, så det spørs om ikke Oracle har en jobb å gjøre i forhold til akkurat det.
Med så store datamengder er det på tide å vurdere andre løsninger enn regneark.
Lenke til kommentar

Mener du abnorme presentasjoner var temaet? Eller monstertegninger? Eller likninger som fyller tusenvis av sider? Base er litt spesiell og kun relevant for noen kunder, men ja her er MySQL en god løsning hvis du har for stor database.

Lenke til kommentar

Det var Impress jeg hadde mest i tankene da jeg skrev det. Og det er jo ikke voldsomt enorme saker det er snakk om. Maks 10 MP pr slide, men kanskje 5-15 slides pr fil. Vi snakker "klikk, dra og slipp" -> gå og skru på trakteren -> gå tilbake, se at ting enda ikke er ferdig -> gå tilbake og skjenke en kopp kaffe -> tasse tilbake til pulten og utføre neste trekk. Ikke rart kollegaene mine holder på å rive av seg håret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...