Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Enda ikke innstallert mstcorefonts og har ikke hatt trangen til det enda.. vi får se hvordan dette går utover kvelden.

Så den nye Ubuntu font-en fungerer bra?

Ja, veldig fin å se på. Har enda ikke lagt til ms-fonter.

En liten småfinesse til; win+d viser skrivebordet nå!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Photoshop da olear, høres ut som er løsningen for deg :)

Har Corel Graphics Suite og Painter :)

Når det gjelder grafikk begynner faktisk linux å se ganske god ut. Det er naturlig nok fortsatt et stykke igjen til de dyre løsningene for profesjonelle. Jeg synes heller ikke det er rimelig å sammenligne Gimp med Photoshop, en applikasjon til 10-20.000 pr. lisens. Men faktum er at Gimp på flere områder er konkurransedyktig, og i dagens web-hverdag er Gimp et godt verktøy for svært mange.

Vi har fremdeles Krita, GIMP og Cinepaint. Krita har fått en ansiktsløftning og fullt av brushes, GIMP har fått en ansiktsløftning noen nye verktøy og plugins, Cinepaint har mer eller mindre stått stille. GIMP vil bli bedre, men alt tar så lang tid. Krita håper jeg blir bra, men fokuset mot Painter-applikasjon lover ikke bra. Cinepaint vet jeg ikke helt, de har nådd sin målgruppe og ser fornøyd med det.

Når det gjelder illustrasjon og layout er ting mye bedre. Inkscape, Scribus og sK1 leverer på høyde med de beste.

Det eneste som hindrer Linux på pre-press er et bildebehandlingsprogram.

Ang pris. Jeg brukte 3000,- på Corel og ente opp med programvare* som gjør alt jeg trenger (+++++) og støtter alle formater (inklusiv XCF). Min workstation + all programvare kostet faktisk mindre en Photoshop.

* Photo-Paint, Draw og Painter.

Olear, skulle likt å vite litt mer om hvilken funksjonalitet du savner mest i Krita. Hastighet og stabilitet er naturligvis viktig, men det er noe annet.

Har en egen maskin med Krita installert, skal teste mer når jeg får tid.

Når det gjelder video har Kdenlive blitt meget bra, den har allerede parkert windows movie maker og imovie. Noe jeg synes er meget bra! Det betyr ikke at den er på høyde med Sony Vegas ennå, men veien dit begynner å bli veldig kort.

Skal sjekke ut Kdenlive, men for 300,- får jeg en lite versjon av Sony Vegas som gjør alt jeg trenger.

På animasjon ser det ut til at åpne løsninger nå har tatt steget opp i A-serien. Jeg kan ikke se at Sintel er noe tilbake for hva de beste studioene produserer:

http://www.sintel.org/

Skal sjekkes ut.

olear, nå har jeg testet igjen. 3000x2000 16-bit CMYK. Sletting av lag går umiddlebart, nye lag opprettes på et sekund. Som sagt på min laptop med svakere specs enn din maskin. Dette på 10.04 med Krita 2.2.2. Ikke fått den til å krasje så langt. Oops var litt for kjapp, der fikk jeg den endelig til å fryse med 100% CPU.

Går fremdeles treigt her, har til og med installert* Kubuntu 10.04 m/Krita 2.2.2. Stabiliteten ble bedre, men fremdeles treigt. Skal teste beta av Krita 2.3 når jeg får tid.

* Jeg har prøvd to maskiner, fem forskjellige skjermkort og 3 forskjellige distroer. Har også prøvd 3 versjoner av X.org + XFree86.

Lenke til kommentar

Skal sjekke ut Kdenlive, men for 300,- får jeg en lite versjon av Sony Vegas som gjør alt jeg trenger.

Sørg for å sjekke ut siste skrik, pt. 0.7.8 som følger Kubuntu 10.10, de er fortsatt inne i en periode med hyppige bugfix. Spesielt har det vært en del issues med Pulseaudio i tidligere versjoner (Phonon og Pulseaudio har ikke vært bestevenner), jeg krysser fingrene for at dette nå endelig er historie.

Når det gjelder Vegas Lite, registrerer jeg at versjonen ikke eksisterer lengre, så du sitter på gammel programvare, og må selv ut kjøpe nye lisenser for å få ny funksjonalitet. Dernest sitter du på en krøplet versjon, noe som i seg selv gir en litt ubehagelig magefølelse hos meg. Ofte kan det være vanskelig å i det hele tatt følge med på hva man går glipp av. Lite har tydeligvis byttet navn, og listen over features klarte jeg å spore opp her:

http://www.sonycreativesoftware.com/moviestudiohd/compare

Kjapp titt viser at fundamental funksjonalitet mangler i nyeste versjon (hva som i tillegg mangler hos deg er vanskelig å si). Første punkt er mangel på DVD authoring, relativt essensielt for et slikt program. Neste punkt er ingen støtte for å lage slide show. Begrenset antall lydspor og videospor (fire) er også verdt å nevne. I tillegg en rekke mer tekniske ting som er fjernet. Jeg skal ikke si at Kdenlive pr. i dag gir et bedre helhetsprodukt, men for mange tror jeg nok det allerede er et godt alternativ, og jeg er ikke i tvil om hvilket produkt som har høyest utviklingstakt.

Går fremdeles treigt her, har til og med installert* Kubuntu 10.04 m/Krita 2.2.2. Stabiliteten ble bedre, men fremdeles treigt. Skal teste beta av Krita 2.3 når jeg får tid.

* Jeg har prøvd to maskiner, fem forskjellige skjermkort og 3 forskjellige distroer. Har også prøvd 3 versjoner av X.org + XFree86.

Høres ut som du har testet nok på dette. Når det gjelder stabilitet, så er det verdt å nevne at Krita-gjengen typisk fikser alle kjente bugs før release. Så her er det gjerne verdt å rapportere, og de stabilitetsbugsene som sniker seg igjennom gjør det uoppdaget. Dette betyr også at Krita kan regnes som rimelig stabil, selv om jeg erkjenner at vi begge på kort tid klarte å fremprovosere frys. Heldigvis kan du drepe prosessen og starte opp igjen der den slapp, slik at man ikke mister arbeid.
Lenke til kommentar

Har et lite problem med mpdservern min. Den finner kun en brøkdel av musikken. Alt ser ut til å være konfigurert på samme måte som sistgang, og da funket alt utmerket.

Kjører xubuntu 10.10

music_directory       "/home/runar/Musikk"         # Your music dir.
playlist_directory    "/var/lib/mpd/playlists"
db_file               "/var/lib/mpd/mpd.db"
log_file              "/var/log/mpd/mpd.log"
pid_file              "/var/run/mpd/mpd.pid"
state_file            "/var/lib/mpd/mpdstate"
user                  "mpd"
# Binding to address and port causing problems in mpd-0.14.2 best to leave
# commented.
bind_to_address       "localhost"
# port                  "6600"
audio_output {
type           "alsa"
name           "MPD"
device         "pulse"
mixer_control  "Master"
}

## This settings have to be commented out:
#mixer_type			"hardware"
#mixer_type			"software"
#mixer_type			"disabled"

mpd.conf.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Runarbs: Er det ulike rettigheter på de forskjellige musikkfilene? Ser mpd kjører som brukeren "mpd" hos deg. Hva slags format filene er i? (mp3, ogg, flac, wav..)

edit: Ble visst litt "dobbelt opp" med samme tips fra Sokkalf og meg.

Endret av cvłñ
Lenke til kommentar

Bra. MPD er jo så fantastisk :love:

Forresten noen som har erfaring med upsampling i ALSA? Kunne tenke meg å mate DAC-en (via S/PDIF) med 192khz 24bits lyd, uavhengig av om det jeg spiller av internt på PC-en er 44,1khz 16bits. eller 96khz 24bits.

Lenke til kommentar

Backup på Linux skal inneholde /home. Da har man stort sett alt man trenger av innstillinger og alt av brukerfiler.

Er det en enkel måte å slenge med alt av programmer også? :)

Eventuelt kompilere et script som kan kjøres ved nyinstallasjon som laster ned programmene du har lagt til i ettertid.

Lenke til kommentar

Fra man-siden til dpkg:

To make a local copy of the package selection states:

dpkg --get-selections >myselections

You might transfer this file to another computer, and install it there

with:

dpkg --clear-selections

dpkg --set-selections <myselections

Endret av Del
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...