Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

EDIT: Etter en del lesing ser det ut som Krita vil holde seg til en Corel Painter klone, de vil ikke legge til "vanlige" funksjoner, bare Painter relatert. Noe som betyr at GIMP er framtiden :(

 

Du er ikke den eneste som er irritert over at det store rotet GIMP er framtiden :(

For min del er jeg bare glad over at det fungerer "godt nok" for min del, men jeg ser mye rart borti horisonten vis jeg blir en god del mer av en "poweruser".

De har fortsatt ikke fikset UI'et.

De vil aldri fikse alle biblotekrelaterte problemer.

De er fortsatt avhengig av GTK.

Og de vil fortsatt ha veldig mange små problemer de aldri gidder og fikser.

 

Et annet projekt som trenger mer "støtte" i form av fiksing blir vel Blender.

Ironisk fungerer det meste, men f.eks bmesh blir implentert av 1 person som ikke jobber fulltid på det!

Eller at de kommer sikkert ikke til å fikse f.eks Texture Paint(det TRENGER fiksing!).

Issues jeg har med GIMP er utviklingstid og prioriteringer. Jeg har vært (fulltids)bruker av GIMP i nesten 10 år, og jeg er lei av funksjoner som blir lovd men aldri fullført/begynt.

 

Se utviklingen av GIMP fra 1.2 til 2.6. Ti år med utvikling og vi er fremdeles på amatørnivå i forhold til resten av verden.

 

Det finnes heldigvis andre programmer, men alle mangler et eller annet.

Endret av olear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det er på fallende hvor ofte jeg har sett erfarne brukere av linux klage de siste par årene. For meg virker det nesten absurd at når ting endelig begynner å bli bra, så spår man dommedag. Tenker egentlig ikke på deg olear, jeg har sett en del mye sterkere tilfeller.

 

Når det gjelder grafikk begynner faktisk linux å se ganske god ut. Det er naturlig nok fortsatt et stykke igjen til de dyre løsningene for profesjonelle. Jeg synes heller ikke det er rimelig å sammenligne Gimp med Photoshop, en applikasjon til 10-20.000 pr. lisens. Men faktum er at Gimp på flere områder er konkurransedyktig, og i dagens web-hverdag er Gimp et godt verktøy for svært mange.

 

Olear, skulle likt å vite litt mer om hvilken funksjonalitet du savner mest i Krita. Hastighet og stabilitet er naturligvis viktig, men det er noe annet.

 

Når det gjelder video har Kdenlive blitt meget bra, den har allerede parkert windows movie maker og imovie. Noe jeg synes er meget bra! Det betyr ikke at den er på høyde med Sony Vegas ennå, men veien dit begynner å bli veldig kort.

 

På animasjon ser det ut til at åpne løsninger nå har tatt steget opp i A-serien. Jeg kan ikke se at Sintel er noe tilbake for hva de beste studioene produserer:

http://www.sintel.org/

 

Det som er spesielt morsomt er at vi her snakker om kanskje det området hvor linux har fått mest kritikk for manglende eller dårlige verktøy. Sånn rent bortsett fra spill naturligvis, som fortsatt er et trist kapittel.

 

olear, nå har jeg testet igjen. 3000x2000 16-bit CMYK. Sletting av lag går umiddlebart, nye lag opprettes på et sekund. Som sagt på min laptop med svakere specs enn din maskin. Dette på 10.04 med Krita 2.2.2. Ikke fått den til å krasje så langt. Oops var litt for kjapp, der fikk jeg den endelig til å fryse med 100% CPU.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg synes det er på fallende hvor ofte jeg har sett erfarne brukere av linux klage de siste par årene. For meg virker det nesten absurd at når ting endelig begynner å bli bra, så spår man dommedag. Tenker egentlig ikke på deg olear, jeg har sett en del mye sterkere tilfeller.

 

Hvilken dommedagsprofetier?

Situasjonen blir stadig "bedre", men av en eller annen merkelig grunn har de ikke tatt steget over "brukbart nok" enda. Problemet er så enkelt at de har prøvd å komme over å bli "brukbart nok", som olear dokumenter(LENGE!).

Blender konkurrer ironisk nok direkte mot andre pakker, så det er faktisk "klart". Problemet med Blender er at de har fryktelig mye de driver å fikser på 2.5x, som f.eks delevis ødelagte biter. Som f.eks Texture Paint modus, eller at de mangel på struktur på delev av utviklingen.

Hva med radeon driverne? Catalyst er grei nok, men den støtter omtrent bare Ubuntu. Den åpne "radeon" driveren er ikke grei nok, den stor fortsatt i fare for å bli "klar til bruk" når det den støtter er "legacy".

Og andre små problemer.

Vis du lurer, så ser jeg ikke dette som "dommedagsprofetier", men som "irriterende fakta". Alt jeg sier er at vi må ikke bli idealistiske og glemme at probleme ikke er løst enda, og la oss faktisk håpe at de blir løst i nærmeste fremtid og ikke flere år frem i tid.

 

 

 

Freebird: https://store2.adobe.com/cfusion/store/html/index.cfm?store=OLS-NO&promoid=FBTUM&event=displayProduct&categoryPath=/Applications/Photoshop&distributionMethod=FULL

7000 kroner blir det.

Lenke til kommentar

[...]en applikasjon til 10-20.000 pr. lisens.[...]

På tide å ta en faktasjekk her kanskje? Pr. dags dato koster èn Photoshop CS5-lisens US $699

Hvis du først skal flisespikke får du skjerpe deg å sjekke ordentlig:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599168

Ja, det er billigere enn siste jeg sjekket, så det er tydelig at noen mener de frie alternativene er gode nok.

 

del_diablo, hadde du et poeng? Catalyst støtter alle relevante distribusjoner, og radeon driveren har hatt en så fantastisk utvikling at jeg trodde olear var den eneste i stand til å surmule over det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

[...]en applikasjon til 10-20.000 pr. lisens.[...]

På tide å ta en faktasjekk her kanskje? Pr. dags dato koster èn Photoshop CS5-lisens US $699

Hvis du først skal flisespikke får du skjerpe deg å sjekke ordentlig:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599168

Ja, det er billigere enn siste jeg sjekket, så det er tydelig at noen mener de frie alternativene er gode nok.

 

del_diablo, hadde du et poeng? Catalyst støtter alle relevante distribusjoner, og radeon driveren har hatt en så fantastisk utvikling at jeg trodde olear var den eneste i stand til å surmule over det.

Beklager! Viser til innlegget til D3f4u17.

 

Prisen blir fortsatt langt under 20000 som du fabler om i posten din.

Lenke til kommentar

Fullversjon av photoshop kostet litt under 10.000 som jeg nevnte i posten min. Hvis du vil ha med en del ekstra multimedia greier så blir det for 20.000:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=595814

eller 30.000 hvis du vil helgardere:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=595800

Det er greit at jeg var upresis, men du var faktisk verre enda du mente å korrigere, det er bare pinlig. Så hvis jeg var deg ville jeg latt det ligge for et par poster siden.

Lenke til kommentar

start rtorrent i en screen eller tmux session, resume fra mobilen.

 

Du har forøvrig Transdroid og torrent-fu som lar deg fjernstyre rtorret. Litt enklere det. Men jeg er ikke 100% sikker på om de sender passord i klartekst eller ikke. Hvis du er redd for det, bør du sjekke det ut. Jeg tror f.eks. transmission-daemon tar imot passordet enten i klartekst eller som en md5.hash, ingen av delene er veldig sikkert.

Lenke til kommentar

Skriver fra 10.10 nå. Jeg tenkte å teste netbok-versjonen men unity var veldig tungvindt syns jeg, så det ble vanlig i stedet.

 

Enda ikke innstallert mstcorefonts og har ikke hatt trangen til det enda.. vi får se hvordan dette går utover kvelden.

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...