Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Husk at dette er en laptop. Et best case er at alt fungerer perfekt og at det blir fred på jorden. Et worst case er at han får 90 minutter batteritid, at intern og ekstern skjerm ikke kan brukes samtidig, at maskinen må restartes for å få ekstern skjerm aktivert og at en eventuell DisplayPort-kontakt ikke fungerer i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg har en acer 4820tg, med mobility radeon hd5650, 2.4ghz core i5, 4gb ram.

 

Denne har switchable graphics, og ubuntu bruker intel skjermkortet når man installerer ubuntu, derimot om du installerer ati driverne, så må jeg deaktivere intel skjermkortet i bios for å få bilde.

 

Men når det er gjort funker alle ati funksjoner utmerket, alt fra ekstern skjerm, til ytelse, til lyd over hdmi.

 

Eneste problemet jeg har er at jeg ikke får opp noen batterimåler, og om jeg prøver å sjekke batteri manuellt så sier den helt merkelige ting.

Lenke til kommentar

Det er i allefall snakk om en Dell Studio 17. Vet at det trådløse kortet skal fungere da jeg har det samme selv, ellers er det vell ikke noe mer så vidt jeg ser som burde skape mye problemer? Mulig jeg har hatt flaks mine maskiner, men jeg trodde det meste gikk bra bare man fikk inn riktige drivere.

Lenke til kommentar

Sitter og tester Krita 2.2. Finnes det noen form for guides(+snap to guides)? 1.x hadde det ikke, finner lite info om det på 2.x (savner dokumentasjon).

 

Btw, skal Krita være så treig? Må jo vente 3sek for å lage nytt lag ....

 

krita 2.2.0

kdelibs 4.4.5

qt 4.6.3

 

EDIT: fjernet kdebase-runtime, da ble UI litt raskere (da slipper jeg også MacOS wannabe looken) (sitter igjen med bare kdelibs). Men Krita bruker fremdeles 3 sek med load på 100% bare for å lage en nytt lag (i CMYK). Det tar 2sek å slette et (tomt) lag.

 

EDIT2: Mer eller mindre alt er treigt, føles som jeg sitter på en P2 :(

 

EDIT3: Gir opp, Krita er ubrukelig. Artig at 2.2 skulle ha ytelsesforbedringer, hvor treig er da 2.1?

 

Når skal det egentlig skje noe? GIMP er fremdeles i RGB land, Cinepaint er en hacket GIMP med 16bit (fremdeles ingen CMYK-støtte). Krita 2 har ny GUI i forhold til 1, men ellers eksisterer de samme feil og mangler. Det er tragisk når det beste programmet innen grafikk er ImageMagick. 5år med utvikling og ingen framskritt innen prepress.

Endret av olear
Lenke til kommentar

ImageMagick er et program, det støtter også flere funksjoner en noen andre.

 

GIMP kommer jeg aldri mer til å bruke (selv om de får de funksjonene jeg vil ha), de har brukt for lang tid (jeg har ventet siden 1.2) på å implentere elementære funksjoner.

 

 

EDIT: Etter en del lesing ser det ut som Krita vil holde seg til en Corel Painter klone, de vil ikke legge til "vanlige" funksjoner, bare Painter relatert. Noe som betyr at GIMP er framtiden :(

Endret av olear
Lenke til kommentar

Hmm, bildene jeg prøvde var 3000x2000. Muligens Krita sliter med store bilder. Skal gjøre noe mindre testing senere i helga, men har begrenset tid til å dille med slikt (trenger noe som bare fungerer).

 

Velger jeg CMYK 2000x800 som nytt (tomt) bilde, går det litt kjappere, men laster jeg inn eksisterende bilde går det treeeigt.

 

HW-specs: Core2 2.4Ghz 2GB RAM.

 

EDIT: Kjappe søk på nett viser at jeg er ikke den eneste som har ytelsesproblemer.

 

EDIT2: Også veldig enkelt å drepe programet, trykk litt random på menyen mens Krita jobber og den vil krasje.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Det er i allefall snakk om en Dell Studio 17. Vet at det trådløse kortet skal fungere da jeg har det samme selv, ellers er det vell ikke noe mer så vidt jeg ser som burde skape mye problemer? Mulig jeg har hatt flaks mine maskiner, men jeg trodde det meste gikk bra bare man fikk inn riktige drivere.

 

Enkelt og greit, kontakt Dell sin support per telefon, mail eller livechat. De er tross alt betalt for å svare på dine spørsmål... ;)

Lenke til kommentar

Etter en del lesing ser det ut som Krita vil holde seg til en Corel Painter klone, de vil ikke legge til "vanlige" funksjoner, bare Painter relatert. Noe som betyr at GIMP er framtiden :(

Tror ikke du skal legge for mye i det. Døm heller utfra hva som faktisk er implementert, så ser du at de styrer mot mer enn et tegneprogram. Skulle helst likt å se dem med tydelig visjon mot billedredigering, men hva som faktisk leveres er viktigere.

 

Du bør dessuten være meget fornøyd, for 2.3 har dine oppfatninger om hva som er viktig kommet i førersetet:

For 2.3, the focus will be on performance, usability, performance, a good user manual, performance and improved compatibility with non-X11 platforms.
ref. http://krita.org/component/content/article/9-krita-updates/45-krita-22-released

 

Forøvrig går opprettelse av nye lag og sletting på godt under sekundet her. CMYK 2000x800, og jeg har problemer med å fremprovosere krasjene dine. Kan det virkelig være at du begynner å gå tom for saklig kritikk?

 

(kjører Kubuntu 10.04 AMD64 på denne. C2D 2GHz 2GB ram laptop, Krita 2.2.2, KDE 4.4.5).

Endret av Del
Lenke til kommentar

Etter en del lesing ser det ut som Krita vil holde seg til en Corel Painter klone, de vil ikke legge til "vanlige" funksjoner, bare Painter relatert. Noe som betyr at GIMP er framtiden :(

Tror ikke du skal legge for mye i det. Døm heller utfra hva som faktisk er implementert, så ser du at de styrer mot mer enn et tegneprogram. Skulle helst likt å se dem med tydelig visjon mot billedredigering, men hva som faktisk leveres er viktigere.

 

Du bør dessuten være meget fornøyd, for 2.3 har dine oppfatninger om hva som er viktig kommet i førersetet:

For 2.3, the focus will be on performance, usability, performance, a good user manual, performance and improved compatibility with non-X11 platforms.
ref. http://krita.org/component/content/article/9-krita-updates/45-krita-22-released

 

Forøvrig går opprettelse av nye lag og sletting på godt under sekundet her. CMYK 2000x800, og jeg har problemer med å fremprovosere krasjene dine. Kan det virkelig være at du begynner å gå tom for saklig kritikk?

 

(kjører Kubuntu 10.04 AMD64 på denne. C2D 2GHz 2GB ram laptop, Krita 2.2.2, KDE 4.4.5).

Håper såklart ytelsen skal bli bedre, Krita er i teorien et bra program. Men ytelse og mangel på funksjoner gjør at jeg ikke kan bruke programmet.

 

Sakelig kritik? Shit DONT work. Holder for meg.

Lenke til kommentar
EDIT: Etter en del lesing ser det ut som Krita vil holde seg til en Corel Painter klone, de vil ikke legge til "vanlige" funksjoner, bare Painter relatert. Noe som betyr at GIMP er framtiden :(

 

Du er ikke den eneste som er irritert over at det store rotet GIMP er framtiden :(

For min del er jeg bare glad over at det fungerer "godt nok" for min del, men jeg ser mye rart borti horisonten vis jeg blir en god del mer av en "poweruser".

De har fortsatt ikke fikset UI'et.

De vil aldri fikse alle biblotekrelaterte problemer.

De er fortsatt avhengig av GTK.

Og de vil fortsatt ha veldig mange små problemer de aldri gidder og fikser.

 

Et annet projekt som trenger mer "støtte" i form av fiksing blir vel Blender.

Ironisk fungerer det meste, men f.eks bmesh blir implentert av 1 person som ikke jobber fulltid på det!

Eller at de kommer sikkert ikke til å fikse f.eks Texture Paint(det TRENGER fiksing!).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...