Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke skadet om noen faktisk har laget noe fra scratch (som er bra), det er begrenset hvor lenge man kan holde i livet det gamle monsteret.

Sjekk ut KOffice. Står igjen en del på kompatibilitet med MS dokumenter, men også der går det fort fremover. På funksjonalitet begynner nå store deler av KOffice å bli brukbart.
Lenke til kommentar

Poenget er at det er "tullinger som meg" dere må overtale for at linux noensinne skal bli mainstream. Og å overøse oss med tech talk og "du er bare ignorant og dum" hjelper ikke på imaget akkurat.

Dette har ingenting med "Linux" å gjøre. Det er snakk om oppsett av en ganske voksen stack server-software ganske lik de jeg leker med hver dag på jobben. Selv om jeg ikke vet hvordan en differensal på en moderne bil fungerer betyr ikke det at biler aldri vil bli mainstream. Den dagen jeg skal bli bilmekaniker skal jeg lære meg det, men så lenge det ikke er påkrevd for daglig bruk kan teknologi lett bruke litt magi.

 

Jeg greide forresten å installere en litt svakere stack her på under 30 sekunder med et litt mer forståelig grensesnitt:

 

lamp-install.avi

Lenke til kommentar

Her har jeg forsvart openoffice, og hva skjer? Joda, filsystemet har i det stille begått harikiri på seg sel fordi jeg våget å sette en maskin med en mappe montert over sshfs i hvilemodus, og etter to timer låser Wrtier seg totalt.

 

Ettersom det ikke er mulig å fikse sshfs-problemet uten en restart (ærlig talt, hva er vitsen med et "force" valg som bare gir deg den samme "resursen er i bruk"-feilmeldingen som den vanlige avmonteringen?) muligens grunnet etellerannet en sted har blitt en zombie, og Writer låser seg ved gjenopprettingsforsøket (sammen med absolutt alle andre programmer som forsøker å lese hjemme-mappen min, selv om det er en undermappe seerverressursen er montert inn i), så må jeg jo restarte.

 

Og så er to timers arbeid borte. Er det bare meg, eller burde et program VARSLE når den innstilte autolagringen ikke fungerer. Det er jo fantastisk liten vits i å ha en failsafe dersom den ikke fungerer ved feil...

Lenke til kommentar

Takk. :) Jeg fant selvfølgelig det nå etter en restart, da jeg fant noen relevante bugrapporter hos Debian. Ganske nasty det opplegget der. Er det standarisert hvordan programmer og moduler i linux skal oppføre seg ved sleep/hibernation, eller kan man risikere å støte på slikt andre steder og?

 

Synd man ikke kan bruke Samba med alle programmer, det er så kjekt med sshfs for å få det 100% sømløst inn i filsystemet.

 

red: ikke bare mistet jeg to timer arbeid, men når sånt skjer, blir man så fatastisk demotivert.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Har ikke skadet om noen faktisk har laget noe fra scratch (som er bra), det er begrenset hvor lenge man kan holde i livet det gamle monsteret.

Sjekk ut KOffice. Står igjen en del på kompatibilitet med MS dokumenter, men også der går det fort fremover. På funksjonalitet begynner nå store deler av KOffice å bli brukbart.

Brukte mye KOffice 1.x, likte den veldig godt. Har ikke fått sett på v2 enda.

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd heng med samba noen få ganger, men da har det ikke medført at hele filsystemet fra /home/brujernavn og lenger ut er utilgjengelig. :errm: Selv terminalen låste seg totalt da jeg skulle skrive in mappebanen for å prøve å unmounte den.

 

Spørs om jeg må drive og sette opp noen rsync-script som kan kjøres heller da, enn å koble meg til med sshfs. Ulempen er at jeg hopper litt for ofte mellom laptopen og stasjonærmaskinen noen kvelder.

Lenke til kommentar

Brukte mye KOffice 1.x, likte den veldig godt. Har ikke fått sett på v2 enda.

 

må nevnes at jeg har heller aldri rørt noe KDE4-greier. har ikke likt noe av det andre, så tviler for at jeg ville satt pris på KOffice. men 1.x var meget fint til sitt bruk. opplevde det som mye mer responsivt og stabilt enn OpenOffice.Org og MOffice.

Endret av aarolilja
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukte mye KOffice 1.x, likte den veldig godt. Har ikke fått sett på v2 enda.

 

må nevnes at jeg har heller aldri rørt noe KDE4-greier. har ikke likt noe av det andre, så tviler for at jeg ville satt pris på KOffice. men 1.x var meget fint til sitt bruk. opplevde det som mye mer responsivt og stabilt enn OpenOffice.Org og MOffice.

Er ikke noe fan av KDE4 selv (har heller ikke noe å si, bruker ikke Linux på desktop). Jeg bruker OpenOffice pr. idag, men kommer nok til å gå over til MS Office med tid og stunder, mindre krøll med kompabilitet.

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt nå er litt LaTeX/litt linux, men heldigvis er det mange folk fra begge leire her :>

 

Hvordan installerer man ekstra .sty (under Arch)? Tenkte jeg skulle ha pakken fancyhdr for å legge ved dekorasjoner i fotnotene vil hver side (NTNUlogo) på ex.phil.-oppgaven, samt lage en dekorativ førsteside med noe annen grafikk på (jubileumsbilde av gamlebygget på Gløshaugen).

 

Lastet ned .sty-filen og la den i ~/texmf/tex/latex/fancyhdr/fancyhdr.sty, og kjørte texhash. Problemet er at ingen ls-R-fil dukker opp, og det å skrive latex fancyhdr.sty hjalp heller ikke. Ender bare opp med en errormelding om at den enten ikke finner .sty, eller bare lister opp babel-pakken og sier: you're in trouble.

 

Noen som har opplevd noe lignende eller har en annen fremgangsmåte å legge til pakker på?

Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt nå er litt LaTeX/litt linux, men heldigvis er det mange folk fra begge leire her :>

 

Hvordan installerer man ekstra .sty (under Arch)? Tenkte jeg skulle ha pakken fancyhdr for å legge ved dekorasjoner i fotnotene vil hver side (NTNUlogo) på ex.phil.-oppgaven, samt lage en dekorativ førsteside med noe annen grafikk på (jubileumsbilde av gamlebygget på Gløshaugen).

 

Lastet ned .sty-filen og la den i ~/texmf/tex/latex/fancyhdr/fancyhdr.sty, og kjørte texhash. Problemet er at ingen ls-R-fil dukker opp, og det å skrive latex fancyhdr.sty hjalp heller ikke. Ender bare opp med en errormelding om at den enten ikke finner .sty, eller bare lister opp babel-pakken og sier: you're in trouble.

 

Noen som har opplevd noe lignende eller har en annen fremgangsmåte å legge til pakker på?

 

Sjekk lesetilgangen til brukeren din på fila. Hvis du ikke har lesetilgang får du ikke brukt den.

Lenke til kommentar

Hva skjer? Jeg prøver å installere Spotify gjennom wine i ubuntu 10.04 men .... går ikke.

 

Hva gjør jeg galt?

 

marsan@marsan-laptop:~$ wine /home/marsan/Nedlastinger/Spotify\ Installer.exe 
err:seh:raise_exception Unhandled exception code c0000005 flags 0 addr 0x681cb785
marsan@marsan-laptop:~$ 

Bruk heller Spotify Linux Preview. Den funker fjell så lenge du ikke har en gammel PC/CPU uten SSE2-støtte (da får du bare SIGILL). :)

Langt bedre ytelse og stabilitet enn Spotify i Wine.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Hva skjer? Jeg prøver å installere Spotify gjennom wine i ubuntu 10.04 men .... går ikke.

 

Hva gjør jeg galt?

 

marsan@marsan-laptop:~$ wine /home/marsan/Nedlastinger/Spotify\ Installer.exe 
err:seh:raise_exception Unhandled exception code c0000005 flags 0 addr 0x681cb785
marsan@marsan-laptop:~$ 

Bruk heller Spotify Linux Preview. Den funker fjell så lenge du ikke har en gammel PC/CPU uten SSE2-støtte (da får du bare SIGILL). :)

Langt bedre ytelse og stabilitet enn Spotify i Wine.

 

Takk, men et lite problem:

 

As we haven’t found a reliable way to display ads yet, this version is only available to Spotify Premium subscribers.
Endret av hernil
Fjernet dobbeltsvar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...