objorkum Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Åpen et terminalvindu, logg inn som root, og skriv lspci. Eller lspci -v Tvilar på han veit korleis han loggar inn som root i terminalen utifrå innlegget hans... Skriv dette: su - (tast inn root passord > enter) lspci Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Nå har ikke Kubuntu rootkontoen aktivert da, så det riktige blir å skrive: sudo lspci -v I en terminal. Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Tusen takk til alle Skal prøve nå Foresten: Var netopp hos en kamerat som hadde en stinky pc med win98, som til og med komunen ville kvitte seg med, og instalerte Ubuntu på den. Den funket faktisk bra etterpå Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Tusen takk til alle Skal prøve nå Foresten: Var netopp hos en kamerat som hadde en stinky pc med win98, som til og med komunen ville kvitte seg med, og instalerte Ubuntu på den. Den funket faktisk bra etterpå Lenke til kommentar
dabear Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 *dobbelpost* Hvordan greier du å dobbeltposte med 29 minutt mellomrom? Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Internetten datt ut i det tids mellomrommet, så, jeg har sikkert trykt to ganger og hva som skjedde etter der vet jeg ikke Men foresten: Den sier hele tiden at det er feil passord, men jeg vet/tror det er det rette, for jeg skrev det ned også på denne maskinen. Er det noe jeg kan gjøre for å finne ut om det er det riktige? Edit: fant ut av det. Det kommer VELDIG mye tekst frem! Skal jeg alikevel poste det? Endret 18. september 2005 av Slurt-is Lenke til kommentar
JonJ Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Post det i med: [code] tekst [./CODE] Endret 18. september 2005 av JonJ Lenke til kommentar
Slurt-is Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 (endret) Edit: nevermind Endret 18. september 2005 av Slurt-is Lenke til kommentar
meastp Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Hei! Jeg har nettopp formatert en 160GB HDD med filsystem ext2 /ext3 fra paragon partition manager. Det viser seg at 15.6 GB av plassen er brukt, så av de 149GB jeg skulle hatt, er det nå bare 133GB ledig. Mappen lost+found er tom, og jeg "ser" ingen filer når jeg browser... Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) På skolen har FreeBSDmaskiner og når jeg skal åpne en fil i et program skjer det noe rart! Skriver jeg f.eks. "xpdf fil" og bruker tab-autofullfør da kommer det opp ".pdf" selv om en ".ps" også finnes (og ".tex" eller hva som helst annet"). Slik er det med mange programmer, skallet skjønner hvilke filer programmet kan åpne. Noen som vet hva det er og åssen jeg kan fikse det selv på mine linuxmaskiner? Endret 19. september 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 (endret) Svarer på mitt eget spørsmål, fant en fil som ble inkludert i en fil som ble inkludert i min .bashrc Eksempel på innhold i filen: complete -f -X '!*.@(pdf|PDF)' acroread gpdf xpdf kpdf Filen er veldig komplisert og kan finnes i sin helhet her: http://www.caliban.org/bash/index.shtml#completion En greie jeg spesielt liker er at fullføring også fungerer transparent gjennom scp !! Endret 19. september 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Jeg har nettopp formatert en 160GB HDD med filsystem ext2 /ext3 fra paragon partition manager. Det viser seg at 15.6 GB av plassen er brukt, så av de 149GB jeg skulle hatt, er det nå bare 133GB ledig. Mappen lost+found er tom, og jeg "ser" ingen filer når jeg browser... Mener at ext2/ext3 reserverer 10% til root som standard. Det ville ihvertfall forklare det, med mindre du er root når du "ser" i partisjonen. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Hmm.. Det var teit, da jeg bare skal bruke den disken som ren lagringsdisk... Antar ReiserFS er best, da...(?) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Jeg har nettopp formatert en 160GB HDD med filsystem ext2 /ext3 fra paragon partition manager. Det viser seg at 15.6 GB av plassen er brukt, så av de 149GB jeg skulle hatt, er det nå bare 133GB ledig. Mappen lost+found er tom, og jeg "ser" ingen filer når jeg browser... Mener at ext2/ext3 reserverer 10% til root som standard. Det ville ihvertfall forklare det, med mindre du er root når du "ser" i partisjonen. Det stemmer, det. Har selv testet ut dette, og fikk lignende resultat. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. september 2005 Del Skrevet 19. september 2005 Hmm.. Det var teit, da jeg bare skal bruke den disken som ren lagringsdisk... Antar ReiserFS er best, da...(?) Best og best. Jeg bruker ReiserFS sjøl, men det er mer tilfeldigheter og vane. Starta GNU/Linux "karrieren" med SuSE som har ReiserFS som default. Hvis du har mange små filer er ReiserFS raskere enn ext3. Trur nok det er en option eller et flag som sierifra til mkfs at ext2/ext3 ikke skal reservere for root. Har du lyst til å lære (som du ofte må før eller siden i linux verdenen. it's a good thing) så skriver du man mke2fs i terminal og finner ut hvordan du dropper reservasjon, eller så bruker du ReiserFS og utsetter læringa til senere..., alltid noe å lære Lenke til kommentar
zyp Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 For å fjerne det reserverte området bruker man tune2fs -r 0. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 For å fjerne det reserverte området bruker man tune2fs -r 0. Se det ja, der lærte jeg noe i dag å. Og klokka er bare 8:40, en god start Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Opera goes free of charge: opera.com Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Opera goes free of charge Vide verdens veven ble akkurat et bedre sted å leve i ^^ Endret 20. september 2005 av olefiver Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 20. september 2005 Del Skrevet 20. september 2005 Nåja, Firefox har jo alltid vært gratis, og det er en gnistrende nettleser. Dessuten fungerer den i GNU/Linux, Mac OS X, FreeBSD, OpenBSD, NetBSD, Solaris/OpenSolaris (bare for å nevne noen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå