Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Internetten datt ut i det tids mellomrommet, så, jeg har sikkert trykt to ganger og hva som skjedde etter der vet jeg ikke :dontgetit:

Men foresten:

Den sier hele tiden at det er feil passord, men jeg vet/tror det er det rette, for jeg skrev det ned også på denne maskinen. Er det noe jeg kan gjøre for å finne ut om det er det riktige? :blush:

Edit: fant ut av det.

Det kommer VELDIG mye tekst frem! Skal jeg alikevel poste det?

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har nettopp formatert en 160GB HDD med filsystem ext2 /ext3 fra paragon partition manager. Det viser seg at 15.6 GB av plassen er brukt, så av de 149GB jeg skulle hatt, er det nå bare 133GB ledig. Mappen lost+found er tom, og jeg "ser" ingen filer når jeg browser...

Lenke til kommentar

På skolen har FreeBSDmaskiner og når jeg skal åpne en fil i et program skjer det noe rart! Skriver jeg f.eks. "xpdf fil" og bruker tab-autofullfør da kommer det opp ".pdf" selv om en ".ps" også finnes (og ".tex" eller hva som helst annet"). Slik er det med mange programmer, skallet skjønner hvilke filer programmet kan åpne. Noen som vet hva det er og åssen jeg kan fikse det selv på mine linuxmaskiner?

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Svarer på mitt eget spørsmål, fant en fil som ble inkludert i en fil som ble inkludert i min .bashrc :)

Eksempel på innhold i filen:

complete -f -X '!*.@(pdf|PDF)' acroread gpdf xpdf kpdf

Filen er veldig komplisert og kan finnes i sin helhet her:

http://www.caliban.org/bash/index.shtml#completion

En greie jeg spesielt liker er at fullføring også fungerer transparent gjennom scp !!

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar
Jeg har nettopp formatert en 160GB HDD med filsystem ext2 /ext3 fra paragon partition manager. Det viser seg at 15.6 GB av plassen er brukt, så av de 149GB jeg skulle hatt, er det nå bare 133GB ledig. Mappen lost+found er tom, og jeg "ser" ingen filer når jeg browser...

Mener at ext2/ext3 reserverer 10% til root som standard.

Det ville ihvertfall forklare det, med mindre du er root når du "ser" i partisjonen.

Lenke til kommentar

Mener at ext2/ext3 reserverer 10% til root som standard.

Det ville ihvertfall forklare det, med mindre du er root når du "ser" i partisjonen.

Det stemmer, det. Har selv testet ut dette, og fikk lignende resultat.

Lenke til kommentar
Hmm.. Det var teit, da jeg bare skal bruke den disken som ren lagringsdisk... Antar ReiserFS er best, da...(?)

Best og best.

Jeg bruker ReiserFS sjøl, men det er mer tilfeldigheter og vane. Starta GNU/Linux "karrieren" med SuSE som har ReiserFS som default.

Hvis du har mange små filer er ReiserFS raskere enn ext3.

Trur nok det er en option eller et flag som sierifra til mkfs at ext2/ext3 ikke skal reservere for root.

Har du lyst til å lære (som du ofte må før eller siden i linux verdenen. it's a good thing) så skriver du

man mke2fs
i terminal og finner ut hvordan du dropper reservasjon, eller så bruker du ReiserFS og utsetter læringa til senere..., alltid noe å lære :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...