Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Du kan vel lage en lenke mellom home og www, eller endre mappe fra www til hjemmemappen din i oppsettet til apache.

Begynner forøvrig å bli svært fornøyd med Kubuntu 10.10. ATI driveren radeon har tatt et nytt sjumilsteg, jeg kan nå uproblematisk og stabilt sette opp flerskjerm rett i system settings (HD4670 kort). Har også et HD5770 kort her som krasjer med drieren i 10.04.1 under boot, men den booter fint med 10.10.

Den er fortsatt beta-vare, eksempelvis funker ikke admin-rettigheter i system settings, så jeg må fyre den opp som rot for å gjøre adminting. Rekonq begynner jeg virgelig å like. Den mangler noen add-ons naturligvis, og bookmark knappen er litt lite intuitiv å få fram. Den er lynrask og minimalistisk, ferdig oppsatt med adblock, import av bokmerke funket fint.

Kontact fungerer nydelig som vanlig, og synker mails og kalender lett gjennom wizard (kun tre gruppevare løsninger er støttet, og google og exchange er ikke blant dem). Eneste jeg savner er en wizard for å sette opp gmail-konto med imap, men jeg har stor forståelse for at det havner et stykke ned på prioriteringslista.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Begynner forøvrig å bli svært fornøyd med Kubuntu 10.10. ATI driveren radeon har tatt et nytt sjumilsteg, jeg kan nå uproblematisk og stabilt sette opp flerskjerm rett i system settings (HD4670 kort). Har også et HD5770 kort her som krasjer med drieren i 10.04.1 under boot, men den booter fint med 10.10.

Jeg ser at HDMI audio har dukket opp her. Fungerer det ut av boksen på HD4670 (jeg har HD4650)?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Såå ...

En søndag uten planer medførte litt lek med PC-en og før jeg visste ordet av det så forsvant litt programvare (gud vet hvordan det hendte^^). Uansett så var det ikke så mye jeg savner og alt fungerer fortsatt, men vlc var noe av det som takket for seg. Har lagt inn igjen 1.0.6 etter å ha renset opp litt dependencies, men skulle gjerne hatt tilbake 1.1.x som jeg installerte gjennom c-korn ppa, men som nå ikke lenger fungerer.

Det resulterte i at jeg fant et annet ppa; n-muench/vlc. Installerte og alt funker, men like etterpå leste jeg om at denne metoden lett kunne ødelegge andre programmer som benyttet ffmpeg. Da jeg benyttet c-korn fungerte alt som det skulle så jeg har ingen dårlige erfaringer, men er dette en dum måte å gjøre ting på?

Lenke til kommentar

Jeg ser at HDMI audio har dukket opp her. Fungerer det ut av boksen på HD4670 (jeg har HD4650)?

Sorry, rotet bort hdmi kabalen min , så jeg får ikke sjekket. Eneste jeg kan si er at HDMI nå kommer opp ved siden av mitt lydkort, og alt ser nå ut som det skal.
Lenke til kommentar

Det er laget en ny plug-in såvidt jeg har forstått, så å se på bug-rapporter til den gamle funker vel dårlig. Dessuten er det såvidt jeg fortstår en feature request til støtte for proprietær programvare du her omtaler som bug. Du bør isåfall heve presisjonsnivået ditt flere hakk før du begynner å rette fingre mot et prosjekt.

Google kalender har vel aldri vært en del av KDE-prosjektet. Bug-rapporter til sentrale KDE prosjekter er utmerket, langt over noe annet jeg har opplevd.

akonadi-kde-resource-googledata er en del av KDE Extragear. (Google Resource-komponenten til Akonadi) Den gjør ting feil, det er en bug. Den sier at den lar deg synce med google calendar, når sannheten er at den tilbyr en del av denne funksjonen (den lar deg synce med en bestemt kalender i google calendar-tjenesten, ikke flere, slik som er standard både i tjenesten og alle andre steder som lar deg synce mot den.

Uansett om det er en bug eller feature, har rapporten vært der et halvt år uten tilbakemelding. Jeg vil si at Akonadi er en ganske sentral del i KDE, selv om jeg begynner å bli en "hiv skjiten på bålet og start på nytt, for ikke f... om dere klarer å dra i land dette noen gang"-tilhenger.

Lenke til kommentar
Sorry, rotet bort hdmi kabalen min , så jeg får ikke sjekket. Eneste jeg kan si er at HDMI nå kommer opp ved siden av mitt lydkort, og alt ser nå ut som det skal.

Ok. Gleder meg til å teste den ferdige 10.10. Kanskje jeg endelig får slutt på den forbanna Windows-bootingen.

Bare litt dumt at det ble fikset i versjonen etter LTS.

Lenke til kommentar

Jeg vil installere LAMP, noe jeg forsåvidt har fått til de gangene jeg har prøvd, men denne gangen vil jeg at alle filer (dvs. /www), databaser osv. skal lagres i egendefinert mappe i home. Installasjonen skal bare brukes til utvikling lokalt.

Noen som har en enkel fremgangsmåte? :)

EDIT: Hvorfor ønsker du dette?

Her er kommandoene jeg bruker for å sette opp det jeg trenger av verktøy:

LAMP, Subversion, Memcached

sudo aptitude install apache2 php5 mysql-server phpmyadmin memcached php5-memcached php5-curl subversion php5-cli php-apc

sudo a2enmod deflate && sudo a2enmod expires && sudo a2enmod rewrite

Xdebug og KCacheGrind

sudo aptitude install php5-xdebug kcachegrind graphviz

Edit /etc/php5/apache2/php.ini and add this: OBS, Dette kan være utdatert, det er nok heller conf.d/xdebug.conf du skal editere

extension=xdebug.so

xdebug.profiler_enable=On

xdebug.profiler_output_name=cachegrind.xdebug

With this configuration the file /tmp/cachegrind.xdebug will be the profiler file.

Endre posisjon av DocumentRoot

sudo vi /etc/apache2/sites-enabled/000-default

Endre DocumentRoot fra /var/www til f.eks /home/hernil/www

Husk at dersom du har kryptert hjemmemappe vil dette fungere dårlig.

MySql datadir

mkdir ~/mysql && sudo vi /etc/mysql/my.cnf

Endre

datadir = /var/lib/mysql

til

datadir = /home/hernil/mysql

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

akonadi-kde-resource-googledata er en del av KDE Extragear. (Google Resource-komponenten til Akonadi) Den gjør ting feil, det er en bug. Den sier at den lar deg synce med google calendar, når sannheten er at den tilbyr en del av denne funksjonen (den lar deg synce med en bestemt kalender i google calendar-tjenesten, ikke flere, slik som er standard både i tjenesten og alle andre steder som lar deg synce mot den.

Det står ettertrykkelig på hjemmesiden til prosjektet at kun syncing av hovedkalender er støttet:
What is missing: batch commit, calendar (creation of recurrent events), support other calendars (only the main calendar is currently supported).

ref. http://code.google.com/p/libgcal/

Et annet rimelig kraftig hint er at prosjektet ikke hostes på hos KDE. Du bør lære deg å skille mellom bug og feature.

Jeg vil si at Akonadi er en ganske sentral del i KDE, selv om jeg begynner å bli en "hiv skjiten på bålet og start på nytt, for ikke f... om dere klarer å dra i land dette noen gang"-tilhenger.
Kombinasjonen Akonadi+Kontact er fortsatt i beta. Dvs. at for bedrifter er ikke kombinasjonen google calender + kontact noen opsjon uansett ennå.
Kontact fungerer nydelig som vanlig, og synker mails og kalender lett gjennom wizard (kun tre gruppevare løsninger er støttet, og google og exchange er ikke blant dem).

Zimbra? *krysser fingrene*

Sorry, Kolab, Suse linux openexchange og Novell groupwise er de tre. Derimot har jeg et ferdig KVM bilde av Kolab her, dersom du er interessert i en komplett løsning som funker perfekt med Kontact, og er klar for store og små bedriftsmiljø. Endret av Del
Lenke til kommentar
Sorry, Kolab, Suse linux openexchange og Novell groupwise er de tre. Derimot har jeg et ferdig KVM bilde av Kolab her, dersom du er interessert i en komplett løsning som funker perfekt med Kontact, og er klar for store og små bedriftsmiljø.

Takk for tilbudet, men noe så viktig som dette ønsker vi å ha «as a service» og ikke måtte drifte selv. Desverre var nærmeste Kolab-hoster jeg fant et par måneder siden i Tyskland og det var ønsket å ha epost i samme juridiske område. (Norge) Zimbra derimot fant vi flere hostere av her på berget og derfor gikk vi for den løsningen.

Lenke til kommentar

Hei folkens,

Har et lite issue med vim/gvim. Jeg foretrekker å bruke syntax som foldmethod og dette fungerer supert i C++. Dette fungerer derimot ikke i det hele tatt med HTML/PHP. Jeg har sett i html.vim og php.vim. Jeg fant ingenting i html.vim, i php.vim ser det ut for at folding er aktivert som standard. Uansett så rapporterer vim med "no fold found".

Jeg har søkt litt rundt på Google, men finner ikke så mye.

Jeg bruker de *.vim-filene som følger med vim/gvim i Ubuntu 10.04.

Lenke til kommentar

Ah, så jeg skulle googlet fram en googlecode-side for info først, altså. Mhm. :p Men neida, da er infoen gitt (et godt gjemt sted), da er det jo greit å la det gå et halvårs tid uten å gjøre noe som helst med en bug.

Jeg synes hele Akonadi-skjiten har vært i beta veldig lenge nå (kom ikke den med 4.1 eller noe?) men det er jo tilnærmet umulig å ikke starte/kjøre/ha den selv om man ikke skal bruke den. Kan virke som det er compile time option på noen pakker som drar det inn som en dependency i standard config. Eller så er arch-pakken kompilert med mer deps enn vanlig, men det er ikke normalt.

Oh well, det er enten KDE med Kwin eller Gnome me Compiz for meg atm, men jeg liker egentlig det komplette skrivebordsmiljøet til KDE best i teorien. Det kommer veldig an på hva Gnome 3 bringer, men KDE virker mer som en løsning for fremtiden, en fremtid der Ola Nordmann kan kjøpe en PC med Linux+KDE og aldri se seg tilbake. men kanskje jeg ikke trenger å bruke den i nåtid av den grunn. :p

Om nå bare evolution kunne håndtere IMAP-mapper og profiler slik KMail gjør.

Lenke til kommentar

Jeg vil installere LAMP, noe jeg forsåvidt har fått til de gangene jeg har prøvd, men denne gangen vil jeg at alle filer (dvs. /www), databaser osv. skal lagres i egendefinert mappe i home. Installasjonen skal bare brukes til utvikling lokalt.

Noen som har en enkel fremgangsmåte? :)

EDIT: Hvorfor ønsker du dette?

Her er kommandoene jeg bruker for å sette opp det jeg trenger av verktøy:

LAMP, Subversion, Memcached

sudo aptitude install apache2 php5 mysql-server phpmyadmin memcached php5-memcached php5-curl subversion php5-cli php-apc

sudo a2enmod deflate && sudo a2enmod expires && sudo a2enmod rewrite

Xdebug og KCacheGrind

sudo aptitude install php5-xdebug kcachegrind graphviz

Edit /etc/php5/apache2/php.ini and add this: OBS, Dette kan være utdatert, det er nok heller conf.d/xdebug.conf du skal editere

extension=xdebug.so

xdebug.profiler_enable=On

xdebug.profiler_output_name=cachegrind.xdebug

With this configuration the file /tmp/cachegrind.xdebug will be the profiler file.

Endre posisjon av DocumentRoot

sudo vi /etc/apache2/sites-enabled/000-default

Endre DocumentRoot fra /var/www til f.eks /home/hernil/www

Husk at dersom du har kryptert hjemmemappe vil dette fungere dårlig.

MySql datadir

mkdir ~/mysql && sudo vi /etc/mysql/my.cnf

Endre

datadir = /var/lib/mysql

til

datadir = /home/hernil/mysql

Dette over er det som gjør at Linux alltid vil være for spesiellt interesserte :p

Lenke til kommentar
Dette over er det som gjør at Linux alltid vil være for spesiellt interesserte :p

Det at du kan deploye en produksjonsserver med LAMP/Memcache/Varnish klar til å servere titalls tusen request i sekundet på under ett minutt på en 5000,- Dell-server med clean Ubuntu Server?

Prøv å gjøre det samme på en Windowsmaskin og jeg kan garantere det at prosessen ikke bare tar lengre tid men også krever mye mer av den som skal gjøre installasjonen og absolutt ikke minst support av serveren.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Hvis du prøvde å gjøre teksten din komplett uforståelig for alle andre enn "brorskapet", lyktes du med det. Have a cookie.

Omtrent 40-50% av alle webservere i verden kjører omtrent den stacken og de aller fleste store sider i verden. Diskusjon.no er et eksempel og VG.no et annet. "Brorskapet" som vet hva det betyr er alle som har minst ett år høyere utdanning innen IT eller UNIX-orientert drifting og omtrent alle webutviklere. At du ikke vet hva det betyr gjør det absolutt ikke komplisert, bare deg uopplyst innen temaet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...