Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

stemmer vel ganske godt det. Steve Jobs er en visjonær som ønsker å revolusjonere ting. han er itillegg (som Bill Gates var i sin tid) ikke uredd for å stjele andres ideer, så lenge han mener han kan gjøre noe stort utav det.

Woz er ikke med lengre, men han var jo bare ute etter å hacke. lage bra ting. Jobs og Woz og deres ansatte var jo et ufattelig bra team, som kun var ute etter å lage gode, intuitive og banebrytende produkter. det har skjedd en del siden 80-tallet, men... siden Jobs kom tilbake til Apple så har de jo raskt funnet tilbake til sin tørst for revolusjon.

hadde nå produkta bare ikke vært så ekstremt lukket og brukerfiendtlige...

Lenke til kommentar

Hva er greia med Kubuntu bashing? Hvis man liker å knote med Arch fordi man sparer en GB eller to, og får oversiktlige programmenyer er det helt greit. For meg er det mer enn nok knot med Kubuntu som det er (og jeg kan garantere dere at mitt bruksmønster ville kostet rimelig mange timer ekstra å sette opp i Arch, faktisk så mange at jeg ikke ville gidddet). For oss som liker KDE er OpenSuse kjent som det beste alternativet med Kubuntu på en andre plass. Dvs. at Kubuntu teamet som ikke får støtte av noen er best i verden på å integrere KDE i en distribusjon som ikke er spesielt giret mot KDE. Det er utrolig imponerende. KPackagekit er ikke det beste pakkeprogrammet, men de har jammen fått inn det meste der også for de som vil ha GUI. Spennende trekk med å la rekonq være default browser i 10.10, den er lynrask på linje med de beste, og bør passe minimalistene bra. I det hele tatt er standard programutvalg i Kubuntu en nytelse, og for meg et argument for, ikke imot. Det er relativt få programmer jeg trenger å laste ned selv, og jeg er svært glad for at det er avhengigheter der slik at jeg slipper å huske alle bits and pieces som er kjekke å ha.

Lenke til kommentar

Del: Arch handler om mer enn "Hvis man liker å knote med Arch fordi man sparer en GB eller to, og får oversiktlige programmenyer er det helt greit.". For meg er det filosofien, oversiktligheten og den "tvungne" valgfriheten som gjør at jeg har en forkjærlighet for Arch, og det har lite med en GB eller to ekstra, samt hvor ryddig menyen i DM-en er :p

Lenke til kommentar
Altså Apple, de har skjønt det! De lage dritbra programma tel dritbra produkta. Altså de e _bare_ ute etter å lage gode produkta, og folk elske det!

Historisk har det iallfall et snev av sannhet i seg, jf. begrepet «Macdesign», som viser til hvordan Mac-maskiner var det uovertrufne førstevalget for musikere, videoprodusenter og andre lyd/bilde-profesjonelle. Dagens Apple-nyvinninger er derimot rettet inn mot forbrukermarkedet, og hovedfunksjonen er å konsumere innhold laget av andre. «Hva har du laget med iPaden din i det siste?» burde ikke være et retorisk spørsmål, men det er det. :(

502.gif

Endret av ....
Lenke til kommentar

Jeg brukte selvsagt apt de gangene jeg holdt på med Ubuntu.

så hva er poenget ditt?

Poenget mitt var en veldig kjapp sammenligning av KDE(mod) i en en DYI-distro som Arch vs. en ferdigoppsatt distro som Ubuntu. Nå er sånne programmer valgfrie, men for alt jeg vet var bruker han sånne programmer, så jeg tenkte det var noe å trekke frem.

JEG personlig foretrekker pacman, selv om apt stort sett er ganske lik, om enn ikke like rask.

så hva er poenget ditt?

Bloat-argumentet trenger normalt ingen saklige argumenter. :)

Les over, men bloat er det jo, selv om sikkert noen foretrekker det slik og.

lycantrophe (det skrives forresten lycanthrope...) hevdet at KPackageKit ikke var noe bra, og at PacMan var å foretrekke, da den var tekstbasert. apt-get er tekstbasert.

Klar over at det skrives lycanthrope, men det er ikke nicket mitt.

Jeg mener at synaptic > KPackageKit, og at pacman er til å foretrekke kontra aptitude/apt-get. Men om det er apt vs. kpackagekit tar jeg selvsagt apt.

Lenke til kommentar

Hva er greia med Kubuntu bashing? Hvis man liker å knote med Arch fordi man sparer en GB eller to, og får oversiktlige programmenyer er det helt greit. For meg er det mer enn nok knot med Kubuntu som det er (og jeg kan garantere dere at mitt bruksmønster ville kostet rimelig mange timer ekstra å sette opp i Arch, faktisk så mange at jeg ikke ville gidddet). For oss som liker KDE er OpenSuse kjent som det beste alternativet med Kubuntu på en andre plass. Dvs. at Kubuntu teamet som ikke får støtte av noen er best i verden på å integrere KDE i en distribusjon som ikke er spesielt giret mot KDE. Det er utrolig imponerende. KPackagekit er ikke det beste pakkeprogrammet, men de har jammen fått inn det meste der også for de som vil ha GUI. Spennende trekk med å la rekonq være default browser i 10.10, den er lynrask på linje med de beste, og bør passe minimalistene bra. I det hele tatt er standard programutvalg i Kubuntu en nytelse, og for meg et argument for, ikke imot. Det er relativt få programmer jeg trenger å laste ned selv, og jeg er svært glad for at det er avhengigheter der slik at jeg slipper å huske alle bits and pieces som er kjekke å ha.

Jeg ønsket ikke Kubuntu-bashing, Kubuntu er fint nok det, selv om ubuntudistribusjonen gir veldig mye love mot gnome.

Ang. knot-biten var det lettere for meg å installere en vanilla KDE i Arch enn å strippe ned og modifisere en "feridg" KDE i Kubuntu. Det flotte her er at begge alternativene er tilgjengelige for alle. :)

Lenke til kommentar

Hva er greia med Kubuntu bashing? .. For oss som liker KDE er OpenSuse kjent som det beste alternativet med Kubuntu på en andre plass.

Før var vel Mandriva mellom de to. Den virket absolutt som den best sammensatte av de fem KDE-distroene jeg har testet. Men Kubuntu blir hvertfall klart bedre og bedre for hver launch.

Problemet med Kubuntu er at så mange ting ikke fungerer ved launch. Noen har tatt et valg om at komponent X skal bytttes ut med helt nye Y som skal redde verden og vi sitter i seks måneder med en ustabil komponent og drømmer om neste release når den faktisk blir brukbar. Og ved neste release fører byttet til Y at Z kan byttes med W og problemene fortsetter. Men de komponentene som har fått et par releases å modne seg på blir etterhvert ganske gode.

Dette er grunnen til at jeg ønsker en rolling KDE-distro, ting er for mye i bevegelse til å vente på Canonicals lanseringssyklus. Jeg tror jeg har ventet på stabil Akonadi i over ett år nå.

Lenke til kommentar

Del: Arch handler om mer enn "Hvis man liker å knote med Arch fordi man sparer en GB eller to, og får oversiktlige programmenyer er det helt greit.". For meg er det filosofien, oversiktligheten og den "tvungne" valgfriheten som gjør at jeg har en forkjærlighet for Arch, og det har lite med en GB eller to ekstra, samt hvor ryddig menyen i DM-en er :p

Så hva er det filosofien fører til, sånn rent bortsett fra ryddigere meny og noen færre GB?

Før var vel Mandriva mellom de to.

Husker ikke om det var Linux Journal eller Magazine, men de hadde en stor test av KDE distroer i papirutgaven. Kubuntu ble rangert etter OpenSuse men foran Mandriva. Jeg var noe overrasket, men de hadde gjort en grundig jobb. Kubuntu er bedre enn ryktet. Som trofast Kubuntu-bruker gjennom flere år fikk jeg endret mitt eget forhold til det i lys av testen. Det aller meste funker meget godt i Kubuntu.
Problemet med Kubuntu er at så mange ting ikke fungerer ved launch.
Har du noen eksempler? At KDE4 har brukt tid på å modnes er klart. Akonadi har funket greit en god stund her, men jeg bruker den ikke (har min egen Kolab-server for kalender). Eneste grunnen til at jeg satte den opp var fordi noen klaget på manglende syncing av Google calendar, funket fett hos meg (Kubuntu 9.10 om jeg husker riktig).
Noen har tatt et valg om at komponent X skal bytttes ut med helt nye Y som skal redde verden og vi sitter i seks måneder med en ustabil komponent og drømmer om neste release når den faktisk blir brukbar. Og ved neste release fører byttet til Y at Z kan byttes med W og problemene fortsetter. Men de komponentene som har fått et par releases å modne seg på blir etterhvert ganske gode.
Vært mye av det, men de siste slippene av KDE har fokusert mer på stabilisering enn ny funksjonalitet, så vi er definitivt over det værste. Kjørte inn Kubuntu 10.10 beta på hovedmaskinen hjemme for noen dager siden. Funker fett. Eneste jeg kommer på nå er overgangen til Rekonq som standard nettleser, og ctrl+b for bookmarks funker ikke. Nå er jo både Konqueror og Firefox og alle andre tilgjengelig, så det er ikke noe stort problem.
Dette er grunnen til at jeg ønsker en rolling KDE-distro, ting er for mye i bevegelse til å vente på Canonicals lanseringssyklus. Jeg tror jeg har ventet på stabil Akonadi i over ett år nå.
Hvis du vil utsettes for rolling KDE, så legger du inn ppa:

sudo add-apt-repository ppa:kubuntu-ppa/backports

Så kan du bli den første til å rapportere bugs (en deilig følelse) :thumbup: men jeg er redd du også vil gå tilbake til non-rolling etter en stund, og la de mest ivrige (som er godt representert her inne) leve i front med alle bugs.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Prøvd Sidux?

Lenke til kommentar

Hvis du tenker på kombinasjonen av akonadi og kontact, så er den fortsatt i beta uten at jeg hadde problemer da jeg brukte den en tid tilbake. Ellers har jeg svært vanskelig for å se for meg hvilke problemer du hadde med Kontact, sånn rent bortsett fra at den en periode likte å autostarte når man bootet. Den eneste bug'en jeg har vært borti i Kontact var mens jeg hadde kubuntu sin ppa for blodferske ting aktiv. Da fikk jeg gleden av å være den første til å oppdage (og rapportere) at en beta-utgave av Kontact krasjet når man gjorde adresseoppslag mot en LDAP server. Buggen ble fikset et par timer etter at jeg rapporterte den. Hva er problemene med Dolphin, kan ikke si jeg har merket noe der.

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at jeg satte den opp var fordi noen klaget på manglende syncing av Google calendar, funket fett hos meg (Kubuntu 9.10 om jeg husker riktig).

Det har aldri fungert tilfredsstillende, Del. :p Den synker primærkalenderen, og ingen ting annt enn det, og det finnes ingen ting i dokumentasjonen om sekundærkalendere i det hele tatt. Enten er det en missing feature eller så er det en så stor bug at hele opplegget uansett er verdiløst. For å si det sånn: Det skal noe til å bruke google calendar til å holde styr på fire-fem ulike kalenderkilder med kun primærkalenderen - vent, det er umulig.

Det er så rart at multikalenderstøtte var en selvfølge fra start da det kom både til evolution og thunderbird(lightning), men vil man bruke KMail (og på flere punkter er KMail langt bedre lagt opp enn de to andre, så på stasjonærmaskinen som kjører KDE vil jeg jo helst kjøre det) er jeg nødt til å bruke et ikke-KDE-kalenderprogram i tillegg. Og da kan jeg jo like gjerne kjøre evolution.

Lenke til kommentar

NgZ, Kontact har hatt flerkalender så lenge jeg kan huske, og før støtten var påtenkt i Thunderbird. Det du savner er at akonadi plug-in til den proprietære google calendar skal støtte flere samtidige google kalendere. Det er noe ganske annet.

Det har vært viktigere for teamet å få ordentlig støtte for akonadi i kontact enn å støtte utvidelser til proprietære løsninger som google, exchange og whatnot, som ikke støtter kalender formatet i kontact.

Når det er sagt leste jeg her om dagen at det akonadi plug-in som støtter multiple google kalendere er tilgjengelig nå.

Dette har naturligvis ingenting med Kubuntu å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg snakket om støtte for flere google-kalendere, så resten av innlegget ditt ser jeg ikke poenget med.

Om det faktisk har ekommet en plugin med støtte fra flere, så sier det sitt om KDEs bugåndtering at ingen av e bugrapportene som helt eller delvis angår dette har blitt oppdatert. Skjønt, at en bug som kan reproduseres på 10 sekunder fortsatt er UNVERIFIED sier mer enn nok: Det sier at de gir en lang faen i rapporterte bugs. Og et prosjekt som ikke klarer å håndtere bugs, er ikke noe å samle på. Gidder man ikke lese en bugtracker, får man være ærlig og si det, og si hvilken kanal man *gidder* å lese, så man kan komme med tilbakemeldingen der.

Det er rart at store selskaper som google (android) og store prosjekter som kde er *elendige* på håndtering av bugrapporter sammenliknet med små uavhengige prosjekter drevet av fire stykker på hpbbybasis.

Lenke til kommentar
Ellers har jeg svært vanskelig for å se for meg hvilke problemer du hadde med Kontact..

Ustabil kalenderhåndtering og generelt ustabile nye features. Primærkalenderen er vel som NgZ eneste som blir synkronisert om du prøver å snakke med Exchange/Google Calendar API.

Hva er problemene med Dolphin, kan ikke si jeg har merket noe der.

I skiftet fra Konqueror til Dolphin som default filbehandler var sistnevnte veldig underlegen Konqueror både i features og i stabilitet av de featurene. Hvertfall én release byttet jeg tilbake til Konqueror før Dolphin ble brukbar i neste release.

Lenke til kommentar

Om det faktisk har ekommet en plugin med støtte fra flere, så sier det sitt om KDEs bugåndtering at ingen av e bugrapportene som helt eller delvis angår dette har blitt oppdatert.

Det er laget en ny plug-in såvidt jeg har forstått, så å se på bug-rapporter til den gamle funker vel dårlig. Dessuten er det såvidt jeg fortstår en feature request til støtte for proprietær programvare du her omtaler som bug. Du bør isåfall heve presisjonsnivået ditt flere hakk før du begynner å rette fingre mot et prosjekt.
Skjønt, at en bug som kan reproduseres på 10 sekunder fortsatt er UNVERIFIED sier mer enn nok: Det sier at de gir en lang faen i rapporterte bugs. Og et prosjekt som ikke klarer å håndtere bugs, er ikke noe å samle på. Gidder man ikke lese en bugtracker, får man være ærlig og si det, og si hvilken kanal man *gidder* å lese, så man kan komme med tilbakemeldingen der.
Google kalender har vel aldri vært en del av KDE-prosjektet. Bug-rapporter til sentrale KDE prosjekter er utmerket, langt over noe annet jeg har opplevd.
Primærkalenderen er vel som NgZ eneste som blir synkronisert om du prøver å snakke med Exchange/Google Calendar API.
Exchange er ikke støttet. Evolution har en svært ustabil støtte for Mapi, ellers har vel ingen den støtten. Google er essensiselt ikke støttet siden akonadi i KDE fortsatt er beta, og det er den som brukes. Det ligger likevel tilgjengelig i sann release-early-release-often ånd, men i likhet med Dolphin er det ingen som tvinger deg til å bruke det. Kalender-støtten i Kontact er ikke buggy, det har den aldri vært.
Lenke til kommentar

Jeg vil installere LAMP, noe jeg forsåvidt har fått til de gangene jeg har prøvd, men denne gangen vil jeg at alle filer (dvs. /www), databaser osv. skal lagres i egendefinert mappe i home. Installasjonen skal bare brukes til utvikling lokalt.

Noen som har en enkel fremgangsmåte? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...