Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Skal MS begynne med sine patentanklager igjen?

 

Med jevne mellomrom har MS tidligere gått ut å sagt at Linux og en del fri programvare inneholder deres IP og at MS kan ta betalt og saksøke disse brukerne. Til tross for at miljøet spurte etter hvilke IP dette dreide som om kom de ikke langt, og ble møtt med en ny anklage en stund senere.

 

Nå har MS også fått øynene opp for Google Android, og anklager Google for å ha brutt en rekke patenter. Igjen kommer MS veldig over på offensiven:

 

Google's open source Android operating system is not as free as it seems, Microsoft argues, because it infringes a number of patents. When asked whether open source models created problems for vendors with licensed software, the software giant went on the offensive. "It does infringe on a bunch of patents, and there's a cost associated with that," Tivanka Ellawala, Microsoft financial officer told MarketWatch. "So there's a... cost associated with Android that doesn't make it free."

 

Det blir senere i artikkelen spekulert om dette blir gjort for å skape tvil angående Android blant mobilutviklere. Det begrunnet med at Android har gått forbi salg av iPhone og Windows Mobile, og nå som MS er på vei med Windows Phone så høres det ikke helt ulogisk ut.

 

Det nevnes i artikkelen at HTC også har havnet i trøbbel med Apple ... noe også Nokia har. HTC saksøker Apple tilbake, det samme gjør også Nokia. Vi får snart en fin suppe med patentsaksmål, sikkert med en rekke patenter som er så idiotiske at man i det minste kan få noe underholdning ut av det hele ... også har jo Paul Allen startet sitt massesaksmål.

 

Saken mellom Apple og HTC:

 

http://www.engadget.com/2010/03/02/apple-sues-htc-for-infringing-20-iphone-patents/

 

http://www.engadget.com/2010/03/02/apple-vs-htc-a-patent-breakdown/

 

Hele artikkelen ligger på Ars:

http://arstechnica.com/microsoft/news/2010/09/microsoft-patent-infringing-android-isnt-really-free.ars

 

 

Mens vi er inne på patenter, finnes det en side som lister opp de mest idiotiske programvarepatentene og hvem som sitter på disse? Som denne:

http://www.techdirt.com/articles/20100902/11511810881.shtml

 

Vet at mange patenter blir brukt for å selv ikke havne i patentsaksmål, men de kan allikevel blir brukes mot andre, ikke minst true andre. Rart at patentsystemet de har i statene ikke har en egen liste over patenter som havner i en "fri for alle"-lisens så ingen kan saksøkes for bruk av slike patenter mange nettopp søker om for å sikre seg om at de ikke blir saksøkt.

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gudene vet, jeg har aldri klart å få noen moonlight-apps til å fungere mednoen av versjonene på siden deres, i hvertfall. Men det stopper ikke MS fra å lyve høyt om hvordan Moonlight fungerer på WIn, OSX og linux. Det samme gjelder jo forsåvidt Adobe Air. Mulitplattform my ass. Man kan ikke si man støtter "Linux" når det man støtter er Mandriva og Ubuntu/Debian og da kun 32-bitsversjonene.

Lenke til kommentar

Man kan ikke si man støtter "Linux" når det man støtter er Mandriva og Ubuntu/Debian og da kun 32-bitsversjonene.

Har kun testet mot eurosportplayer.com*, med både moonlight versjon 2.3 og 2.99.x (3 preview) på Fedora 13 64bit og Ubuntu 10.04 32bit med Firefox (på begge). Ingen fungerte, fikk ikke noe bilde, men heller ingen feilmelding om at jeg måtte ha silverlight, som dukker opp når jeg ikke har silver/moonlight installert. Den meldingen kom i både windows og linux, så det er tydelig at siden/nettleseren ser at nødvendig plugin er på plass, men moonlight fungerer tydeligvis ikke (bra nok). Moonlight har vel alltid hengt etter i forhold til silverlight?

 

Får håpe på at html5 kan ta over dette i nær fremtid, så man slipper å være avhengig av (fungerende) plungins "her og der" ;)

 

* edit: som kun støtter win + mac i følge deres sider, så er jo ikke overrasket over at det ikke fungerte.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TV2 sliter med samme problem. Jeg har prøvd å få spilt av videoene på tv2.no, uten hell i Ubuntu, 32bits. Det er irriterende.

Er ikke så lett i Windows heller, om man bruker Firefox.

Jo, det går faktisk ganske greit med Firefox i Windows. Da får man i hvert fall brukt Silverlight. Men på GNU/Linux (i mitt tilfelle Ubuntu) er det bare håpløst. Det var faktisk bedre da TV2 brukte WMV formatet. Det fungerer i hvert fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lyst til å bytte til en rolling release distro og har sett på Arch selvsagt, men for en Ubuntu/openSuse bruker så er det litt skummelt med Arch direkte, mens Chakra virker som en litt mykere overgang med tanke på installasjon osv.

 

Noen tanker om det?

Hopp på Arch! wikien på archlinux.org er veldig bra, og den hjelper deg raskt i gang. Følger man den slavisk under installasjonen så går ting fint, inkludert ALSA, Xorg, og GUI :)

Lenke til kommentar

Her var det da noen veldig raske svar :D

 

@RattleBattle:

Jeg skal ha KDE som DE og etter det jeg har lest så har ikke Linux Mint Debian kommet med hverken KDE eller 64-bit så det er litt utelukket.

 

Det var iværtfall kraftig support for å velge Arch så jeg tror jeg vil prøve det.

 

Regner med at Arch er stabilt osv. skal ha det på hovedmaskinen min som er skole maskin så den burde helst være relativt stabil.

 

@Lycantrophe:

Hva mener du med at Chakra går mot The Arch way? Leste jo at Chakra var half-rolling release som forsåvidt virket ganske fornuftig, men hvis Arch er så stabil som jeg har inntrykk av (fra brukere her på berget) så har det vil ikke så mye å si :p

Lenke til kommentar

Har aldri hatt stabilitetsproblemer med mine Arch-maskiner. Arch + KDE er forresten en fortreffelig kombinasjon, har det selv på arbeidslaptop+stasjonær.

 

Chakra går mot The Arch Way ettersom den kommer med et ferdig oppsatt system (KDEmod), hvor The Arch Way sier at dette er noe den enkelte bruker bør få plass til å finne ut av og konfigurere selv. Er et par andre punkter og, men de står oppført i Arch-wikien, som det forøvrig er høy klasse over.

Lenke til kommentar

Fine med Arch+KDE vs. for eksempel Kubuntu er mangelen på bloatware og andre fæle ting som egentlig ikke er noe særlig i KDE, f.eks er synaptic og update manager som ikke er helt gode i Kubuntu. I tillegg synes jeg standardoppsettet i Kubuntu er fullt av ikke helt gode løsninger, som er smått tunge å skifte på.

 

Under Arch har du valget å bare installere de KDE-komponentene som interesserer deg (For min del: base-workspace/plasma, full kdepim-suite minus knode, dolphin, konqueror, konsole og amarok, samt en noe mer strippet utgave på laptop), mens du under Kubuntu blir prakket på mye, mye mer.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Man kan ikke si man støtter "Linux" når det man støtter er Mandriva og Ubuntu/Debian og da kun 32-bitsversjonene.

Klart det, støtter man bare en distro støtter man Linux. Det er umulig å støtte "alle", derfor tar man det som er mest populært og støtter det, veldig enkelt :)

 

Slår ikke nettbank-pdfen jeg fikk fra dnb som spesifikt handlet om "Linux 10.04"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...