Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva får deg til å si det?

edit:

..eller hva er problemet slik du ser det da? Skal vi begynne å klistre "the coffee is hot!" på pappkrusene våre som i USA; er det det som er problemet eller løsningen?

Eller for å sette det litt mindre på spissen; er det mangel på generell kunnskap rundt bruk av Internett som er problemet? Jeg synes jeg husker IE poppe opp med en advarsel med en "do not show this again"-checkbox første gang en gjør en POST-request; that's it liksom.

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

Det som får meg til å si et, er at du sier "Nei, bor en i et "møkkaland" og/eller er urolig m.t.p. private data bruker en kryptering o.l.; slik har det alltid vært og dette er ikke noe som kommer til å endre seg."

Problemet er over hodet ikke hva jeg gjør med mine data eller hvordan jeg holder dem unna andre. Problemet er hvordan noen kan lagre data om andre uten deres eksplisitte samtykke, og bruke det til egen økonomisk vinning. Norge og en del andre land har svært strenge regler på dette dersom det gjelder personopplysninger - og det er det en grunn til. Når IP-adresser (som hjemme hos meg ikke har blitt skiftet på to måneder) og bruksdata tilknyttet denne blir knyttet sammen med cookies når jeg er hjemmefra, er det snakk om ganske massive bruksmønster-data. I tilleg *har* jo faktisk mange lagret navnet sitt også på google-kontoen sin.

Jeg har lest et par bra innlegg på google-bloggen (men ikke det du linket til i forrige post - takk for det interesant lesning), men det er ikke DER en forbruker skal få informasjon om slikt. Det skal man få *før* man gir tredjepart mulighet til å lagre muligens personlige, sensitive data.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, et lite sidesprang, men jeg tror nok kryptering er interessant uansett; selv om denne eksplisitte samtykke-biten var på plass ville fortsatt en 3. part (man-in-the-middle; en person, et firma eller en regjering) kunne lagre og bruke dine data til "onde ting".

Jeg tror dette er litt av grunnen til at Google er tilgjengelig via HTTPS nå: https://www.google.com/

..kan lagre data om andre uten deres eksplisitte samtykke..

Om jeg eller vi et øyeblikk glemmer det jeg nevnte bak her om logging av generell HTTP-trafikk, og i stedet bare tenker på dette med Google-konto mener jeg å erindre at jeg måtte klikke "I Accept" når jeg opprettet den; i sammenheng med dette:

http://www.google.com/accounts/TOS

edit:

..errr.. og jeg glemte å si det jeg egentlig skulle si her tilslutt; at en allerede blir eksplisitt spurt om en ønsker å aktivere "Web History".

http://www.google.com/support/accounts/bin/answer.py?hl=en&answer=54068

When you create a Google Account at http://www.google.com/accounts/NewAccount, you're given the option to enable Web History with your account.

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

Har ikke sett noen troverdige kilder på at de driver med snusk der borte, så vi får se. Av det jeg har skjønt, kan det være en snakk om at Verizon skal få ha en proxy med youtube-innhold elns. Får la tvilen komme dem til gode til det blir klart.

Ang. ToS-en, så linker den videre til en side med ørtn linker til vilkår for de ulike tjenestene, samt en link til "hovedreglementet". Det hele blir en rimelig uoversiktlig affære, men hovedproblemet er at det er så vagt. Man kan vlge at noen tjenester ikke sammenkobles står det, men ikke hvilke. Og det stod ikke noe mer i gmail-vilkårene - den kontoen det kanskje er viktigst for flest at ikke blir sammenkoblet med all verden. SÅ heller ikke noe sted at de "leser" emailen din, noe de har innrømmet før, men jeg vet ikke om de har endrret den, eller om jeg bare ikke så det da jeg skumleste den.

Lenke til kommentar

SÅ heller ikke noe sted at de "leser" emailen din, noe de har innrømmet før, men jeg vet ikke om de har endrret den, eller om jeg bare ikke så det da jeg skumleste den.

Det står ikke rett fram at de "leser" meldingene dine, men de "prosseserer innholdet" og viser "reklame basert på innholdet i meldingene".

Google[/url]"]

Uses

• Google maintains and processes your Gmail account and its contents to provide the Gmail service to you and to improve our services. The Gmail service includes relevant advertising and related links based on the IP address, content of messages and other information related to your use of Gmail.

Lenke til kommentar

Alt dette er jo i bunn og grunn for å tilby målrettet reklame. Jo mer data de har, jo mer skremmende relevant reklame er de i stand til å tilby.. noe de som annonserer selvsagt betaler dem godt for.

Et eksempel, dog ikke google, men Amazon: Søkte opp et par hodetelefoner jeg har liggende, for å lese en anmeldelse av dem på Amazon.com. Var ikke innlogget eller noe sånt. Et par dager etterpå fikk jeg denne mailen fra Amazon :

As someone who has shown an interest in headphones at Amazon.com, you might be interested in these popular models that make every note of your favorite music stand out..

<liste over hodetelefoner>

Åpenbart en cookie eller to som ligger igjen etter sist jeg bestilte noe der, og "sporer" meg.

Lenke til kommentar

Alt dette er jo i bunn og grunn for å tilby målrettet reklame. Jo mer data de har, jo mer skremmende relevant reklame er de i stand til å tilby.. noe de som annonserer selvsagt betaler dem godt for.

Et eksempel, dog ikke google, men Amazon: Søkte opp et par hodetelefoner jeg har liggende, for å lese en anmeldelse av dem på Amazon.com. Var ikke innlogget eller noe sånt. Et par dager etterpå fikk jeg denne mailen fra Amazon :

As someone who has shown an interest in headphones at Amazon.com, you might be interested in these popular models that make every note of your favorite music stand out..

<liste over hodetelefoner>

Åpenbart en cookie eller to som ligger igjen etter sist jeg bestilte noe der, og "sporer" meg.

Det verste med slik "intelligent" reklame er når man har egne sider med google-reklame på. Når jeg besøker mine egne sider samtidig som jeg er logget på min egen google konto får jeg skremmende relevante og nesten pinlig nøyaktig reklame. Kombinasjonen av at reklamen genereres ut fra innholdet på mine egne sider og fra datainnsamlingen google har gjort på meg, gir reklamer som til tider får meg til å tro at google egenlig leser tankene mine..... :ph34r:

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er nevnt, men google har jo blant annet Dashboard som er ment å gi en viss oversikt over tjeneste til google og hva de samler inn om deg.

Når det gjelder net-neutrality -forslaget de har lagt frem så har jeg ikke sett noe særlig på det. Er det noen som har satt seg inn i saken og sett litt hva det innebærer? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...