Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Støtter ikke journal i Windows, og partisjonen må formateres med egendefinert inode-størrelse, men etter første setup er alt bare digg.

Kan du forklare dette litt mere ?

ext3 er i prinsippet ext2 med journalfunksjonalitet, noe som betyr at den først skriver endringer til en kjapp journal før den skriver alt til disken. Dermed kan du finne og rette opp eventuelle ufullstendige skrivinger som kan forekomme under f.eks strømbrudd. Når du bruker ext3 i Windows gjennom ext2-IFS brukes ikke journalfunksjonaliteten, og du jobber i prinsippet mot et ext2 filsystem. Andre mangler i ext2-IFS.

 

ext2-IFS støtter heller ikke inoder som er større enn 128 byte, mens Linux-kjernen i dag partisjonerer ext2/3 med 256 byte inode. Jeg har ingen snøring på hva en inode er, men resultatet er i hvert fall at du må formatere den aktuelle partisjonen med følgende:

mkfs.ext3 -I 128 /dev/sd**

Kilde

Lenke til kommentar

Forsøkt Chrome fremfor Chromium? Jeg har opplevd at den fungerer bedre enn Chromium.

 

F.eks. tror jeg Chrome bruker en integrert versjon av Flash fremfor en ekstern plugin; dette kan kanskje hjelpe m.t.p. resursbruk eller lekkasjer.

 

Sikkert ikke årsak til problemene dere nevner, men I tillegg støtter Chrome flere codecs enn Chromium.

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

Chrome støtter vel akkurat de pluginene man har installert på systemet? Jeg vil i hvert fall ikke bli overvåket 24/7 på nett av google, uten vitende og vilje. Personlig bruker jeg ChromePlus, men den har oppført seg litt ustabilt med flash i det siste.

 

 

In June 2010 Google confirmed that the RLZ tracking token is only present in versions of Chrome that are downloaded as part of marketing promotions and distribution partnerships and not in versions of Chrome downloaded from the Google website directly or in any versions of Chromium. The RLZ source code was also made open source at the same time so that developers can confirm what it is and how it works.[10]

-- http://en.wikipedia.org/wiki/Chromium_(web_browser)#Differences_between_Chromium_and_Google_Chrome

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg liker Google ganske godt. Mulig jeg er utrolig naiv og alt det der, men for meg virker det som om Google faktisk fortsatt har litt idealisme i tankene når det gjør ting.

 

Det beste eksempelet er kanskje oppkjøpet av On2 og frigjøringen av VP8 til WebM som kan vise seg å være et av de viktigste vendepunktet for det åpne nettet i lang tid fremover!

Lenke til kommentar

Noen som har kontroll på samba her? Prøver å sette opp en workgroup med to windowsmaskiner og mine linuxlaptoper med sharemuligheter, men stanger på problemer. Prøver å koble til min windows-stasjonære og får beskjed om at den ikke nås, enda den vises i samba shares. Når jeg prøver å gå inn på laptopens egen share får jeg beskjed om at "directory does not exist".

 

Eneste forslaget jeg har fått opp er at den stasjonære muligens er bak en firewall. Prøvde å slå av alt jeg fant av firewalls, men det hjalp lite.

 

Noen som har forslag, guider eller slikt?

Lenke til kommentar

Når ble dette klart? Omtrent som et slags reversert spagettimonster? :}

Ja, det kom til meg i søvne, omsvøptav kjøttboller og spaghettitentakler.

 

Men seriøst, den ukuntrollerte datasamlingen deres er hele problemet. De opplyser alt for dårlig om at de samler data om google-søkene dine, om du er registrert/innlogget eller ikke, de gir alt for dårlig informasjon om at de "leser" gmailen din, buzz-fiaskoen taler for seg, automatisk ading av kontakter som standard med de følgene det fikk der.

 

Så for det første informerer de alt for dårlig om at de lagrer "alt" du gjør. For det andre har du ingen kontroll med hvordan informasjonen fra ulike kilder kobles sammen. For det tredje fratar de deg all kontroll med egne data, ettersom dlertallet av tjenestene ikke har noen "slett min konto og absolutt alt dere ha lagret om meg". Det måtte rasles med lovbøkene i Tyskland for at de faktisk skulle slette google Streetviewbilder folk ville ha slettet, og ikke bare "skjule" dem fra onlinetjenesten. Selv om jeg synes akkurat Streetview-saken er litt overdreven, sier det noe om hvilket forhold de har til informasjon du egentlig burde være eier av selv.

 

Facebook er på sett og vi verre, men der har det aldri vært lagt skjul på at ting samles og knyttes til meg direkte(det er jo hele poenget), og siden hvem som helst på vennelisten min kan lagre ALL info fra profilen min når som helst, er jeg inneforstått med at det aldri kan gies garantier for at alt blir slettet. Det er konsekvensen av at noe blir publisert. Disse databasene som bygges opp om meg i det skjulte derimot, det er noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja ...

 

Vil tro at en Google (eller hvem som helst) som ikke hadde en "Web History" forsatt ville hatt en drøss Apache-logger.

 

Er ikke dette et krav fra "de høyere makter"? ..og her finnes det ihvertfall ingen "Stop"- eller "Erase All"-knapper i det hele tatt.

 

http://googleblog.blogspot.com/2008/09/another-step-to-protect-user-privacy.html

http://www.eff.org/deeplinks/2008/09/google-cuts-server-log-retention-nine-months

 

Jeg tror Google er svært lite interesserte i å bruke disse dataene til noe annet enn å forbedre søk o.l., og videre tror jeg den egentlige roten til eventuelle problemer er regjeringer o.l. "bak" eller "over" Google da Google egentlig ikke har noen valg her uansett.

 

Nei, bor en i et "møkkaland" og/eller er urolig m.t.p. private data bruker en kryptering o.l.; slik har det alltid vært og dette er ikke noe som kommer til å endre seg.

Endret av worseisworser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...