hernil Skrevet 30. august 2010 Rapporter Del Skrevet 30. august 2010 Som fersk bruker har jeg tenkt å renske maskinen for noen av nybegynnerfeilene jeg gjorde i starten og ta en nyinstallasjon med 10.10 når den tid kommer. Om det er objektivt nødvendig kan diskuteres, men i hodet mitt er det det Uansett, da blir det nok å se seg om etter et alternativ eller eventuelt prøve å fortsette med dagens Ambiance-tema Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 30. august 2010 Rapporter Del Skrevet 30. august 2010 Yoper er blitt rolling. må testes på stasjonærmaskinen når jeg får nydelene. skal bare være en spillemaskin med Windows 7, så det skader ikke med litt os-testing på hdd #2. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 30. august 2010 Rapporter Del Skrevet 30. august 2010 Synes rett og slett tmux er mye simplere i bruk. Konfigurering av screen er svart magi. Selvfølgelig veldig subjektivt utsagn, da programmene gjør mye av det samme. Så vidt jeg vet blir ikke screen utviklet lengre (modent, men stagnert). Om dette er positivt eller ikke er også subjektivt. Nå spørs det jo hva man mener med "utviklet mer". Det commites i hvertfall stadig nye saker og ting til GNU Screen, dog kan det godt tenkes at man ikke legger til ny funksjonalitet, det aner jeg egentlig ikke noe om. At en applikasjon ansees som moden og ikke har behov for ny funksjonalitet har jeg vanskelig for å se på som en ulempe, snarere tvert i mot. Når det gjelder konfigurasjon så vet jeg ikke om jeg er helt enig. Nå har jeg aldri prøvd tmux, så jeg kan ikke uttale meg om den. Konfigurasjonen av screen kan virke noe vanskelig for "mannen i gata" når man skal konfigurere egendefinerte statuslinjer med farger og slikt, men det er på ingen som helst måte særlig mer vanskelig enn det man ellers møter av ikke-gui-programvare på GNU/Linux vil jeg påstå. Det jeg oppfatter som det verste med GNU Screen er at den har såpass mye funksjonalitet at listen over hurtigtaster og lignende er lang som et vondt år. Det blir nesten sånn som emacs, man blir aldri ferdig utlært. Om tmux er i debian eller ikke er vel ganske uinteressant om man ikke bruker debian. Men en god del å si for oss som gjør det Så et spørsmål: Hvordan håndterer tmux en tmux session inni en annen tmux session? Håndterer den det i det hele tatt? Ja, er det med at det fort kan bli for mye som plager meg mest. Er en grunn til at jeg ikke liker emacs heller. Med tmux ville jeg ha sane defaults, som det forsåvidt har. Sane defaults betyr mye hvis det er et program man ikke bruker 24/7. Debian henger alltid etter Tmux kommer vel i Debian om en 2-3 år Prøvde tmux i tmux (in before xzibit meme): "sessions should be nested with care. unset $TMUX to force." Det ser ut til å funke fint med nesting though. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 31. august 2010 Rapporter Del Skrevet 31. august 2010 [Ja, er det med at det fort kan bli for mye som plager meg mest. Er en grunn til at jeg ikke liker emacs heller. Med tmux ville jeg ha sane defaults, som det forsåvidt har. Sane defaults betyr mye hvis det er et program man ikke bruker 24/7. Nå vil jeg påstå at standardinstillingene til Screen er helt fine, med unntak av en ufattelig teit hurtigtast (C-a), men der er uansett standarden til tmux like talentløs (C-b). Debian henger alltid etter Tmux kommer vel i Debian om en 2-3 år Jeg ville ikke satset på det. Det at tmux er BSD har nok mer med saken å gjøre vil jeg tro. Prøvde tmux i tmux (in before xzibit meme): "sessions should be nested with care. unset $TMUX to force." Det ser ut til å funke fint med nesting though. At man klarer å kjøre en nested session ved å slette ENV-variabelen som sier at man er i en session tolker jeg som om det ikke går. Hele poenget er jo at man må automatisk sette ulike hurtigtaster på ulike sessions avhengig av om de er nøstet eller ikke, og da må man sette hurtigtast ut fra den ENV-variabelen, ikke slette den. Ergo antar jeg dette er no-go, og dermed enda en grunn for meg å ikke skifte. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. august 2010 Rapporter Del Skrevet 31. august 2010 Hvorfor skulle du trenge ulike hurtigtaster i nested sessions? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 31. august 2010 Rapporter Del Skrevet 31. august 2010 Hvorfor skulle du trenge ulike hurtigtaster i nested sessions? Man må enten ha det, eller en eller annen "smart" måte å skifte hvilken session som har fokus. Hvordan skulle programmet ellers bedømme hvilken session som skal motta kommandoen? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 31. august 2010 Rapporter Del Skrevet 31. august 2010 Debian henger alltid etter Tmux kommer vel i Debian om en 2-3 år Jeg ville ikke satset på det. Det at tmux er BSD har nok mer med saken å gjøre vil jeg tro. Det må da finnes mengder av BSD-lisensiert kode i Debian? De har jo tilogmed dratt inn kernelen til FreeBSD. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 31. august 2010 Rapporter Del Skrevet 31. august 2010 Det må da finnes mengder av BSD-lisensiert kode i Debian? De har jo tilogmed dratt inn kernelen til FreeBSD. Erfaringsmessig mener jeg å ha sett en trend til at når det finnes ekvivalent programvare under både BSD og GNU, har debian-teamet en tendens til å velge GNU-programvaren fremfor BSD-programvaren eller begge. Men som sagt, dette er bare en personlig observert trend, det er godt mulig at jeg tar feil... Lenke til kommentar
olear Skrevet 31. august 2010 Rapporter Del Skrevet 31. august 2010 (endret) Så lenge applikasjonen er under en fri lisens dukker den vanligvis opp i Debian (btw, alle distroer inneholder noe fra BSD). http://packages.debian.org/sid/tmux Endret 31. august 2010 av olear Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. august 2010 Rapporter Del Skrevet 31. august 2010 Man må enten ha det, eller en eller annen "smart" måte å skifte hvilken session som har fokus. Hvordan skulle programmet ellers bedømme hvilken session som skal motta kommandoen? Det er da natulig at sesjonen som er aktiv får kommandoen? Jeg synes tmux så mer oversiktlig ut, så jeg tror jeg skal prøve det. Screen-config er skummelt. 9 screens holder for meg, så nested sessions har jeg null bruk for uansett. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 31. august 2010 Rapporter Del Skrevet 31. august 2010 Man må enten ha det, eller en eller annen "smart" måte å skifte hvilken session som har fokus. Hvordan skulle programmet ellers bedømme hvilken session som skal motta kommandoen? Det er da natulig at sesjonen som er aktiv får kommandoen? Jeg synes tmux så mer oversiktlig ut, så jeg tror jeg skal prøve det. Screen-config er skummelt. 9 screens holder for meg, så nested sessions har jeg null bruk for uansett. Tror du mistforstår litt. La meg gi deg et eksempel (fra mitt virkelige liv): Jeg ssh-er inn på jobbmaskina hvor jeg kobler til en kjørende screen session. På vindu 5 har jeg ssh-et videre inn på serveren og koblet til en kjørende screen session der. For at dette skal fungere så _må_ man ha ulike hurtigtaster på de ulike screen-instansene. Dersom man skulle gjøre det slik du foreslår (nemlig automatisk dytte alt til fokusert session) ville man måtte enten avslutte, eller detache, fra screen instanse som kjører på serveren før man kommer seg "løs" fra vindu 5 på den yttre (altså den som kjører på jobbmaskina). Slike nøstede sessions er bare nyttig dersom man jobber på flere maskiner på samme tid, men da er faktisk til gjengjeld svært nyttig. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. august 2010 Rapporter Del Skrevet 31. august 2010 Aha, da hjalp det litt på forståelsen her. SSH-er bare rett nn på serveren jeg. Evt videre til htpc-en derifra, men det bruker jeg ikke screen til, det skjer så sjelden. Lenke til kommentar
johome Skrevet 1. september 2010 Rapporter Del Skrevet 1. september 2010 Jeg lurer på om det lar seg gjøre å ha Windows som OS (SSD), og ZFS filsystem på mine lagringsdisker ? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 1. september 2010 Rapporter Del Skrevet 1. september 2010 Windows og ZFS? Nei. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 1. september 2010 Rapporter Del Skrevet 1. september 2010 Til Windows har du vel bare ett (to) valg; FAT og NTFS uten å installere tredjeparts programvare. Lenke til kommentar
worseisworser Skrevet 1. september 2010 Rapporter Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Jeg lurer på om det lar seg gjøre å ha Windows som OS (SSD), og ZFS filsystem på mine lagringsdisker ? Det greieste er kanskje i grunn det å plassere lagringsdisker på en egen maskin som kjører Linux og bruke Samba for å gi Windowsmaskiner tilgang til disse diskene -- da kan du bruke ZFS og andre kule (BTRFS? ) filsystemer, og dele diskene med flere maskiner uavhengig av OS. Endret 1. september 2010 av worseisworser Lenke til kommentar
b-real Skrevet 1. september 2010 Rapporter Del Skrevet 1. september 2010 Til Windows har du vel bare ett (to) valg; FAT og NTFS uten å installere tredjeparts programvare. Har du alternativer på flere filsystemer en det med tredjepartsprogramvare? Som hva i såfall? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 1. september 2010 Rapporter Del Skrevet 1. september 2010 Ext2/3, ihvertfall. http://www.diskinternals.com/linux-reader/ f.eks. Men har dårlige erfaringer med den selv. Mange år siden, da. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. september 2010 Rapporter Del Skrevet 1. september 2010 Finnes jo en driver for ext2/3. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. september 2010 Rapporter Del Skrevet 1. september 2010 (endret) Til Windows har du vel bare ett (to) valg; FAT og NTFS uten å installere tredjeparts programvare. Har du alternativer på flere filsystemer en det med tredjepartsprogramvare? Som hva i såfall? ext2/3 og HFS(+) (forbanna Apple-dritt) i hvert fall. Og leseverktøy for en rekke andre (f.eks UFS), men de er ikke spesielt nyttig for annet enn recovery og andre nødløsninger. ext2-IFS er forøvrig dønn stabil og brukes daglig av undertegnede. Støtter ikke journal i Windows, og partisjonen må formateres med egendefinert inode-størrelse, men etter første setup er alt bare digg. Endret 1. september 2010 av endrebjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå