Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Navigerer hendene på føling i fingertuppene, og da er ctrl nødt til å sitte ytterst.

Skriver du Touch?

 

Det er ikke hendene som skal «navigeres», men fingrene. Hendene skal stort sett ligge i ro. Når Ctrl ligger innerst, får jeg tak på den med lillefingeren uten å bevege hånden. Fn, som ligger ytterst, er imidlertid utenfor rekkevidde når de øvrige fingerene ligger på «home row».

 

Det gir touchmessig mer mening å ha Ctrl-tasten nærmere de andre tastene – så nærme som mulig, egentlig. (Emacs-brukere med vond lillefinger flytter ofte Ctrl til Caps Lock av den grunn, så det ergonomiske bør ikke undervurderes.)

Endret av ....
Lenke til kommentar

Jeg tror hvertfall jeg skriver touch (det er hvertfall ganske nære), dvs jeg beveger hendene i grunn minimalt, kun fingrene. Tastaturet på en laptop er uansett såpass lite at den ikke blir utenfor rekkevidde.

 

Jeg omformulerer forrige post: jeg navigerer fingrene, ikke hendene.

 

Men skal jeg være ærlig klarer jeg ikke helt å se hva thinkpad har å tilby som asus' ikke har, utover fn-knapp på feil sted. Er imponert over batterilevetiden på modellen jeg linket (asus), mon tro om den er like god under linux.

 

Er det bare meg som kunne tenkt meg å velge tastaturlayout selv? Altså at en produsent hadde 4-5++ forskjellige layouter av et tastatur til essensielt samme laptop? Bare en tanke.

Endret av Lycantrophe
Lenke til kommentar

Asusen ser veldig ut til å være omtrent det jeg ser etter, så kommer per nå til å "gå" for den, med ca. en uke betenkningstid. Flytter nå, så det er først når jeg er innflyttet den egentlig er et tema uansett. Takk for all hjelp, og skulle flere ha noe å komme med så setter jeg veldig pris på det. :)

 

Kan gi rapport ang. OSvalg og erfaringer når vi kommer så langt.

Lenke til kommentar

4GB burde da holde til Debian + X så lenge man holder seg borte fra DE (i hvertfall GNOME og KDE).

Jeg har /home, rot og veksleminne på egne partisjoner (250 GB harddisk). Debian får 30 GB, 10 GB går til veksleminne, og resten disponerer jeg selv. Er dette overkill?

Jeg vil påstå at 30 GB er sløsing ja... Maskina jeg kjører på nå kjører debian, X, full LaTeX-install, og stumpwm (mao ikke GNOME/KDE), samt rimelig mye programvare.

 

/ er på 8.6 GB, hvorav 3.5 GB er /var/log

 

Har aldri opplevd en / på over 10 GB...

Lenke til kommentar

@Lycantrophe: Asus UL30 fungerer utmerket med Linux. Jeg kjøpte den med stort batteri og kun intel skjermkort. Får rundt 8-9 timer batteri med bruk av wifi :) Dessuten har den Atheros wifi som fungerer konge med de frie driverne. Skjermkortet fungerer flott med KMS, for min del er alt bare velstand. Det eneste jeg har å utsette er at styring av bakbelysningen til skjermen ikke er noe sørlig god gjennom /sys eller /proc, men den fungerer fint med fn tastene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg har fått et artig problem på laptopen i det siste. Dette har skjedd to ganger nå og jeg aner virkelig ikke hvorfor eller hvordan jeg kan fikse det.

 

Denne gangen så jeg en episode av Dexter i SMplayer, plutselig stoppet videoen og lyden repeterte seg selv. Jeg fikk ikke lukket SMplayer og forsøkte å logge ut, fikk beskjed om at PulseAudio fortsatt kjørte, men valgte "Logg ut likevel". Da forsvant paneler og vinduer, men lyden var fortsatt der og jeg fikk ingen ny GDM-login. I ren desperasjon tyr jeg til power-knappen på maskinen og får slått den av. Når jeg så starter opp igjen møter dette meg:

post-118015-1281523807,7921_thumb.jpg

Ubuntu 10.04

 

Noen som vet hva som kan gjøre at dette har skjedd to ganger nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...