Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lyst på en netbook som en praktisk reiseenhet, leketøy og, vel, portabel maskin. Kommer til å eksperimentere litt med distroer for å se hva som gir meg beste kombinasjonen av ytelse, stabilitet og brukbarhet (rettet mot litt cloud, litt notater, litt koding).

 

Spørsmålet er: Er det noen som har litt peiling på netbookmarkedet, utviklingen fremover og hvilke modeller som er noe å gå for. Nisjer mm. Penger er intet hinder.

Lenke til kommentar

Yay, Active Desktop is dead, long live Active Desktop. :)

 

Jeg tror jeg så Beryl gjøre det der for tre år siden og Compiz har aksellerert videoavspilling som en av sine standardplugins. Og da var det også silly. :)

Sikkert artig for Elkjøp-ansatte som vil vise hvor kraftig de supre maskinene deres er ;)

Lenke til kommentar

4GB burde da holde til Debian + X så lenge man holder seg borte fra DE (i hvertfall GNOME og KDE).

Jeg har /home, rot og veksleminne på egne partisjoner (250 GB harddisk). Debian får 30 GB, 10 GB går til veksleminne, og resten disponerer jeg selv. Er dette overkill?

Endret av ....
Lenke til kommentar
Spørsmålet er: Er det noen som har litt peiling på netbookmarkedet, utviklingen fremover og hvilke modeller som er noe å gå for. Nisjer mm. Penger er intet hinder.

Jeg hadde gått for noe med Intel ULV eller AMD-prosessor, altså ikke Atom dersom du har de ekstra tusenlappene. Det blir ikke nødvendigvis netbooks lengre men heller ultraportable, men kvaliteten er ofte mye høyere. Dersom batteritid ikke er førsteprioritet er x100e ganske greit spesifisert i forhold til prisen tror jeg.

Lenke til kommentar

4GB burde da holde til Debian + X så lenge man holder seg borte fra DE (i hvertfall GNOME og KDE).

Jeg har /home, rot og veksleminne på egne partisjoner (250 GB harddisk). Debian får 30 GB, 10 GB går til veksleminne, og resten disponerer jeg selv. Er dette overkill?

10 GIG med SWAP er overkill, i noen tilfeller. Hvor mye RAM har du?

Men det virker fint det der, dog tviler på at du vil noen sinne klare å fylle opp / da :p

 

 

Edit: Netbook? Kan du scoute out en good ARM netbook i rimelig størrelse til resten av oss?

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

Har spurt om dette før, men prøver igjen.

 

Jeg kobler PC-en min til ekstern skjerm, tastatur og mus via dockingstasjon. Når jeg kobler fra fungerer ikke lenger scrollingen på høyre side av touch-paden før jeg starter maskinen på nytt. Er det en prosess jeg kan drepe/starte på nytt så jeg slipper reboot?

 

Også hadde jeg satt pris på om noen hadde en "for dummies" -introduksjon på hvordan jeg kan lage rsync-script :)

Lenke til kommentar
Har lyst på en netbook som en praktisk reiseenhet, leketøy og, vel, portabel maskin. Kommer til å eksperimentere litt med distroer for å se hva som gir meg beste kombinasjonen av ytelse, stabilitet og brukbarhet (rettet mot litt cloud, litt notater, litt koding).

Noen konkrete forslag? :)

 

Må si denne vekte litt interesse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=493506&view=detailed#ProductTabs

Hvis du er ThinkPad-entusiast, er X-serien de mest portable maskinene, med glimrende Linux-støtte, god batterikapasitet og dugelig skjermoppløsning (WXGA og oppover). Maskinene måler minst 12″ (og UL30A-en du lenket til er jo på 13″).

 

Strengt tatt er vel dette å regne som «ultraportabel bærbar», mens «netbooks» er hakket mindre: EEE PC, Aspire One, IdeaPad o.a. i 10″-ordenen. (Lenovo er i ferd med å oppgradere IdeaPad U-serien med ULV-prosessorer.)[1] Disse småmaskinene har overlegen batterikapasitet og portabilitet, men det går kraftig ut over tastatur og skjermareal når man beveger seg under 12″. Siden du skal skrive, mener jeg at en «liten bærbar» er en bedre avveining enn en «stor netbook»; det siste duger for nettsurfing og film, men lite annet.

Endret av ....
Lenke til kommentar

Har vel egentlig gått over til en ULV-ultraportabel, ser på forskjellige modeller nå.

Det gjør du definitivt rett i. :)

 

Har aldri eid en thinkpad, men har ikke de fn-tasten ytterst? :|

Nyere ThinkPad-modeller kan bytte Fn og Ctrl i BIOS.[1] Men er ikke Fn ytterst riktig, da?

Endret av ....
Lenke til kommentar
Jeg har /home, rot og veksleminne på egne partisjoner (250 GB harddisk). Debian får 30 GB, 10 GB går til veksleminne, og resten disponerer jeg selv. Er dette overkill?

10 GIG med SWAP er overkill, i noen tilfeller. Hvor mye RAM har du?

Jeg har 3 GB RAM. Standardoppsettet til Debian tilrådde 7,6 GB veksleminne, IIRC, men 10 GB er liksom et ryddigere tall. :)

 

Men det virker fint det der, dog tviler på at du vil noen sinne klare å fylle opp / da :p

Det er rart med det. 30 GB går unna på null og niks i Windows (med partisjonering tilsvarende over), mens en gjennomsnittlig apt-get-økt sjelden installerer mer enn et par megabyte av gangen.

Endret av ....
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...