Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg har ingen problemer med samme modem. Kobler modemet til, trykker på nettverksikonet i Notification Area og under "Mobilt Bredbånd" har Telenor dukket opp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Du har jo helt klart problemer med samme modem i Windows også så jeg vil nok tippe at det er maskinvaren din det er noe galt med. Enten en konflikt med USB-kontrolleren eller modemet selv.

Lenke til kommentar

1: Avinstaller wicd helt

2: installer networkmanager

3: Installer pakken for 4g modem til networkmanager

4: Leg til nm-applet på panelet

5: Ta en restart for sikkerhets skyld.

6: Profit.

 

Med mindre det er noe merkelig med akkurat det telenormodemet, tror jeg det er sannsynlig at det er du som har knotet det til å ikke fungere et sted i prosessen. :p

Lenke til kommentar

1: Avinstaller wicd helt

2: installer networkmanager

3: Installer pakken for 4g modem til networkmanager

4: Leg til nm-applet på panelet

5: Ta en restart for sikkerhets skyld.

6: Profit.

 

Med mindre det er noe merkelig med akkurat det telenormodemet, tror jeg det er sannsynlig at det er du som har knotet det til å ikke fungere et sted i prosessen. :p

 

Du glemte:

6: ???????

7. Profit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten er hun avhengig av Office til jobben, og det fins ikke noe alternativ til Office på GNU/Linux (oo er en vits).

OOo er slett ingen vits. Writer er en fullgod erstatning for Word for de aller fleste, båe i privat og jobbsammenheng. Calc er fin-fint til "normale" regneark, selv om jeg vet enkelte arbeidsplasser ikke er fornøyd mede funksjonaliteten på noen områder, uten at jeg har full oversikt over hvilke. Det eneste Impress mangler som jeg vet om, er bedre utskriftsmoduser om man skal ha slides+notatfelt.

 

Om man forventer at OOo skal konkurrere med MS med å være best på MS-formater derimot, da er det forventningene det er noe galt med.

- Stave/gramatikkontrollen til MS er lysår foran OO (Ikke så rart med tanke på at det ikke akkurat er lett å finne eksperter innen dette området, samt at MS har hatt ørten til utvikling). Skulle ønske man fikk kjøpe stave/gramatikkontrollen uavhengig av Office, skulle gledelig betalt en 1000-lapp for det.

- Det finnes god og brukbare stemmegjennkjenningsprogramvare som integrerer bra med office (noe slikt finnes ikke i det hele tatt på GNU/Linux)

- OO _suger_ på typesetting. MS er lysår forann. (Naturligvis er latex lysår forann MS igjen også ;) )

- Grensensittet til OO er rotete og vanskelig å finne frem i. Jeg klarer for det meste finne frem til de funskjoner jeg trenger i MS office (selv om jeg _svært_ sjeldent bruker office i det hele tatt - jeg sverger til LaTeX), OO klarer jeg aldri finne frem i uten en halvtime googling (med forbehold - jeg har ikke prøvd OO siste 8 mnd eller deromkring).

- Generelt er MS office en veldig robust og grei sak (noe som skyldes at MS har hatt _lang_ tid, og har mye erfaring med utvikling av den). At OO kommer til å bli bra i fremtiden (med unntak av stave/gramatikkontroll og stemmegjenkjenning) er jeg rimelig sikker på, men jeg tror at det fortsatt ligger et godt stykke frem i tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags torrentklienter til linux bruker folket for tiden?

 

Skal dure og gå på en server, så heller vel mot en klient uten GUI (slipper masse dependencies også). Men sier ikke nei takk til et nogenlunde funksjonelt webgui. Er ofte mer oversiktlig enn bare konsoll, pluss at jeg kan logge inn fra PCer uten SSH :)

Du bør sjekke deluge. CLI, GUI og WebUI.

Lenke til kommentar

- Stave/gramatikkontrollen til MS er lysår foran OO (Ikke så rart med tanke på at det ikke akkurat er lett å finne eksperter innen dette området, samt at MS har hatt ørten til utvikling). Skulle ønske man fikk kjøpe stave/gramatikkontrollen uavhengig av Office, skulle gledelig betalt en 1000-lapp for det.

- Det finnes god og brukbare stemmegjennkjenningsprogramvare som integrerer bra med office (noe slikt finnes ikke i det hele tatt på GNU/Linux)

- OO _suger_ på typesetting. MS er lysår forann. (Naturligvis er latex lysår forann MS igjen også ;) )

- Grensensittet til OO er rotete og vanskelig å finne frem i. Jeg klarer for det meste finne frem til de funskjoner jeg trenger i MS office (selv om jeg _svært_ sjeldent bruker office i det hele tatt - jeg sverger til LaTeX), OO klarer jeg aldri finne frem i uten en halvtime googling (med forbehold - jeg har ikke prøvd OO siste 8 mnd eller deromkring).

- Generelt er MS office en veldig robust og grei sak (noe som skyldes at MS har hatt _lang_ tid, og har mye erfaring med utvikling av den). At OO kommer til å bli bra i fremtiden (med unntak av stave/gramatikkontroll og stemmegjenkjenning) er jeg rimelig sikker på, men jeg tror at det fortsatt ligger et godt stykke frem i tid.

- Stavekontrollen til MS er ikke så bra som du fremstiller den, ivertfall ikke den norske. I virkeligheten er den noe bedre enn den i OO, og når OO får ordnet i orddeling og synonymer så er det ikke enorme forskjellen i kvalitet.

- GUI til OO er ryddig og oversiktlig i motsetning til nyere MS Office, faktisk så er GUI veldig likt MS Office 2000. Et par småplukk er der likevel.

- Hva som gjør MS Office så mye mer robust? Så StarOffice har ikke lang fartstid? StarWriter kom faktisk i 1985 og StarOffice i 1992. jeg har brukt Star Office og så OO i over 10 år nå og aldri hatt problemer med at løsningen har vært for lite robust eller stabil, heller ingen andre jeg vet om som har brukt det over tid hevder noe slikt. Det som var plagsomt en stund var hastigheten, men den er akseptabel i dag.

 

Merk at jeg hevder ikke at OpenOffice.org er den ultimate løsningen for alle, men at for vanlige brukere og mange bedrifter og offentlige institusjoner er det mer enn tilstrekkelig.

Notis: StarOffice heter nå Oracle Open Office (for å skape ennå mer forvirring :p)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med samme modem. Kobler modemet til, trykker på nettverksikonet i Notification Area og under "Mobilt Bredbånd" har Telenor dukket opp.

Hvordan i svarte får du det til? :ph34r:

Skjer absolutt ingenting når jeg kobler modemet til USB-porten.

 

Åpne en terminal, skriv dmesg, trykk enter.

Pug inn modem, skriv dmesg i terminalen og kopier over de nye linjene som har kommet.

Vi skal løse dette problemet :p

Lenke til kommentar

- Stavekontrollen til MS er ikke så bra som du fremstiller den, ivertfall ikke den norske. I virkeligheten er den noe bedre enn den i OO, og når OO får ordnet i orddeling og synonymer så er det ikke enorme forskjellen i kvalitet.

Legg merke til at jeg ikke prater om stavekontrollen, men stave og gramatikkontrollen. Det er en vesensforskjell der. Dog kjenner jeg ikke mye til den norske, da jeg stort sett bare bruker den engelske. Det at stavekontrollen er i orden skulle da egentlig bare mangle, da det ganske enkelt er enkel sjekk mot ordliste (aspell/ispell er jo mer enn bra nok). At de ikke har fått orden på orddeling er i grunnen ganske tafatt. Særlig om de har holdt på siden 1985.

En annen sak jeg savner (mulig dette har kommet til siden sist jeg prøvde) er automatisk deteksjon av skriftspråk, ikke bare på dokumentbasis, men også på avsnittbasis. I Word 2007 skifter stave/gramatikkontrollen automatisk for hvert avsnitt eller setning, avhengig av hvilket språk man bruker. Sist jeg knotet med dette i OO måtte jeg selv manuelt skifte språk og det var ikke mulig å skifte på annet enn dokumentbasis. Om ikke dette er blitt endret, så står jeg fast på vitsen.

- GUI til OO er ryddig og oversiktlig i motsetning til nyere MS Office, faktisk så er GUI veldig likt MS Office 2000. Et par småplukk er der likevel.

Smaken er som baken. Jeg syns det nye grensesnittet til MS er helt fint jeg (fortrekker egentlig å klare meg helt uten GUI). Er forøvrig uenig i at MSO 2000 og OO er veldig like. MSO2000 brukte jeg fra 2000 og frem til 2 år siden, og om de er så like som du hevder så burde jo ikke OO være noe problem å finne frem i?

- Hva som gjør MS Office så mye mer robust? Så StarOffice har ikke lang fartstid? StarWriter kom faktisk i 1985 og StarOffice i 1992. jeg har brukt Star Office og så OO i over 10 år nå og aldri hatt problemer med at løsningen har vært for lite robust eller stabil, heller ingen andre jeg vet om som har brukt det over tid hevder noe slikt. Det som var plagsomt en stund var hastigheten, men den er akseptabel i dag.

Aldri opplevd at MSO kræsjer. Har opplevd mange kræsj i OO de gangene jeg har brukt den (bl. a. et kritisk kræsj som drepte dokumentet jeg forsøkte å åpne).

Merk at jeg hevder ikke at OpenOffice.org er den ultimate løsningen for alle, men at for vanlige brukere og mange bedrifter og offentlige institusjoner er det mer enn tilstrekkelig.

Notis: StarOffice heter nå Oracle Open Office (for å skape ennå mer forvirring :p)

Jeg er delvis uenig og delvis enig. Definerer man vanligere brukere som folk som skriver et brev, og kanskje en skolestil i ny og ne, så ja, da er den brukbar. Tyngre brukere vil (etter min erfaring) oppleve problemer.

Når man taler om bedrifter og offentlige institusjoner, så er jeg uenig. Ingen tvil om at enkelte kan fint klare seg med OO, samtidig som jeg vet at svært mange ikke gjør det.

 

Uansett så spiller det ingen rolle. LaTeX og GNU/Emacs danker ut både OO og MSO på tekst. Regneark (dog primitivt) har jeg i org-mode, og til presentasjoner brukes naturligvis LaTeX/Beamer.

 

Dog sitter jeg igjen med tre ting jeg må bruke en office-pakke til: Utskrift av etiketter, taletranskripsjon og engelsk gramatikkontroll. Da er det ingen tvil om at MSO danker OO.

 

Den ene virkelig store plussen til OO er at den kan eksportere til LaTeX, :D men jeg tror likevell det vil gå en god stund før OO faktisk blir en reell konkurent til MSO.

Lenke til kommentar

Det var en grunn til at jeg sa mange bedrifter og offentlige institusjoner og ikke "alle". Grunnen til dette er at flertallet ikke er "tyngre brukere" med spesielle krav, i slike tilfeller skal jeg ikke bestride at alternativer bør vurderes. Men det store flertallet av brukere skriver enkle brev, regneark, dokumenter eller presentasjoner, og da er OpenOffice.org mer enn tilstrekkelig.

 

cyclo, du må huske på at du er en avansert bruker og at en 53-åring på Nav har helt andre behov og evner til å beherske avanserte verktøy. Og når verken LaTeX eller emacs strengt tatt er nødvendig for disse så er det ikke rart at de foretrekker noe som er enklere for denne brukergruppen.

Lenke til kommentar

Naturligvis... Jeg ville aldri kunne påstå at emacs og LaTeX passer for andre enn naturvitenskapelige nerder slik som meg (og typografinerder).

 

Grunnen til at jeg tror det er vanskelig for mange bedrifter og institusjoner er tredelt:

- Behovet for integrering med andre systemer (slik som dokumentasjonssystemer). Kjenner ikke så mye til dette, men det aner meg at OO ikke er det rette valget for slikt?

- Innad i bedrifter finnes det som regel (med mindre det er en svært liten bedrift) folk med ulike behov. Alt fra de som forfatter et brev i ny og ne, til tunge brukere av office. Og det er alltid mer kompliserte å ha paralelle systemer, enn et system som skalerer greit for alle.

- Mottak av dokumenter. Det er uheldigvis slik at MSO har vært de-facto standard lenge og uheldigvis også slik at man gjerne fortsatt mottar dokumenter som ikke OO takler så fryktelig bra. Det er jo på ingen som helst måte OO sin feil, men det er OO det går ut over.

 

Hele situasjonen er i grunnen veldig uheldig, og MS har hatt defacto monopol på dette alt for lenge. Personlig skulle jeg ønske at WP aldri gikk dukken, da jeg likte WP veldig godt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...