Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Hvis du har satt opp gdm som en daemon, så vil ikke det virke.. men du kan bruke single user mode isteden : bytt ut "3" med "1" eller "single". Da vil du boote uten at noen daemons starter, med root-partisjonen mountet som read-only. Mount den read/write med :

mount -o rw,remount /

så kan du redigere rc.conf

Ja, der ser du hva som skjer når man bare går ut i fra at noen har gjort det på n av mange måter. :wee:

Freebird: Anbefaler deg å heller starte gdm via inittab.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter å hatt Arch inne på Aspire one-maskinen i 2-3 uker føler jeg at jeg har blitt litt bløt (bloat). Feigis som jeg er, tror jeg ubuntu kommer tilbake igjen på maskina mi :(

Morsomt å fikle med Arch i ferien men når jeg har mindre tid blir det for mye styr for min del i lengden :)

Lenke til kommentar

Morsomt å fikle med Arch i ferien men når jeg har mindre tid blir det for mye styr for min del i lengden :)

Var det som gjorde at jeg også gikk tilbake til Ubuntu (eller Mint først da). Arch er bra distro, men man må gjøre en del for å holde ved like. Har man kraftig maskin nok kjenner man ikke mye forskjell på Ubuntu og Arch.

Lenke til kommentar

er det så mye vedlikehold å gjøre da? tror ikke det skal være det iallfall. regner med at Arch prøver på mye av det samme som Gentoo, som forøvrig er det systemet som er minst arbeid å vedlikeholde av alle systemer jeg har brukt. er jo det som skal være et av poengene med å bygge fra bunnen og opp.

Lenke til kommentar

Har selv få problemer med å vedlikeholde arch. Eneste problemet er at en pakke ikke er stabil innimellom, men da går det fint å ta en rollback av den pakken til det kommer ut en stabil versjon, som ofte bare tar noen få dager. Selvsagt krever det litt mer når noe først blir feil, men er verdt det å ha de nyeste pakkene og ett lynraskt system.

Lenke til kommentar

Hva slags torrentklienter til linux bruker folket for tiden?

Skal dure og gå på en server, så heller vel mot en klient uten GUI (slipper masse dependencies også). Men sier ikke nei takk til et nogenlunde funksjonelt webgui. Er ofte mer oversiktlig enn bare konsoll, pluss at jeg kan logge inn fra PCer uten SSH :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Hva slags torrentklienter til linux bruker folket for tiden?

Skal dure og gå på en server, så heller vel mot en klient uten GUI (slipper masse dependencies også). Men sier ikke nei takk til et nogenlunde funksjonelt webgui. Er ofte mer oversiktlig enn bare konsoll, pluss at jeg kan logge inn fra PCer uten SSH :)

Jeg bruker Transmission og er egentlig fornøyd med det. :) Transmission har også mulighet for webinterface, men jeg vet ikke om man kan få kjørt Transmission uten X.

Lenke til kommentar

Tror jeg dør snart om jeg må bruke Windows i flere dager til. Makan til buggy skvip.

lol, da kan du ikke ha vært borti Linux.

Derfor jeg kun bruker LTS versjoner av Ubuntu, hater bugs :new_woot:

Bruker Xubuntu, og får ikke plottet grafer med Sage, et utrolig svært matematikkprogram jeg installerte bare på gøy. Når det tar nesten en halvtime å installere et program, så vet jeg at noe bare må gå galt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Transmission og er egentlig fornøyd med det. :) Transmission har også mulighet for webinterface, men jeg vet ikke om man kan få kjørt Transmission uten X.

Transmision-daemon pakkes uavhengig av GUI-et, og har ingen x-dep. Klart, ubuntu har sikkert funnet på å gjøre det avhengig av Gnome-extra-media-screensavers og dermed hele gnome2-miljæet, ettersom de liker å gjøre sånt. :p

Det jeg savner med transmission er mer individuell kontroll over torrents. HVerken webgui eller transgui eller java-transmission-gui (ller hva det heter) kan la meg velge å IKKE følge seedingreglene for en torrent jeg legger til. Noen ganger vil jeg jo seede en bestemt torrent i evighet.I tillegg savner jeg mulighet til å gruppere torrents bedre, og skille på pausede og stoppede torrents. Men det er en solid torrentklient, og jeg har aldri hatt noen problemer med den, bortsett fra at den påstår at den har "permission denied" til en fil, selv om den har både skrive, lese og kjørerettigheter til den, bare fordi den er eid av noen andre. (Den har korrekte rettigheter gjennom gruppemedlemskap.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...