Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare å bruke Ubuntu det, still heller spørsmål når du kommer til noe spesifikt.

Ubuntu og linux generelt er litt vanskeligere å ødelegge enn Windows (etter min erfaring) så jeg anbefaler bare å leke rundt :)

Trykk på applications, finn programmet du vil starte, og trykk på det? :tease:

Det viktigste er vel:

1. Det er ikke windows

2. Det er ikke windows

3. Pakkebehandler, for å installere programmer trykker du på ubuntu software center i applications menyen, og søker opp programmet du vil ha. Du installerer 99% av alle programmer på den måten. Du trenger altså ikke å google programmet og laste ned en fil og så kjøre den for å installere noe.

Unntaket er muligens skype som jeg kommer på i farta.

4. Om du spør om hjelp, ikke vær redd for terminalen om noen ber deg om å bruke den, det er kun fordi det går mye raskere enn å forklare andre metoder, bare kopier og lim inn det du får beskjed om, så fikses det du vil ha.

Det tror jeg er det aller viktigste frem til du har noen mer spesifike spørsmål.

Hehe, aye.

Da får jeg prøve meg litt frem. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79
Neida, jeg mener Debian Squeeze som er i Testing for øyeblikket. :)

er ikke Squeeze bare den neste etter Lenny?

Jo, men før den er Stable er den i fase som kalles Testing, denne fasen er tilnærmet Rolling. :)

Endret av Slettet+oiasdf79
Fikset krøll med quote
Lenke til kommentar

Arch:

+ Nøyaktig så mye bloat du selv ønsker

+ Kan konfigurers til å bli nesten alt mulig

+ Genialt pakkesystem, hvis du finner noe som ikke er i offisielle repos kan du lage egen pakke meget enkelt, og dermed fjerne denne like enkelt om det oppstår problemer. Dvs, om du i feks Ubuntu kompilerer noe fra kode og kjører make install vil den spre om seg med filer du ikke husker hvor havner. I Arch kan du få pakkebehandleren til å holde orden for deg, og det funker faktisk å lage pakker, i motsetning til .deb.

- Kan ta noe lang ti å få opp å kjøre for en nybegynner.

- Lettere å borke systemet hvis du er uheldig siden du har ansvaret for systemet selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Da er Arch + Gnome installert, men jeg har også støtt på mitt første problem. Jeg tenkte ikke på å å installere drivere til skjermkort før jeg installerte gnome ettersom at jeg bare antok at VESA driverene ville være god nok. Den gang ei. Nå får jeg startet opp og logget inn via GDM, men skjermbildet er stripete og jeg har fire svært smale skrivebord ved siden av hverandre. Jeg får ikke avsluttet X ved hjelp av Ctrl + Alt + Backspace og jeg får heller ikke åpnet virtuell terminal vha. Ctrl + Alt F1-F6.

Forslag?

Lenke til kommentar

er bare å redigere grub-entryen under boot og legge til et mellomrom og et 3-tall på slutten av den ene linjen (den med "ro" i seg, mener det er den midterste). Da starter maskinen i init 3, og så er det bare å logge inn i konsollen og fikse.

Tips til neste gang: Kjør startx-kommandoen for å teste før du booter noe grafisk. S

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

lite lurt å sette opp os til å starte i gui før man er sikker på at driverne funker, hehe.

vet ikke om du kan ^c før gdm blir starta? hvis ikke kan du jo bare mount disk og fjerne gdm fra boot, så starte vanlig, for å installere korrekte drivere.

er bare å redigere grub-entryen under boot og legge til et mellomrom og et 3-tall på slutten av den ene linjen (den med "ro" i seg, mener det er den midterste). Da starter maskinen i init 3, og så er det bare å logge inn i konsollen og fikse.

Tips til neste gang: Kjør startx-kommandoen for å teste før du booter noe grafisk. S

Takk for hjelp, men jeg får dessverre ingen av delene til å fungere.

Jeg burde selvsagt ha tenkt på dette i natt da jeg installerte men, trøtthet og utålmodighet hadde nok sin del av skylden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Har du satt opp keyboarddrivere? Isåfall tror jeg du kan gå til tty2, drepe X og deretter fjerne gdm fra rc.conf.

Eller har du satt opp til gdm en annen plass?

Har satt opp tastaturdrivere ja. Eller det vil si har satt opp riktig layout.

Hvordan går man til tty2?

Og gdm er satt opp i rc.conf ja. :)

Lenke til kommentar

Jeg burde selvsagt ha tenkt på dette i natt da jeg installerte men, trøtthet og utålmodighet hadde nok sin del av skylden.

Hvis du har satt opp gdm som en daemon, så vil ikke det virke.. men du kan bruke single user mode isteden : bytt ut "3" med "1" eller "single". Da vil du boote uten at noen daemons starter, med root-partisjonen mountet som read-only. Mount den read/write med :

mount -o rw,remount /

så kan du redigere rc.conf

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Ctrl + alt + F2 gir meg en svart blank skjerm. Prøver å logge inn i blinde, men jeg vet jo ikke om jeg har kommet inn. Har prøvd "kill PID" men ingenting skjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Hvis du har satt opp gdm som en daemon, så vil ikke det virke.. men du kan bruke single user mode isteden : bytt ut "3" med "1" eller "single". Da vil du boote uten at noen daemons starter, med root-partisjonen mountet som read-only. Mount den read/write med :

mount -o rw,remount /

så kan du redigere rc.conf

Takk for hjelpen!

Det var dette som skulle til, nå fikk jeg redigert rc.conf, startet opp på nytt uten GDM, logget inn og installert drivere og så restartet og nå fungerer det. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Takk for anbefalingen. Har brukt den gjennom hele installasjonen, men på slutten tok utålmodigheten dessverre overhånd.

Jeg får ikke åpnet tar-filer. Er dette vanlig? Hva må jeg installere i såfall gzip er installert.

Får beskjed om at program for å åpne tar-filer ikke er installert.

Lenke til kommentar

Takk for anbefalingen. Har brukt den gjennom hele installasjonen, men på slutten tok utålmodigheten dessverre overhånd.

Jeg får ikke åpnet tar-filer. Er dette vanlig? Hva må jeg installere i såfall gzip er installert.

Får beskjed om at program for å åpne tar-filer ikke er installert.

file-roller (GTK) er jo et fint program, om man vil ha det GUI-basert. Ellers blir pakka tar installert under installasjonen av Arch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...