Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Er så digg å slippe java. bankid på mobil er drømmen. Mobilen har jeg jo med meg uansett <3

 

(skandiabanken)

Man trenger ikke BankID uansett, hverken på mobil eller Java, for å logge seg på Skandiabanken. Bank-ID på mobil ble forresten vrang da jeg begynte å bruke HTC med Android.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Temaet i Ubuntu skifter plutselig til et Clearlooks-lignende uten grunn. Jeg fant flere som hadde problemet med tidligere versjoner, men ingen som hadde en løsning. Noen som vet hvordan jeg kan forhindre at dette skjer?

 

!! Det der begynte plutselig å skje med meg også for kort tid siden. Aner ikke hva som gjorde det, men jeg fikk ihvertfall ikke tilbake temaet "mitt" før jeg restarta maskina. Er det laget bugreport på det?

Jeg fant denne. Når jeg åpnet Appearance skiftet det til mitt tema, men kort tid etter kom det andre tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg fortsetter min vandring i Linux-jungelen på jakt etter min neste distribusjon. Jeg har lenge brukt Ubuntu og har vært innom Debian, Fedora og Mint også, men ingen av nevnte distroer faller helt i smak. Først og fremst fordi de ikke er rolling. Debian har dog. mulighet til å være det. Problemet er at da jeg forsøkte å installere Debian Squeeze (Lenny + endring av sources.list) på den stasjonære endte det hele med at etter oppstart så kommer jeg til GDM-innlogging, men X ser ut til å restarte repeterende. Og jeg får ikke logget inn. Ctrl + Alt + Backspace restarter X, men får fortsatt samme feil. Samme feil fikk jeg når jeg prøvde meg med en virtuell installasjon.

 

Har også sett på Sidux, men denne bruker KDE eller XFCE og jeg foretrekker Gnome. Jeg fikk installert Gnome, men den krasjet allerede etter første oppstart. Det ble også opplyst i wikien at det var stor sannsynlighet for at dette ville skje.

 

Fedora er i grunnen en fin Distro, men denne er ikke rolling. Synes den føles noe mindre bloat enn Ubuntu.

 

Det som hovedsaklig plager meg med Ubuntu er alle de forhåndsinnstallerte programmene jeg ikke har bruk for.

 

Jeg er villig til å prøve meg på en distro som ikke er basert på Debian, men det er ønskelig å ha muligheten til å få installert vanlig programvare uten for mye arbeid.

 

Har sjekket ut Distrowatch og funnet noen distroer som kan være aktuell.

 

Gentoo - Redd for at installasjonen kan bli for vanskelig, med kompilering ol. Samt. at det kan bli problematisk med installasjon av programvare. Dessuten KDE som standard skrivebordsmiljø.

Sabayon - Distro som løser problemene jeg har med Gentoo, men jeg er redd denne kan bli litt bloat igjen og hvordan er det med installasjon av ny programvare?

Debian - Her trenger jeg i såfall hjelp med installasjon. Hvordan installerer man Debian Squeeze korrekt?

 

Tusen takk for hjelpen på forhånd. Dette er den tråden på forumet som har gitt meg mest hjelp opp gjennom tidende.

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Jeg fortsetter min vandring i Linux-jungelen på jakt etter min neste distribusjon. Jeg har lenge brukt Ubuntu og har vært innom Debian, Fedora og Mint også, men ingen av nevnte distroer faller helt i smak. Først og fremst fordi de ikke er rolling. Debian har dog. mulighet til å være det. Problemet er at da jeg forsøkte å installere Debian Squeeze (Lenny + endring av sources.list) på den stasjonære endte det hele med at etter oppstart så kommer jeg til GDM-innlogging, men X ser ut til å restarte repeterende. Og jeg får ikke logget inn. Ctrl + Alt + Backspace restarter X, men får fortsatt samme feil. Samme feil fikk jeg når jeg prøvde meg med en virtuell installasjon.

 

Har også sett på Sidux, men denne bruker KDE eller XFCE og jeg foretrekker Gnome. Jeg fikk installert Gnome, men den krasjet allerede etter første oppstart. Det ble også opplyst i wikien at det var stor sannsynlighet for at dette ville skje.

 

Fedora er i grunnen en fin Distro, men denne er ikke rolling. Synes den føles noe mindre bloat enn Ubuntu.

 

Det som hovedsaklig plager meg med Ubuntu er alle de forhåndsinnstallerte programmene jeg ikke har bruk for.

 

Jeg er villig til å prøve meg på en distro som ikke er basert på Debian, men det er ønskelig å ha muligheten til å få installert vanlig programvare uten for mye arbeid.

 

Har sjekket ut Distrowatch og funnet noen distroer som kan være aktuell.

 

Gentoo - Redd for at installasjonen kan bli for vanskelig, med kompilering ol. Samt. at det kan bli problematisk med installasjon av programvare. Dessuten KDE som standard skrivebordsmiljø.

Sabayon - Distro som løser problemene jeg har med Gentoo, men jeg er redd denne kan bli litt bloat igjen og hvordan er det med installasjon av ny programvare?

Debian - Her trenger jeg i såfall hjelp med installasjon. Hvordan installerer man Debian Squeeze korrekt?

 

Tusen takk for hjelpen på forhånd. Dette er den tråden på forumet som har gitt meg mest hjelp opp gjennom tidende.

 

Gentoo har en kjempelett installasjon. du kompilerer ikke for hånd akkurat... bruker gcc der, som overalt ellers. forøvrig har ikke Gentoo noe "standard skrivebordsmiljø". Gentoo installerer ingenting for deg, du installerer ting selv.

 

Sabayon er som en lulz versjon av Gentoo, hvor du mister c.a. all kontrollen over operativsystemet, da det ikke finnes USE-flags.

 

Debian Squeeze? tror du mener sidux. det er som Debian. bare med ny programvare. jippi. ser ikke vitsen. bruk heller Ubuntu minimal CD.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Jeg fortsetter min vandring i Linux-jungelen på jakt etter min neste distribusjon. Jeg har lenge brukt Ubuntu og har vært innom Debian, Fedora og Mint også, men ingen av nevnte distroer faller helt i smak. Først og fremst fordi de ikke er rolling. Debian har dog. mulighet til å være det. Problemet er at da jeg forsøkte å installere Debian Squeeze (Lenny + endring av sources.list) på den stasjonære endte det hele med at etter oppstart så kommer jeg til GDM-innlogging, men X ser ut til å restarte repeterende. Og jeg får ikke logget inn. Ctrl + Alt + Backspace restarter X, men får fortsatt samme feil. Samme feil fikk jeg når jeg prøvde meg med en virtuell installasjon.

 

Har også sett på Sidux, men denne bruker KDE eller XFCE og jeg foretrekker Gnome. Jeg fikk installert Gnome, men den krasjet allerede etter første oppstart. Det ble også opplyst i wikien at det var stor sannsynlighet for at dette ville skje.

 

Fedora er i grunnen en fin Distro, men denne er ikke rolling. Synes den føles noe mindre bloat enn Ubuntu.

 

Det som hovedsaklig plager meg med Ubuntu er alle de forhåndsinnstallerte programmene jeg ikke har bruk for.

 

Jeg er villig til å prøve meg på en distro som ikke er basert på Debian, men det er ønskelig å ha muligheten til å få installert vanlig programvare uten for mye arbeid.

 

Har sjekket ut Distrowatch og funnet noen distroer som kan være aktuell.

 

Gentoo - Redd for at installasjonen kan bli for vanskelig, med kompilering ol. Samt. at det kan bli problematisk med installasjon av programvare. Dessuten KDE som standard skrivebordsmiljø.

Sabayon - Distro som løser problemene jeg har med Gentoo, men jeg er redd denne kan bli litt bloat igjen og hvordan er det med installasjon av ny programvare?

Debian - Her trenger jeg i såfall hjelp med installasjon. Hvordan installerer man Debian Squeeze korrekt?

 

Tusen takk for hjelpen på forhånd. Dette er den tråden på forumet som har gitt meg mest hjelp opp gjennom tidende.

Debian Squeeze? tror du mener sidux. det er som Debian. bare med ny programvare. jippi. ser ikke vitsen. bruk heller Ubuntu minimal CD.

Neida, jeg mener Debian Squeeze som er i Testing for øyeblikket. :)

Lenke til kommentar

Trykk på applications, finn programmet du vil starte, og trykk på det? :tease:

 

Det viktigste er vel:

1. Det er ikke windows

 

2. Det er ikke windows

 

3. Pakkebehandler, for å installere programmer trykker du på ubuntu software center i applications menyen, og søker opp programmet du vil ha. Du installerer 99% av alle programmer på den måten. Du trenger altså ikke å google programmet og laste ned en fil og så kjøre den for å installere noe.

Unntaket er muligens skype som jeg kommer på i farta.

 

4. Om du spør om hjelp, ikke vær redd for terminalen om noen ber deg om å bruke den, det er kun fordi det går mye raskere enn å forklare andre metoder, bare kopier og lim inn det du får beskjed om, så fikses det du vil ha.

 

Det tror jeg er det aller viktigste frem til du har noen mer spesifike spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...