Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en readynas duo 2000 med 256 MB RAM. Den har én disk på 230 GB. Etter det jeg finner online og på irc, lar det seg vanskelig gjøre å installere et annet OS. En apt-get dist-upgrade fjerna bl.a. brukerkontoene på enheten, slik at jeg måtte resete enheten (firmware ligger i en slags ROM som kopieres over til harddisk før enheten kan boote.)

Lenke til kommentar

Dette er en readynas duo 2000 med 256 MB RAM. Den har én disk på 230 GB. Etter det jeg finner online og på irc, lar det seg vanskelig gjøre å installere et annet OS. En apt-get dist-upgrade fjerna bl.a. brukerkontoene på enheten, slik at jeg måtte resete enheten (firmware ligger i en slags ROM som kopieres over til harddisk før enheten kan boote.)

Jepp da er du stuck med Sarge, med mindre du har lyst til å bli den første til å hacke en slik gjennom seriell konsoll. Selv om Sarge er aldrende, er det slett ikke den værste plassen å være. Quassel er en Qt4 basert irc klient så jeg er uansett undrende til hva du skal med den på Nas boksen. Det finnes plenty irc løsninger pakket for Sarge.

 

OpenGL4.1 så pen ut. Jeg ser liten grunn for noen å bruke D3D nå.

Lenke til kommentar

apropo quassel: quassel-core bruker riktignok QT-rammeverket, men er uten gui. Det fungerer derfor å kjøre i screen.

 

Jeg antar du allerede har testet irssi, emacs/erc, bitchX osv?

Hvis quassel-core er CLI så trenger du vel ikke QT? Prøvd å kompilere selv?

Jeg tviler på om du får den stakkars NASen med på QT uansett.

Lenke til kommentar

quassel-core er cli ja. Den er avhengig av qt pga nettverkskoden og endel ikke-gui-klasser i qt. Med 256 MB ram bør nok NASet greie å kjøre quassel-core. Jeg har ikke orka å kompilere sjøl. Forøvrig fungerer quassel-core som en proxy/bouncer, slik at jeg kan koble opp mot quassel-core fra en hvilken som helst lokasjon, og få full historikk etc.

 

Forøvrig vurderer jeg å bare bruke NASet til smb og torrents(transmission) og heller kjøpe meg en billig billig vps til å kjøre quassel og noen andre ting. jeg ser derfor på http://www.vpsville.co.uk/vps-plans og Town-planen som ser ut til å passe meg perfekt. Noen andre erfaringer med vps? 10 GB plass er mer enn nok og 200 GB transfer holder i massevis.

Lenke til kommentar

Skjønner. Hvis planen er full historikk og tilgjengelighet er det IMHO lite som slår noe lett og CLI, som irssi og screen over ssh, evt ERC/emacs (dog migrasjonssmerter for min del) Man ssher inn og kopler seg på screenen. Ssh er tilgjengelig stor sett over alt. Akkurat her ser jeg ikke helt hva quassel tilbyr, bortsett fra GUI da.

 

VPS er klart å foretrekke. Kjører selv utifra "server-under-soffan" akkurat nå, men det er kun på NGT og Hafslunds nåde Har du en gammal pc/laptop kan det være verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Må vel se på noen av dem. Men je vil helst slippe å prøve å importere f-spot-databasen OG filene som hører til. Har du prøvd noen av dem, og vet om noen av dem kan ha kontroll over de selve filene og?

Jeg har tatt i bruk Shotwell. Jeg bruker nyeste versjon fra PPA'en deres.

 

Sammenlignet med F-Spot synes jeg det er mye kjappere og greier å bruke. Ved første øyekast ser den trevisningen av Events og Tags på venstre side litt kjedelig ut, men når man har fått lagt bilder i events og laget til skikkelige navn på de så er det helt greit. Det eneste jeg savner fra F-spot er den stilige tidslinjen, men bare fordi den er litt artig.

 

Når du importerer bilder kan du velge om de skal kopieres inn i en viss mappe som du kan spesifisere, eller om de skal ligger der de er. Hvis du velger å kopiere bildene, legger Shotwell de på samme måte som F-Spot: mapper/undermapper for år, måned og dag. Skal du gå over til Shotwell kan du vel bare la de ligge, og la Shotwell bruke samme mappe som F-spot bruker nå til fremtidige bilder.

 

Hvordan det er å importere fra F-spot mht. tags og events vet jeg ikke. Siden Shotwell skal bli den nye default i 10.10 så holder de på å lage en slags Wizard-sak. Hvor langt de er kommet med den aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Ah, men det kan jo bli bra. Planen var å finne et program som kan importere satabasen til f-spot, og så flytte alle bildene i den til en ny mappe. Da kan jeg slette alle de løse dobbeltkopierte filene som ligger rundt om kring. Tidslinjen ER faktisk ikke bare til pynt, mamma bruker den en hel del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...