olear Skrevet 22. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2010 Ser ut til at jeg er helt over paa Archlinux naa. Noen timer med knoting og config i begynnelsen, men jeg fikk satt opp tilkobling til kryptert wifi og grafisk grensesnitt til slutt. Er det noob aa kjoere standard gnome i Archlinux? (ja, fullstendig klar over at jeg maa endre til norsk tegnsetting ) Aldeles ikke 'noob', men gnome er jo en smellfeit samling bloat. Sett opp et system med openbox så merker du hastighet! Ikke akkurat bloat, men mange bakgrunnsprosesser som øker produktivitet og brukervennlighet. Henger meg på lxde da Openbox er tungvint. Nøyaktig hvilke ting er det gnome gjør som øker produktivteten, og som du ikke kan få under openbox? Det meste? Openbox er jo bare en vindubehandler (aldri skjønt poenget, null funksjoner og XML-konfigurering, nei takk. Velger Fluxbox/Blackbox any day framfor Openbox, de krever mindre og har flere (nødvendige) funksjoner). Legger man til alt som skal til i Openbox for å "replikere" en ok desktop ender man opp med en "bloated" installasjon uansett, og ikke minst dårligere programmer (non-bloat GTK-programmer mangler vanligvis flere viktige funksjoner som finnes i GNOME-programmer osv). Man må heller ikke glemme at GTK/Qt er de store synderene, ikke desktopen. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 22. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2010 Hvilken server er best å bruke som kilde til pakkebrønnen i Arch Linux? Alternativer som fungerer litt bedre enn nesten-ubrukelig, er å foretrekke. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2010 Jeg pleier å uncommente alle, for så å kjøre rankmirrors. Vet ikke om det er den absolutt beste løsningen, men det er det wikien foreslår. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 22. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2010 Lycantrophe: Takk. Jeg hadde selvsagt ikke engang tenkt på å bruke rankmirrors, men bare kommenterte ut tilfeldige linjer i /etc/pacman.d/mirrorlist. Problemet er ikke hastigheten, men at (tilsynelatende) tilfeldige pakker ikke kan lastes ned av pacman. Et nytt forsøk på et litt senere tidspunkt kan fungere. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 22. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2010 Lycantrophe: Takk. Jeg hadde selvsagt ikke engang tenkt på å bruke rankmirrors, men bare kommenterte ut tilfeldige linjer i /etc/pacman.d/mirrorlist. Problemet er ikke hastigheten, men at (tilsynelatende) tilfeldige pakker ikke kan lastes ned av pacman. Et nytt forsøk på et litt senere tidspunkt kan fungere. Jeg avkommenterte "Any"-serveren, som fungerte utmerket. Ble veldig fornøyd med openbox selv som arch-noob. Morsomt å gjøre noe annet enn ubuntu. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Det meste? Openbox er jo bare en vindubehandler (aldri skjønt poenget, null funksjoner og XML-konfigurering, nei takk. Velger Fluxbox/Blackbox any day framfor Openbox, de krever mindre og har flere (nødvendige) funksjoner). Legger man til alt som skal til i Openbox for å "replikere" en ok desktop ender man opp med en "bloated" installasjon uansett, og ikke minst dårligere programmer (non-bloat GTK-programmer mangler vanligvis flere viktige funksjoner som finnes i GNOME-programmer osv). Man må heller ikke glemme at GTK/Qt er de store synderene, ikke desktopen. Som? Tint2, openbox og thunar/pcmanfm/filemanager er jo langt på vei. Og det "null funksjoner" du snakker om er jo halve poenget med openbox, det at den skal tegne vinduer, og det er det. Endret 22. juli 2010 av Lycantrophe Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 22. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2010 skrivebordsmodellen har jeg aldri hatt sansen for. jeg har openbox med tolv workspace, hvorav nesten alle bare kjører urxvt i fullskjerm - bak eventuelle grafiske programmer. ser rett og slett ikke vitsen med eller behovet for et skrivebordsmiljø. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 22. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2010 Lycantrophe: Takk. Jeg hadde selvsagt ikke engang tenkt på å bruke rankmirrors, men bare kommenterte ut tilfeldige linjer i /etc/pacman.d/mirrorlist. Problemet er ikke hastigheten, men at (tilsynelatende) tilfeldige pakker ikke kan lastes ned av pacman. Et nytt forsøk på et litt senere tidspunkt kan fungere. Jeg avkommenterte "Any"-serveren, som fungerte utmerket. Ble veldig fornøyd med openbox selv som arch-noob. Morsomt å gjøre noe annet enn ubuntu. Det syntes jeg også for en stund tilbake. Så gikk noe til helvete, det ble en salig rot med configfiler og drit, jeg fikk aldri ting heeelt slik jeg ville ha det.. Og så kravla jeg tilbake til fløyelens hjemland, Ubuntu Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 22. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2010 aarolilja: åpner du 12 kloner av urxvt fullscreen ved boot, da? Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 22. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2010 hehe, nei. har bare én urxvt som vises nederst på samtlige workspace. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 22. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2010 Det meste? Openbox er jo bare en vindubehandler (aldri skjønt poenget, null funksjoner og XML-konfigurering, nei takk. Velger Fluxbox/Blackbox any day framfor Openbox, de krever mindre og har flere (nødvendige) funksjoner). Legger man til alt som skal til i Openbox for å "replikere" en ok desktop ender man opp med en "bloated" installasjon uansett, og ikke minst dårligere programmer (non-bloat GTK-programmer mangler vanligvis flere viktige funksjoner som finnes i GNOME-programmer osv). Man må heller ikke glemme at GTK/Qt er de store synderene, ikke desktopen. Det er jo selve skrivebordsmiljøet som er synderen. Spesiellt gnome i Ubuntu kommer prebloated med masse du aldri bruker. KDE føles enda værre og mer uresponsivt. Eneste jeg savner i openbox er en bra copy /paste-funksjon. Det finnes sikkert også, men er ikke øverst på min todo enda. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 23. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2010 Lycantrophe: Takk. Jeg hadde selvsagt ikke engang tenkt på å bruke rankmirrors, men bare kommenterte ut tilfeldige linjer i /etc/pacman.d/mirrorlist. Problemet er ikke hastigheten, men at (tilsynelatende) tilfeldige pakker ikke kan lastes ned av pacman. Et nytt forsøk på et litt senere tidspunkt kan fungere. Jeg avkommenterte "Any"-serveren, som fungerte utmerket. Ble veldig fornøyd med openbox selv som arch-noob. Morsomt å gjøre noe annet enn ubuntu. Det syntes jeg også for en stund tilbake. Så gikk noe til helvete, det ble en salig rot med configfiler og drit, jeg fikk aldri ting heeelt slik jeg ville ha det.. Og så kravla jeg tilbake til fløyelens hjemland, Ubuntu Det er jo når ting går skeis at en distro som Arc blir interresant. Du må faktisk finne ut selv hva som er galt og hvordan man skal fikse det. Tror ikke jeg går tilbake til Ubuntu nå nei. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 24. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 24. juli 2010 Heh.. Satte opp en HP netbook i dag som er blitt "designet" av en viss Vivienne Tam. Ganske standard greier, den store bonusen er vel at den kommer med DeviceVMs instant-on OS i tillegg til Windows 7. Anyhoo, denne Vivienne Tam har også designet et eget tema for Windows 7 til denne maskinen, og, I shit you not, det var omtrent som blåst ut av nesa på Ubuntus Radiance theme (den lyse varianten av standardtemaet) Bare at den hadde betydelig flere sommerfugler i seg. Prøver å finne et anstendig screenshot uten hell :/ Lenke til kommentar
dabear Skrevet 25. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2010 Det viser seg at jeg har et NAS som kjører debian på SPARC-plattformen. Finnes det noen måte å få kjørt programmer skrevet for x86-prosessorfamilien på disse enhetene? Click for full size - Uploaded with plasq's Skitch Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 25. juli 2010 Enkelt og greit - nei. Med mindre du kjører det i en emulator som bochs e.l, men det vil gå ulidelig tregt, hvis det går i det hele tatt (er ikke sikkert det er nok RAM til å få igang noe sånt på den boksen uansett). Har du kildekoden er det selvfølgelig mulig å kompilere for sparc. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2010 Quassel ligger i pakkebrønnene til Debian for de fleste arkitekturer, også sparc. ref. http://packages.debian.org/search?keywords=quassel Installeres på vanlig måte fra terminal: su aptitude install quassel Lenke til kommentar
dabear Skrevet 26. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2010 Del, jeg fant ingen pakke for Sarge der?. Skulle gjerne oppgradert til nyeste debian, men det er nok ikke mulig pga administrasjonsverktøyet som følger med enheten. Forresten så er det ikke mulig å installere aptitude. Dette skyldes at aptitude har avhengigheter som gjør at den må fjerne dpkg samt sysvinit for å løse avhengighetene. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2010 Pest og kolera med andre ord. Jeg ville sett meg om etter andre adminverktøy og gått for en nyere versjon av Debian. Bruk apt-get istedet for aptitude. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 26. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 26. juli 2010 (endret) Hvordan får jeg installert et nytt OS på denne enheten da? Det er jo ingen form for bootmeny, og jeg måtte bruke nettinterfacet for å administrere det. Det var gjennom nettinterfacet at jeg fikk aktivert ssh. Husk også at cpuen ikke er x86-kompatibel da den kjører SPARC. Hvilke OS kan jeg få tak da? Vil gjerne ha noe som er lett å administrere gjennom nett. Jeg har derfor sett på FreeNAS, men den støtter ikke sparc. Det hadde vært en fordel om jeg kunne lagt inn noe av nyere dato som ikke tar for mye tid å installere. Endret 26. juli 2010 av dabear Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå