Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-83883

Takker så mye for tips. Skal ta å lese meg opp på Arch og se om jeg får installert det en gang i virtualbox, bare for å få sjekket om installeringen er så ille som jeg har fryktet :p

 

Det er ikke ille i det hele tatt. Kan du lese, så klarer du å installere Arch. Wikien deres er helt suveren. Hvis du følger beginner's guide burde du ikke støte på noen store problemer.

Lenke til kommentar

1+ for Arch.

 

Min evige distrohopping stoppet på Arch! Openbox :love:

Er ikke mulig å gå over til noe annet etter å ha brukt det. :/

 

Det er mulig, Gentoo lokket meg vekk :p

 

Men jeg skjønner hva du mener, Arch er en meget god distro. Bruker som oftest å lete i deres wiki hvis jeg ikke finner noe god/oppdatert info andre steder.

Endret av mikeys
Lenke til kommentar

Er det forresten en raskere metode å kopiere innhold fra nano og legge det feks ut her.

(Brukte open office her.)

Du kan benytte curlpaste.

 

curlpaste /etc/rc.conf

 

Du vil da få en link du kan legge ved :)

 

 

Du kan bruke xel for å kopiere innholdet direkte:

 

xsel -b </etc/rc.conf

 

Utelat «-b» dersom du ønsker å bruke PRIMARY selection framfor CLIPBOARD selection.

 

Takk!

 

Skal sjekke dem ut.

 

 

Er blitt veldig betatt av denne linux distroen, fantastisk kjapt og relativt lett å konfigurere. Arch ftw +2

Tatt litt tid bare å bli kjent med bash.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Det er klart man liker det man er vandt til, men det er ekstra godt når man "alltid" kan gå hands-on og tukle med noe med en viss aning om hva man driver med pga dokumentasjon, i stedet for å google seg halvt i hjel for å prøve å finne hvilken pakke som tilgjengeliggjør den kommandoen som man kan kjøre for å endre en konfigurasjon...

Lenke til kommentar

Det er klart man liker det man er vandt til, men det er ekstra godt når man "alltid" kan gå hands-on og tukle med noe med en viss aning om hva man driver med pga dokumentasjon, i stedet for å google seg halvt i hjel for å prøve å finne hvilken pakke som tilgjengeliggjør den kommandoen som man kan kjøre for å endre en konfigurasjon...

Derfor Ubuntu er best :new_woot:

Lenke til kommentar

Tror ikke det, pakkebehandleren til openSUSE er YaST, bruker .rpm pakker i stedet for .deb (om det skulle være av betydning).

Yast er egentlig konfig-verktøyet til Opensuse, men det den antakelig brukes oftest til er nettopp pakkebehandlig. Men, ja, den bruker rpm-filer. Og et alternativ er zypper:

 

Bruk:

zypper [--globale-valg] <kommando> [-kommandovalg] [argumenter]

 

Sist jeg testet openSUSE (tror det var utgave 11.1) så falt ikke YaST helt i smak, p.g.a. min begrensede linux kompetanse. "Problemet" mitt var at når jeg installere ting og tang, og om noe gikk galt eller det ble noen konflikter så fikk jeg ganske mange valg (ca 5) om hva jeg ville gjøre.

Slike valg får en typisk dersom en har en pakke som er innstallert/lagt inn fra en "vendor" (aka. repository), og som har avhengigheter en ikke har installert fra samme "vendor". Ofte er da et av valgene å bytte vendor på en eller flere pakker. Man kan også bytte manuelt hvis en heller føler en har mer "kontroll" da...

Lenke til kommentar

2.6.26 er nøyaktig 2 år (og én dag) gammel. Det har skjedd ganske mye på den tiden. Den er f.eks (relativt) ubrukelig på samtlige av mine desktop/laptop-PCer (som riktignok er av nyere dato).

RHEL/CentOS 5.x er fortsatt på 2.6.18 kjernen, men Red Hat er kjent for å backporte ganske heftig, samtidig som at de er konservative som bare det. Vurderer å ta i bruk CentOS på multimediaboksen som erstatning for Debian når RHEL 6.0 kommer ut. Da blir det 2.6.32 i den versjonen.

Lenke til kommentar

Min mor har en Eee900 som kjører ubuntu 10.04. I vinter fikk hun seg et digitalkamera og bruker f-spot til å importere og lagre bildene sine. Problemet er jo at maskinen kun har 16 gb SSD, så jeg har gått til innkjøp av en ekstern hdd som hun kan ha bildene på. Nå er hun ikke videre teknisk begavet, så jeg tenkte å sette F-spot til å importere bildene direkte til eksterndisken. Men så lurer jeg på: Vil det by på problemer at denne disken ikke er fast montert, med tanke på adressen f-spot skal levere til? Sett at hun kobler til kameraet først en gang, og så eksterndisken en annen gang.. da vil jo disken få ulik adresse. (/dev/sdx1 vs /dev/sdy1 feks.) Er dette noe jeg bør ta hensyn til? Kan/Bør jeg f.eks. reservere en adr til disken? Vil helst at alt funker som det skal før jeg stikker i kveld :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Det har kommet mye foto-programmer som er tilsynelatende interessante til linux i det siste.

 

Bibble (Mer profesjonell bruk)

Lightzone (Også profesjonell bruk)

Picasa

Dikikam

Shotwell

Darktable

Blue Marine

 

For å nevne noen.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...