Kakebakelate Skrevet 16. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2010 Takker så mye for tips. Skal ta å lese meg opp på Arch og se om jeg får installert det en gang i virtualbox, bare for å få sjekket om installeringen er så ille som jeg har fryktet Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 16. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2010 Kan noen forklare forskjellen på aptitude og apt-get ? Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 16. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2010 Takker så mye for tips. Skal ta å lese meg opp på Arch og se om jeg får installert det en gang i virtualbox, bare for å få sjekket om installeringen er så ille som jeg har fryktet Det er ikke ille i det hele tatt. Kan du lese, så klarer du å installere Arch. Wikien deres er helt suveren. Hvis du følger beginner's guide burde du ikke støte på noen store problemer. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 16. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2010 1+ for Arch. Min evige distrohopping stoppet på Arch! Openbox Er ikke mulig å gå over til noe annet etter å ha brukt det. :/ Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 16. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2010 Kan noen forklare forskjellen på aptitude og apt-get ? http://pthree.org/2007/08/12/aptitude-vs-apt-get/ Lenke til kommentar
mikeys Skrevet 16. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) 1+ for Arch. Min evige distrohopping stoppet på Arch! Openbox Er ikke mulig å gå over til noe annet etter å ha brukt det. :/ Det er mulig, Gentoo lokket meg vekk Men jeg skjønner hva du mener, Arch er en meget god distro. Bruker som oftest å lete i deres wiki hvis jeg ikke finner noe god/oppdatert info andre steder. Endret 16. juli 2010 av mikeys Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 16. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) Er det forresten en raskere metode å kopiere innhold fra nano og legge det feks ut her. (Brukte open office her.) Du kan benytte curlpaste. curlpaste /etc/rc.conf Du vil da få en link du kan legge ved Du kan bruke xel for å kopiere innholdet direkte: xsel -b </etc/rc.conf Utelat «-b» dersom du ønsker å bruke PRIMARY selection framfor CLIPBOARD selection. Takk! Skal sjekke dem ut. Er blitt veldig betatt av denne linux distroen, fantastisk kjapt og relativt lett å konfigurere. Arch ftw +2 Tatt litt tid bare å bli kjent med bash. Endret 16. juli 2010 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 16. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2010 Det er klart man liker det man er vandt til, men det er ekstra godt når man "alltid" kan gå hands-on og tukle med noe med en viss aning om hva man driver med pga dokumentasjon, i stedet for å google seg halvt i hjel for å prøve å finne hvilken pakke som tilgjengeliggjør den kommandoen som man kan kjøre for å endre en konfigurasjon... Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 16. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2010 Det er klart man liker det man er vandt til, men det er ekstra godt når man "alltid" kan gå hands-on og tukle med noe med en viss aning om hva man driver med pga dokumentasjon, i stedet for å google seg halvt i hjel for å prøve å finne hvilken pakke som tilgjengeliggjør den kommandoen som man kan kjøre for å endre en konfigurasjon... Derfor Ubuntu er best Lenke til kommentar
dabear Skrevet 16. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) http://www.winehq.org/ Wine 1.2 er nå tilgjengelig Masse bugfikser, tango ikoner, 64bit kompabilitet++ Endret 16. juli 2010 av dabear Lenke til kommentar
HawP Skrevet 16. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 16. juli 2010 Tror ikke det, pakkebehandleren til openSUSE er YaST, bruker .rpm pakker i stedet for .deb (om det skulle være av betydning). Yast er egentlig konfig-verktøyet til Opensuse, men det den antakelig brukes oftest til er nettopp pakkebehandlig. Men, ja, den bruker rpm-filer. Og et alternativ er zypper: Bruk: zypper [--globale-valg] <kommando> [-kommandovalg] [argumenter] Sist jeg testet openSUSE (tror det var utgave 11.1) så falt ikke YaST helt i smak, p.g.a. min begrensede linux kompetanse. "Problemet" mitt var at når jeg installere ting og tang, og om noe gikk galt eller det ble noen konflikter så fikk jeg ganske mange valg (ca 5) om hva jeg ville gjøre. Slike valg får en typisk dersom en har en pakke som er innstallert/lagt inn fra en "vendor" (aka. repository), og som har avhengigheter en ikke har installert fra samme "vendor". Ofte er da et av valgene å bytte vendor på en eller flere pakker. Man kan også bytte manuelt hvis en heller føler en har mer "kontroll" da... Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 17. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2010 Derfor Ubuntu er best Nei, det er jo den jeg beskriver til sist. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 17. juli 2010 Hvilken distribusjon som er best egnet er veldig avhengig av brukeren, men jeg foretrekker Ubuntu. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 18. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 2.6.26 er nøyaktig 2 år (og én dag) gammel. Det har skjedd ganske mye på den tiden. Den er f.eks (relativt) ubrukelig på samtlige av mine desktop/laptop-PCer (som riktignok er av nyere dato). RHEL/CentOS 5.x er fortsatt på 2.6.18 kjernen, men Red Hat er kjent for å backporte ganske heftig, samtidig som at de er konservative som bare det. Vurderer å ta i bruk CentOS på multimediaboksen som erstatning for Debian når RHEL 6.0 kommer ut. Da blir det 2.6.32 i den versjonen. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 18. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 Min mor har en Eee900 som kjører ubuntu 10.04. I vinter fikk hun seg et digitalkamera og bruker f-spot til å importere og lagre bildene sine. Problemet er jo at maskinen kun har 16 gb SSD, så jeg har gått til innkjøp av en ekstern hdd som hun kan ha bildene på. Nå er hun ikke videre teknisk begavet, så jeg tenkte å sette F-spot til å importere bildene direkte til eksterndisken. Men så lurer jeg på: Vil det by på problemer at denne disken ikke er fast montert, med tanke på adressen f-spot skal levere til? Sett at hun kobler til kameraet først en gang, og så eksterndisken en annen gang.. da vil jo disken få ulik adresse. (/dev/sdx1 vs /dev/sdy1 feks.) Er dette noe jeg bør ta hensyn til? Kan/Bør jeg f.eks. reservere en adr til disken? Vil helst at alt funker som det skal før jeg stikker i kveld Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 18. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 to løsninger: UUID eller labels. veldig enkelt: sjekk /dev/disk/by-uuid/ hvilken UUID den eksterne har, og monter den i fstab som UUID=.... istedenfor /dev/sdx1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 Di\u ka vl b ruke UUID-en? Men uff, f-spot... La det inn til mama, og det fungerer greit nok, men om noe går litt smågalt, er jo fspot aldeles håpløst. Ingen muligheter til å rydde i de fysiske filene om man har fått fuplikater e.l. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 18. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 Det har kommet mye foto-programmer som er tilsynelatende interessante til linux i det siste. Bibble (Mer profesjonell bruk) Lightzone (Også profesjonell bruk) Picasa Dikikam Shotwell Darktable Blue Marine For å nevne noen.. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. juli 2010 Rapporter Del Skrevet 18. juli 2010 Må vel se på noen av dem. Men je vil helst slippe å prøve å importere f-spot-databasen OG filene som hører til. Har du prøvd noen av dem, og vet om noen av dem kan ha kontroll over de selve filene og? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå