stigfjel Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Er det noen her som vet om en Debian-basert (deb), rolling distro med Gnome? Nevnte selv Sidux her tidligere i tråden, men den er vel på ingen måte optimalisert for Gnome. Er det noen som har noen andre gode forslag? Debian? Jeg kjører Debian 5.0 med Gnome, brukervennligheten har faktisk kommet opp på et nivå som det Ubuntu lå på for et par år siden. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Hvordan skal jeg kunne få sett en .asf fil i Ubuntu 10.04? Foretrekker VLC. Endret 13. juli 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 ASF er bare en container, både codecs og transport kan være hva som helst. Du må analysere dypere for å finne ut hvorfor den ikke spiller hos deg. Skal du ha mye info kan du bruke en GUI-variant av Mediainfo. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Windows da eller? Eller har du konvertert henne? Windows ja. Jeg "konverterer" ikke folk. OS er (for meg) ikke en religion. Så lenge folk er fornøyd med det de bruker, og ikke prøver å fortelle meg hva jeg skal bruke, så har jeg ikke noen grunn til å fortelle dem hva de skal bruke. Dessuten er hun avhengig av Office til jobben, og det fins ikke noe alternativ til Office på GNU/Linux (oo er en vits). Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 It sounds like you need a refreshing drink. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) ASF er bare en container, både codecs og transport kan være hva som helst. Du må analysere dypere for å finne ut hvorfor den ikke spiller hos deg. Skal du ha mye info kan du bruke en GUI-variant av Mediainfo. Med andre ord bruk Windows til å se filen Endret 13. juli 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 M$ sine proprietære formater kan nok være vanskelig å få spillt av i linux ja. Med andre ord: Bruk et annet filformat. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Med andre ord bruk Windows til å se filen Absolutt ikke, men spørsmålet ditt er tilsvarende «Hvor fort går en bil?» for å bruke den analogikategorien. Svaret er «Det spørs hvilken bil» eller i dette tilfellet «Hvilken codec? Hvilken transport?» Hva sier VLC? Hva sier MPlayer? De pleier å produsere veldig gode feilmeldinger hvor du lett kan finne ut hva det er som er galt. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 VLC: Ingen passande avkodarmodul Mplayer: Creating config file: /home/runesole/.mplayer/config MPlayer SVN-r1.0~rc3+svn20090426-4.4.3 (C) 2000-2009 MPlayer Team mplayer: could not connect to socket mplayer: No such file or directory Failed to open LIRC support. You will not be able to use your remote control. Playing film.asf. ASF file format detected. [asfheader] Audio stream found, -aid 1 [asfheader] Video stream found, -vid 2 VIDEO: [WVC1] 512x288 24bpp 1000.000 fps 568.0 kbps (69.3 kbyte/s) open: No such file or directory [MGA] Couldn't open: /dev/mga_vid open: No such file or directory [MGA] Couldn't open: /dev/mga_vid [VO_TDFXFB] Can't open /dev/fb0: Permission denied. [VO_3DFX] Unable to open /dev/3dfx. ========================================================================== Opening video decoder: [dmo] DMO video codecs Win32 LoadLibrary failed to load: wvc1dmod.dll, /usr/lib/codecs/wvc1dmod.dll, /usr/lib/win32/wvc1dmod.dll, /usr/local/lib/win32/wvc1dmod.dll IMediaObject ERROR: 0x83eedf1 could not open DMO DLL (0x0 : 0) Failed to create DMO filter ERROR: Could not open required DirectShow codec wvc1dmod.dll. You need to upgrade/install the binary codecs package. Go to http://www.mplayerhq.hu/dload.html VDecoder init failed Opening video decoder: [ffmpeg] FFmpeg's libavcodec codec family Selected video codec: [ffvc1] vfm: ffmpeg (FFmpeg WVC1) ========================================================================== ========================================================================== Opening audio decoder: [dmo] Win32/DMO decoders Win32 LoadLibrary failed to load: wma9dmod.dll, /usr/lib/codecs/wma9dmod.dll, /usr/lib/win32/wma9dmod.dll, /usr/local/lib/win32/wma9dmod.dll IMediaObject ERROR: 0x83eedf1 could not open DMO DLL (0x0 : 0) ERROR: Could not open required DirectShow codec wma9dmod.dll. ADecoder preinit failed ADecoder init failed Opening audio decoder: [dmo] Win32/DMO decoders Win32 LoadLibrary failed to load: wmadmod.dll, /usr/lib/codecs/wmadmod.dll, /usr/lib/win32/wmadmod.dll, /usr/local/lib/win32/wmadmod.dll IMediaObject ERROR: 0x83eedf1 could not open DMO DLL (0x0 : 0) ERROR: Could not open required DirectShow codec wmadmod.dll. ADecoder preinit failed ADecoder init failed Cannot find codec for audio format 0x162. Read DOCS/HTML/en/codecs.html! Audio: no sound Starting playback... VDec: vo config request - 512 x 288 (preferred colorspace: Planar YV12) VDec: using Planar YV12 as output csp (no 0) Movie-Aspect is 1.78:1 - prescaling to correct movie aspect. VO: [xv] 512x288 => 512x288 Planar YV12 V: 44.3 984/984 8% 0% 0.0% 0 0 Exiting... (Quit) Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Windows da eller? Eller har du konvertert henne? Windows ja. Jeg "konverterer" ikke folk. OS er (for meg) ikke en religion. Så lenge folk er fornøyd med det de bruker, og ikke prøver å fortelle meg hva jeg skal bruke, så har jeg ikke noen grunn til å fortelle dem hva de skal bruke. Dessuten er hun avhengig av Office til jobben, og det fins ikke noe alternativ til Office på GNU/Linux (oo er en vits). Hvordan da? (oo vs MSO) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79 Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Er det noen her som vet om en Debian-basert (deb), rolling distro med Gnome? Nevnte selv Sidux her tidligere i tråden, men den er vel på ingen måte optimalisert for Gnome. Er det noen som har noen andre gode forslag? Debian? Jeg kjører Debian 5.0 med Gnome, brukervennligheten har faktisk kommet opp på et nivå som det Ubuntu lå på for et par år siden. Debian er da ikke rolling? I såfall må det vel være sid som er nærmest. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Win32 LoadLibrary failed to load: wvc1dmod.dll, /usr/lib/codecs/wvc1dmod.dll, /usr/lib/win32/wvc1dmod.dll, /usr/local/lib/win32/wvc1dmod.dll ERROR: Could not open required DirectShow codec wvc1dmod.dll. You need to upgrade/install the binary codecs package. Go to http://www.mplayerhq.hu/dload.html Opening audio decoder: [dmo] Win32/DMO decoders Win32 LoadLibrary failed to load: wma9dmod.dll, /usr/lib/codecs/wma9dmod.dll, /usr/lib/win32/wma9dmod.dll, /usr/local/lib/win32/wma9dmod.dll Win32 LoadLibrary failed to load: wmadmod.dll, /usr/lib/codecs/wmadmod.dll, /usr/lib/win32/wmadmod.dll, /usr/local/lib/win32/wmadmod.dll [/code] Står jo hva du trenger å gjøre. Lenke til kommentar
Janvi Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Debian er da ikke rolling? I såfall må det vel være sid som er nærmest. "Testing" (nåværende Sqeeze) er også rolling release så lenge man kjører med "testing" og ikke "squeeze" i sources.list Testing har riktignok en pause som rolling i "freeze" perioden, men så lenge man kjører med testing i sources.list henter den seg inn igjen etter endt freeze. Når det gjelder Debians "Stable" er vel den det motsatte av rolling, som mange mener ikke egner seg som desktop-distro pga. gamle pakker. Debian Sid er absolutt en ekte rolling distro, med dens fordeler og ulemper. Testing kan være det, bruker bestemmer selv. Men så lenge den går som "testing" er den rolling helt frem til freeze. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Dessuten er hun avhengig av Office til jobben, og det fins ikke noe alternativ til Office på GNU/Linux (oo er en vits). OOo er slett ingen vits. Writer er en fullgod erstatning for Word for de aller fleste, båe i privat og jobbsammenheng. Calc er fin-fint til "normale" regneark, selv om jeg vet enkelte arbeidsplasser ikke er fornøyd mede funksjonaliteten på noen områder, uten at jeg har full oversikt over hvilke. Det eneste Impress mangler som jeg vet om, er bedre utskriftsmoduser om man skal ha slides+notatfelt. Om man forventer at OOo skal konkurrere med MS med å være best på MS-formater derimot, da er det forventningene det er noe galt med. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Nå funker .asf på mplayer, men aner ikke hvordan jeg skal fikse det til VLC Edit: Forøvrig en slitsom jobb Endret 13. juli 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Det hadde kanskje fungert, å bare innstallere ubuntu-restricted-extras Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Funker forøvrig ikke på gui. Eller lyden fungerer, ikke video. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Dessuten er hun avhengig av Office til jobben, og det fins ikke noe alternativ til Office på GNU/Linux (oo er en vits). OOo er slett ingen vits. Writer er en fullgod erstatning for Word for de aller fleste, båe i privat og jobbsammenheng. Calc er fin-fint til "normale" regneark, selv om jeg vet enkelte arbeidsplasser ikke er fornøyd mede funksjonaliteten på noen områder, uten at jeg har full oversikt over hvilke. Det eneste Impress mangler som jeg vet om, er bedre utskriftsmoduser om man skal ha slides+notatfelt. Om man forventer at OOo skal konkurrere med MS med å være best på MS-formater derimot, da er det forventningene det er noe galt med. Enig. I tillegg må folk gi OOo litt mer tid. Tenk hvor lang tid det tok før MS Office ble bra. Og det var i en periode der de nøt nærmest totalt monopol på officeverktøy, siden de skvisa Lotus & co av banen. MS har kunnet bygge opp Office-pakken sin bit for bit, og gjort nødvendige justeringer basert på feedback fra brukerne. OpenOffice har mye å hente inn, kanskje særlig i de små krikene og krokene av funksjonaliteten, men etterhvert som vi ser store bedrifter og kommuner begynne å bruke det og gi utviklerne feedback på hva som trengs og hvordan de vil ha det vil nok også OpenOffice skyte fart, så lenge Oracle ikke kveler hele prosjektet. Selv synes jeg OpenOffice har blitt veldig bra siden 3.0 (er vel på 3.2 nå.) Det jeg ønsker meg mest av alt i OpenOffice er grammatisk stavekontroll, ikke bare ord-for-ord. Jeg jobber jo (blant annet ) som lærer, og min erfaring er at stadig flere av ungene sier "Bruk OpenOffice, for det er mye bedre" når de f.eks. skal lage en lysbildepresentasjon el. Det neste steget blir å renske opp i default-GUI. Om ribbons er veien å gå, eller dropdown-menyer eller noe annet, skal jeg ikke si noe om. Men at de trenger å pusse opp 2000-looken sin er hevet over enhver tvil. En litt tragikomisk historie; Butikkjeden jeg jobber for bestemte tidligere i år at alle butikkene på landsbasis skulle bytte ut MS Office med OpenOffice. Vel og bra. Problemet var at alle maler for reklameplakater etc var laget i *.ppt eller *.pptx-format (altså, ALLE maler som fins i hele jævla bedriften er i MS-format), og OpenOffice leker ikke direkte pent med *.ppt, ihvertfall ikke når bildene overskrider en viss størrelse. Resultatet er at OpenOffice "lægger" som et rent helvete når vi skal lage nye plakater, og å skrive dem ut på en diger rull-skriver er heller ingen smal sak (det var forsåvidt et prosjekt i særklasse også med Powerpoint). Resultatet? Alle ansatte som jobber med denne typen oppgaver, og særlig de mindre datakyndige, bannes og svertes over "jævla OpenOffice som ikke funker" etc.. Synes dette var ganske svak planlegging av ledelsen. De burde i det minste portere og klargjøre alle malene for bruk -før- de skviset OOo ut til massene... Nå sitter de knee-deep i trøbbel fordi det plutselig viste seg at ikke alt funket som det skulle likevel.. Ugh. Og den som taper på det til syvende og sist er OpenOffice. 1 Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Nå funker .asf på mplayer, men aner ikke hvordan jeg skal fikse det til VLC Edit: Forøvrig en slitsom jobb VLC gir bedre feilmeldinger enn det. Se i Tools->Messages med rett verbosity. Har du forresten w32codecs fra Medibuntu eller tilsvarende? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Det eneste Impress mangler som jeg vet om, er bedre utskriftsmoduser om man skal ha slides+notatfelt. Det er såklart en smakssak, men jeg synes det er vanskelig å få presentasjonene mine til å se like "imponerende" (i mangel av bedre ord) ut med Impress som jeg gjør med PowerPoint. Og med det tenker jeg ikke lyder og ekle overganger som vi brukte på ungdomsskolen, men en ren og ryddig, men samtidig pen presentasjon. Impress fungerer flott til å vise noen punkter på en tavle, men jeg syntes det var tungvindt å gjøre noe mer. Om man forventer at OOo skal konkurrere med MS med å være best på MS-formater derimot, da er det forventningene det er noe galt med. Desverre har det blitt slik at man nesten er nødt til å ha mulighet til å åpne MS-formater. Enig. I tillegg må folk gi OOo litt mer tid. Tenk hvor lang tid det tok før MS Office ble bra. Og det var i en periode der de nøt nærmest totalt monopol på officeverktøy, siden de skvisa Lotus & co av banen. MS har kunnet bygge opp Office-pakken sin bit for bit, og gjort nødvendige justeringer basert på feedback fra brukerne. OpenOffice har mye å hente inn, kanskje særlig i de små krikene og krokene av funksjonaliteten, men etterhvert som vi ser store bedrifter og kommuner begynne å bruke det og gi utviklerne feedback på hva som trengs og hvordan de vil ha det vil nok også OpenOffice skyte fart, så lenge Oracle ikke kveler hele prosjektet. Selv synes jeg OpenOffice har blitt veldig bra siden 3.0 (er vel på 3.2 nå.) Det jeg ønsker meg mest av alt i OpenOffice er grammatisk stavekontroll, ikke bare ord-for-ord. Jeg jobber jo (blant annet ) som lærer, og min erfaring er at stadig flere av ungene sier "Bruk OpenOffice, for det er mye bedre" når de f.eks. skal lage en lysbildepresentasjon el. Det neste steget blir å renske opp i default-GUI. Om ribbons er veien å gå, eller dropdown-menyer eller noe annet, skal jeg ikke si noe om. Men at de trenger å pusse opp 2000-looken sin er hevet over enhver tvil. Her er det mange vise ord. Det tar tid å lage en god office-pakke, og for en som er avhengig av en pakke som leverer varene, er fortsatt MS Office valget (mener jeg), men OpenOffice kommer seg. Om et års tid er nok mye gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå