Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Hva gjør man egentlig når Adobe har (midlertidig(?)) kuttet ut 64bit-versjonen av flash pluginen? Må man mekke 32bits nettleser manuelt med plugins for å ha en "normal" nettleseropplevelse uten sikkerhetshull da?

Jeg går ikke tilbake til nspluginwrapper og mengder av kræsj ihvertfall (fikk aldri til å kjøre 32-bits flash i 64-bit browser med noe som lignet på brukbar stabilitet).

Bruker den "gamle" 64-bit pluginen enn så lenge, + flashblock, så jeg slipper å se flash på andre sider enn jeg stoler på (egentlig kun youtube).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har vel vært på god vei mot konkurs i lengre tid. De solgte unna det meste av virksomheten, mener jeg, men de advokatutgiftene de har hatt de siste årene er nok ikke småtterier. Vil tro at det eneste som kan holde dem flytende er tilførsel av ny kapital. Spørsmålet er hvem som er dumme nok til å investere penger der.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte for en uke siden at Nvidia-driveren min nektet å leke. Jeg satt i minst tre timer og prøvde å fikse det før jeg gav opp, jeg fikk ikke engang startet "safe mode" fra GRUB-menyen, alt førte til sort skjerm.

Så dro jeg en uke på ferie og når jeg kom tilbake i dag lagde jeg en ny Kubuntu-CD, bootet den live, monterte og chrooted det gamle systemet, fikk på den måten dekryptert home, SCP-et ut tre dot-mapper og fire viktige filer, reinstallerte Kubuntu, SCP-et filene tilbake og dro en lang aptitude install-setning. Hele prosessen var gjort på under en halvtime og nå sitter jeg her med et nytt system med få endringer fra det jeg er vant med. Det var én til to dagers arbeid med Windows i de dagene. :D

Lenke til kommentar

Ta en titt på man-siden til dpkg, så får du et bra tips til slike situasjoner.

To make a local copy of the package selection states:

dpkg --get-selections >myselections

You might transfer this file to another computer, and install it there with:

dpkg --clear-selections

dpkg --set-selections <myselections

Lenke til kommentar

Jeg vet, du gav det tipset for omtrent to år siden i denne tråden om jeg ikke husker feil, og jeg har brukt den tidligere. Men denne gangen ville jeg ha så lite som mulig installert da / og /home samlet har 10GB diskplass. (22GB i bruk av Windows7 til StarCraft II på en 32GB SSD (Intel V)).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Er det noen her som vet om en Debian-basert (deb), rolling distro med Gnome? Nevnte selv Sidux her tidligere i tråden, men den er vel på ingen måte optimalisert for Gnome. Er det noen som har noen andre gode forslag?

Lenke til kommentar

Sett opp Debian Sid med GNOME. Dette er virkeig en rolling-release, nok til å gjøre brukeren lei av oppdateringer vertfall.

Personlig ville jeg gått for ARCH som en rolling distro. Om du frykter å miste apt, vil jeg si at pacman er like behagelig å bruke etter et par dager.

Debian "Testing" er vel også til en viss grad en "rolling" distro, men "testing" blir låst en stund før release av ny "Stable"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Sidux er vel Debian sid + noen egne tilleggspakker. Og de har skrevet i sin wiki at man kan installere gnome, men at den har en tendens til å bli kranglete ved oppdateringer. Det er dette jeg frykter, at jeg ender opp med å bruke mange timer på å feilsøke fordi gnome nekter å starte eller krasjer eller lignende bare fordi jeg ønsket å få mer oppdatert programvare. :p

Jeg har prøvd å sette opp Arch tidligere, men skjønte fint lite av installasjonen. Nå skal det vel også nevnes at det begynner å bli svært lenge siden jeg prøvde meg, så jeg har jo fått en del mer erfaring siden den gang. Pacman frykter jeg jo også litt nå som jeg har blitt så godt vant med apt, men det er vel alltids mulig å omvende seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Grunnen til at jeg bestemte meg for at jeg ønsker å teste en rolling release er at jeg skulle fjernstyre kameraet mitt med gPhoto, men versjonen som har fulgt med de siste versjonene av Ubuntu er så gammel at det ikke er støtte for kameraet mitt. Rett og slett fordi dette ikke blir prioritert.

Og dersom jeg ønsker å manuelt oppdatere, må dette gjøres fra kildekode. Noe som viste seg å være mer jobb en jeg ønsket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Beklager dobbel-post, men jeg har et helt annet spørsmål.

Jeg jobber for tiden med å få montert en mappe fra Serveren i nettverket (Win Server 2003) i Ubuntu.

Jeg har lagt til følgende i /etc/fstab :

//192.168.0.108/Musikk   /home/aleksander   cifs   username=server_user,password=secret,_netdev   0 0

eller

//192.168.0.108/Musikk /home/aleksander smbfs username=server_user,password=secret 0 0

Men, den blir ikke montert, hva gjør jeg galt?

Endret av Slettet+oiasdf79
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg bestemte meg for at jeg ønsker å teste en rolling release er at jeg skulle fjernstyre kameraet mitt med gPhoto, men versjonen som har fulgt med de siste versjonene av Ubuntu er så gammel at det ikke er støtte for kameraet mitt. Rett og slett fordi dette ikke blir prioritert.

Og dersom jeg ønsker å manuelt oppdatere, må dette gjøres fra kildekode. Noe som viste seg å være mer jobb en jeg ønsket.

Du kan vel laste ned og kompilere siste versjon selv?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+oiasdf79

Du kan kjøre sudo mount -a i terminalen og se hva slags output du får.

Men du monterer jo i hjemmemappa di, tviler på om du kan gjøre det. Du bør ihvertfall ikke gjøre det.

Det visste jeg ikke. Har nå montert i /mnt/samba i stedet og heller brukt cifs, da fungerte det, takk for hjelpen :)

Du kan vel laste ned og kompilere siste versjon selv?

Ja det er sikkert mulig, men jeg prøvde og jeg fikk det rett og slett ikke til. Jeg har aldri kompilert noe fra kildekode før.

Lenke til kommentar

Du kan kjøre sudo mount -a i terminalen og se hva slags output du får.

Men du monterer jo i hjemmemappa di, tviler på om du kan gjøre det. Du bør ihvertfall ikke gjøre det.

Det visste jeg ikke. Har nå montert i /mnt/samba i stedet og heller brukt cifs, da fungerte det, takk for hjelpen :)

Du kan mounte i hjemmemappa, men da under /home/brukernavn/musikk f.eks. Mounter du rett under /home/brukernavn vil alt som ligger der bli "borte", kun innholdet på den mountede disken vil synes. Ettersom det ligger en del viktige filer i hjemmemappa, som f.eks config til skrivebordsmiljø etc, vil det skape en del trøbbel. Igrunn flaks at det ikke fungerte i det hele tatt, ettersom det kunne laget en hel del krøll, og lagt masse unødvendige filer på den nettverksdisken du prøvde å mounte.

Lenke til kommentar

Det er i grunn ganske ikke voldsomt vanskelig, hvertfall om du har alle dependencies (men det har du vel om du har en gammel versjon installert).

http://www.gphoto.org/download/ - last ned siste.

Åpne en urxvt, gnome-terminal eller hva enn du bruker og naviger til .tar.gz-filen. (er det bz2, skriv: tar xvjf filnavn.tar.bz2)

skriv: tar xzvf filnavn.tar.gz

skriv: cd navn-på-gphoto-directory

skriv: ./configure

skriv: make

skriv: sudo make install

Antagelig slik. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...