Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Hvor mye swap bør jeg egentlig ha? Har en bærbar PC med 2gb RAM som jevnlig blir satt i ventemodus. Opplever egentlig ikke noen problemer, men leste nylig at man minimum burde ha like mye swap som minne, særlig hvis man aktivt bruker ventemodus og da føltes mine ~500mb swap litt lite ...

Det er vel først ved kjøring av tyngre programmer det er aktuelt og jeg tenker da et mer swap kanskje gjør hele virtualiseringsopplevelsen litt bedre. Er egentlig ingenting annet jeg gjør som ikke føles "snappy" :)

SWAP skal være halvparten av RAM. det har vært standarden i all evighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hernil: Jeg ser ingen enkel sammenheng mellom bruk av hvilemodus (som i det ACPI kaller for S3) og bruk av vekselminne. Avhengig av implementasjon så kan det tenkes at swap-partisjonen benyttes når maskinen skal settes i dvalemodus (S4). Da må det nesten være plass til en avbilding av det som fantes i hovedminne pluss evt. innhold i en vekselfil dersom tilstanden til systemet skal bevares.

Den gamle hovedregelen om at swap-partisjonen skal være 2*RAM har aldri vært i nærheten av et realistisk krav med den arbeidslasten som jeg har opplevd. Regelen har også opphav i en tid der størrelsen på programmene med tilhørende biblioteker var relativt sett større i forhold til tilgjengelig systemminne. På en annen side så er lagerplass såpass billig i dag, at det er uproblematisk å avse 4GB, 8GB, 16GB eller lignende til en swap-partisjon.

Du kan observere faktisk bruk med programmet free. Men husk: Dersom det ikke er tilgjengelig plass på swap-partisjonen eller i RAM, så vil det utløse kjerna sin OOM-"killer". Så langt ønsker du ikke at det skal gå.

Lenke til kommentar

Ventemodus skriver ingen ting til swap-partisjonen uansett, det er det dvalemodus som gjør. Men man trenger sjelden like stor swap-partijon som RAM-mengden - det er jo sjelden 100% fullt, dessuten komprimres filen noe.

Lenke til kommentar

Til neste versjon av ubuntu - minst. Sp du kan godt ha pakkeversjoner som er over året gamle. Det var noen som hadde laget en pdf med oversikt over pakker i ulike distroer et sted...

Unntaket er sikkerhetsoppdateringer (og kanskje minor-oppdateringer - usikker).

Lenke til kommentar

Så jeg må vente med VLC 1.1.0 til Ubuntu 10.10?

I utgangspunktet siden Ubuntu ikke er en rolling release.

Men du kan, om ikke veldig brukervennlig, legge til PPA repo. Her er PPA linket fra VLC sine sider:

https://launchpad.net/~c-korn/+archive/vlc

Litt synd at det er så tungvindt, men jeg har sett flere som Opera, Google Chrome, Skype gjøre denne prosessen lettere.

Spør hvis du står fast.

Lenke til kommentar

Neppe. Det er (slik jeg har forstått det) først og fremst prosessering av anti-aliasing (AA) og anisotropisk filterering (AF) som trenger mye minne på skjermkort.

Altså, har du et raskt nok skjermkort (som i praksis muliggjør AA/AF), så vil du nok ha mye minne på det hvis du vil ta i bruk AA/AF. Og jo høyere oppløsning, jo mer minne kreves...

Lenke til kommentar

Prøver å få til en fungerende suspend på desktopen ved bruk av GDM.

Har et script som kjører gdm-control --suspend && openbox --exit (for knapp), men det sender meg bare til login screen. Jeg prøver manuelt og får ut: Failed to establish connection with GDM: No such file or directory. Altså blir det bare openbox som avsluttes (som forklarer hvorfor jeg sendes til login).

Hvilken fil/directory er det som mangler? Jeg har prøvd å google det uten å finne noe håndfast, noen andre som har hatt samme problem?

Ubuntu 10.04 og Openbox.

Lenke til kommentar

Prøver å få til en fungerende suspend på desktopen ved bruk av GDM.

Har et script som kjører gdm-control --suspend && openbox --exit (for knapp), men det sender meg bare til login screen. Jeg prøver manuelt og får ut: Failed to establish connection with GDM: No such file or directory. Altså blir det bare openbox som avsluttes (som forklarer hvorfor jeg sendes til login).

Hvilken fil/directory er det som mangler? Jeg har prøvd å google det uten å finne noe håndfast, noen andre som har hatt samme problem?

Ubuntu 10.04 og Openbox.

Prøvd å bruke pm-suspend direkte uten å knatte med gdm? Hvorfor bruker du gdm i det hele tatt forresten? Kast den ut til fordel for SLIM.

Lenke til kommentar

Siden den er stasjonær er ikke hibernate noe krav i grunn (skrive til swap -> reload på neste startup). Det jeg ønsker er å kunne "slå av" om natten (sover i samme rom) slik at jeg slipper viftestøy, uten å måtte gå via post + grub når jeg starter opp igjen, siden dette tar evig lang tid.

Tar en kikk på Tux on Ice nå.

Lenke til kommentar

@Ståle: Hvordan kjører du rsync?

rsync -r -t --delete -a source/ dist/

Da får jeg ingen filer, selv om det er minst 1 ny fil. Prøvd med --progress og -v også, men ønsker bare endringene.

Får problemer med diverse filnavn

rsync: recv_generator: failed to stat "/media/backuphdd/Backup/lagring1/Min musikk/Artister/1200 Micrograms - All Albums/Heroes of the Imagination (2003)/04 E=MC\#302\#262.mp3": Invalid or incomplete multibyte or wide character (84)

Men hvis jeg kjører scriptet mitt i en terminal, så får jeg ingen slike meldinger.

Lenke til kommentar

rsync -r -t --delete -a source/ dist/

Da får jeg ingen filer, selv om det er minst 1 ny fil. Prøvd med --progress og -v også, men ønsker bare endringene.

Dette burde fungere:

rsync -r -t -v --progress

Ser ingen grunn til at det ikke skulle.

Får problemer med diverse filnavn

rsync: recv_generator: failed to stat "/media/backuphdd/Backup/lagring1/Min musikk/Artister/1200 Micrograms - All Albums/Heroes of the Imagination (2003)/04 E=MC\#302\#262.mp3": Invalid or incomplete multibyte or wide character (84)

Men hvis jeg kjører scriptet mitt i en terminal, så får jeg ingen slike meldinger.

Kjører rsync som root?

Endret av Janvi
Lenke til kommentar

Dette burde fungere:

rsync -r -t -v --progress

Ser ingen grunn til at det ikke skulle.

Får ut alle filene :/

Eller kanskje det er noe gale, at rsync driver å kopierer alle filene på nytt hver gang?

edit; Ser ut som eieren av filene blir til root når de kommer på NTFS-disken. Javellja. Blir vel lurest å formatere til Reiser4 eller ext3 da.

Kjører rsync som root?

./backup.sh ligger i crontaben til root. Men mailene kommer til den vanlige brukeren min. Er det riktig?

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Ingen grunn til å ha den i root sin crontab dersom f.eks. din bruker har alle rettighetene som er nødvendig for å gjøre det du vil, da kan du legge den i din crontab.

NTFS under Linux mountes med root som eier av alle filene hvis ikke noe annet eksplisitt angis (uid parameteren). Vanligvis sørger skrivebordsmiljøet å mounte med din bruker som uid.

Og filnavn-problemet er antakelig at cron kjører jobbene med et annet locale oppsett enn du vanligvis har. Jeg hadde samme problem med en cronjob (forøvrig et hjemmesnekra java-program for å "simulere" enveis rsync :p , aka. backup ) i min egen crontab, den klarte ikke å skjønne noe av filnavn med norske bokstaver. Løsningen ble å overstyre LANG variabelen for akkurat den jobben ved å enkelt og greit sette

LANG="nb_NO.utf8"

foran kommanoen (med et mellomrom i mellom de). Alternativt er det kanskje mulig å sette den for hele systemet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...