Øsse Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Jeg ønsker å finne og erstatte en dummytekst i en fil med outputen fra en kommando. Jeg vet følgende er feil, men det illustrerer hva jeg prøver å oppnå. sed -ir 's/dummy/$(kommando)/g' filnavn Jeg har prøvd å lage en streng i bash som inneholder hele uttrykket ovenfor, slik at jeg kan sette inn resultatet av en gitt kommando, så utføre den strengen med $string: string="sed -ir \'s\/dummy\/$(kommando)\/g' filnavn" $string Jeg har prøvd å escape (og ikke escape) diverse symboler men jeg får det ikke til. Jeg er ikke en kløpper i bash-scripting. Hvordan kan jeg få dette til? Er ikke sed rett å bruke i det hele tatt? Jeg har prøvd å søke på nettet, men har ikke funnet noe spesifikt. Perl og Ruby dukker opp men det kan jeg ikke. Outputen fra kommandoen jeg vil kjøre inneholder ikke noen tegn som må escapes, så det trengs ikke å tas hensyn til. Endret 18. juni 2010 av Øsse Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Tror jeg heller benytter meg av laptopen med windows for å spille Aion Orker ikke ødelegge for andre spill som kjøres gjennom Wine. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Jeg ønsker å finne og erstatte en dummytekst i en fil med outputen fra en kommando. Jeg vet følgende er feil, men det illustrerer hva jeg prøver å oppnå. sed -ir 's/dummy/$(kommando)/g' filnavn Jeg har prøvd å lage en streng i bash som inneholder hele uttrykket ovenfor, slik at jeg kan sette inn resultatet av en gitt kommando, så utføre den strengen med $string: string="sed -ir \'s\/dummy\/$(kommando)\/g' filnavn" $string Jeg har prøvd å escape (og ikke escape) diverse symboler men jeg får det ikke til. Jeg er ikke en kløpper i bash-scripting. Hvordan kan jeg få dette til? Er ikke sed rett å bruke i det hele tatt? Jeg har prøvd å søke på nettet, men har ikke funnet noe spesifikt. Perl og Ruby dukker opp men det kan jeg ikke. Outputen fra kommandoen jeg vil kjøre inneholder ikke noen tegn som må escapes, så det trengs ikke å tas hensyn til. Du kan ikke bruke "enkeltfnutt" hvis du skal ha en variabel inni der. sed "s/dummy/$(kommando)/g" funket for meg, hvis output fra kommando IKKE går over flere linjer. Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Sjekk først om problemet er fikset i siste release kandidat til wine. Å kompilere selv er typisk det siste du gjør. Legg til ppa for wine og oppdater så får du siste slipp fra wine prosjektet. Fra terminal slik: sudo add-apt-repository ppa:ubuntu-wine/ppa sudo aptitude update sudo aptitude safe-upgrade ref. https://launchpad.net/~ubuntu-wine/+archive/ppa Hvis det ikke løser problemet ditt kan du følge kagees oppskrift. Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 19. juni 2010 Del Skrevet 19. juni 2010 Du kan ikke bruke "enkeltfnutt" hvis du skal ha en variabel inni der. sed "s/dummy/$(kommando)/g" funket for meg, hvis output fra kommando IKKE går over flere linjer. Det prøvde jeg faktisk først av alt men det var før jeg klippet vekk alle tegn som må escapes fra outputten til kommando. Så jeg tenkte at sed måtte ha regexp inni enkeltfnutter. Da jeg kom på at kommandoen min lagde tegn som måtte escapes var jeg allerede godt inni dette bash-fikleriet; jeg tenkte aldri over at jeg kunne prøvde dobbelfnutter på nytt. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
stratosfære Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Hei! Har nylig prøvd å komme inn i Linux-verdenen ved å installere Linux Mint 9 (Isadora). Førsteinntrykket er veldig bra ift. XP som jeg har brukt i alle år! Fant ut etterhvert at internettet ikke fungerte. Jeg har et trådløst nettverkskort av USB-typen. Det er et Jensen Air Link 25150, hvor jeg fant ut etter litt søking bruker en Ralink rt3070 chip. Link: http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=233238 Jensen Scandinavia har også en hjemmeside med drivere til dette nettverkskortet: http://www.jensenscandinavia.com/downloads/Jensen/AL25150/AL25150_V2.3.0.1.zip Det står at driveren har støtte for Linux Kernel 2.6.31. Hva betyr dette i praksis for min del? har også lest litt om bruk av ndiswrapper, men vil i første grad prøve å installere en driver som er laget for linux, så sant det lar seg gjøre. Sikkert et enkelt svar på dette, men vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre... tar i mot all hjelp med stor takk Lenke til kommentar
War Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Lastet ned ubuntu igjen, se om det var mer brukervennelig nå. Haket av bruk hele disken, ikke side ved side med xp. La inn alt av seg selv, og på oppdatering kan jeg ikke oppdatere pga forliten plass. På auto satte den mappa så liten at man ikke en gang kan oppdatere. FAIL Da prøver vi på nytt Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 Hei! Har nylig prøvd å komme inn i Linux-verdenen ved å installere Linux Mint 9 (Isadora). Førsteinntrykket er veldig bra ift. XP som jeg har brukt i alle år! Fant ut etterhvert at internettet ikke fungerte. Jeg har et trådløst nettverkskort av USB-typen. Det er et Jensen Air Link 25150, hvor jeg fant ut etter litt søking bruker en Ralink rt3070 chip. Link: http://forums.fedora...ad.php?t=233238 Jensen Scandinavia har også en hjemmeside med drivere til dette nettverkskortet: http://www.jensensca...50_V2.3.0.1.zip Det står at driveren har støtte for Linux Kernel 2.6.31. Hva betyr dette i praksis for min del? har også lest litt om bruk av ndiswrapper, men vil i første grad prøve å installere en driver som er laget for linux, så sant det lar seg gjøre. Sikkert et enkelt svar på dette, men vet ærlig talt ikke hva jeg skal gjøre... tar i mot all hjelp med stor takk Gjør dette: gksudo gedit /etc/modprobe.d/blacklist.conf Legg til rt2800usb Kilde Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 20. juni 2010 Del Skrevet 20. juni 2010 @Ståle: Hvordan kjører du rsync? rsync -r -t --delete -a source/ dist/ Da får jeg ingen filer, selv om det er minst 1 ny fil. Prøvd med --progress og -v også, men ønsker bare endringene. Lenke til kommentar
Senyor de la guerra Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Hvilken C++ compiler bør jeg bruke? Er det en annen syntaks for Unix kontra Win? Endret 21. juni 2010 av Senyor de la guerra Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Syntaksen er bestemt av språket, så der er det ingen forskjell. Oppførselen til STL er gitt av C++-standarden, men det finnes funksjoner som er spesifikke for GNU/Linux kontra øvrige Unixvarianter. (Funksjoner implementert i biblioteker som C-funksjoner, uten at det får noen vesentlig betydning ved linking mot programmer kompilert av en C++-kompilator, annet enn at de ikke "dekoreres"). GCC er i praksis enerådende i GNU/Linux, OS X og FreeBSD. Jeg gjetter på at denne kompilatorsamlingen har et svært solid fotfeste på andre plattformer - også inkludert Windows, men da som en del av MinGW. Jeg tror Intel har en C++-kompilator, men vet ikke hvor god denne er. I fremtiden vil vi også høre mer til LLVM. Denne er ment å bli benyttet som "back-end" i en kompilator, og er per i dag i stand til å ta kode i IR fra GCC. Sammen med en "front-end" som Clang, så utgjør det en mer eller mindre komplett C++-kompilator. Endret 21. juni 2010 av Manuel 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 (endret) Hvis du bruker f.eks. Code::blocks som IDE på windows, har du samme programmet til Linux også. Eneste forskjellen er at du ikke kan åpne "Win32 console application" når du starter et prosjekt, valgene er litt annerledes code::blocks bruker default gcc både i windows og linux-versjonen, men kan endres. Endret 21. juni 2010 av Bytex Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 C++ for gcc heter g++ i pakkesystemet. Greit å være oppmerksom på hvis man legger inn f.eks Code::Blocks. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Jeg tror Intel har en C++-kompilator, men vet ikke hvor god denne er. IBM har forøvrig også c/c++-kompilator til Linux. Forøvrig har jeg brukt Intel sin noe. Erfaringsmessig var Intel sin bedre på å finne feil (les den fant en del feil som gcc glatt overså - med segfault som resultat). Har ikke brukt den nok til å si noe mer om den. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Jeg tror Intel har en C++-kompilator, men vet ikke hvor god denne er. IBM har forøvrig også c/c++-kompilator til Linux. Forøvrig har jeg brukt Intel sin noe. Erfaringsmessig var Intel sin bedre på å finne feil (les den fant en del feil som gcc glatt overså - med segfault som resultat). Har ikke brukt den nok til å si noe mer om den. Mener å ha lest at Intel sin kompilator er vesentlig kjappere en gcc. Selv bruker jeg bare gcc(g++). Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Mener å ha lest at Intel sin kompilator er vesentlig kjappere en gcc. Selv bruker jeg bare gcc(g++). Ikke tro alt du leser Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Her kan dere finne kilder å lese fra, istedet for å gjette hva som er "raskest" http://www.google.no/search?client=opera&rls=en&q=intel+c%2B%2B+compiler+faster+than+gcc&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8 Lenke til kommentar
hernil Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Hvor mye swap bør jeg egentlig ha? Har en bærbar PC med 2gb RAM som jevnlig blir satt i ventemodus. Opplever egentlig ikke noen problemer, men leste nylig at man minimum burde ha like mye swap som minne, særlig hvis man aktivt bruker ventemodus og da føltes mine ~500mb swap litt lite ... Det er vel først ved kjøring av tyngre programmer det er aktuelt og jeg tenker da et mer swap kanskje gjør hele virtualiseringsopplevelsen litt bedre. Er egentlig ingenting annet jeg gjør som ikke føles "snappy" Lenke til kommentar
Del Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Hvis du først skal google er det en fordel å bruke gode søkeord. Her har du en god link, om noe gammel: http://people.redhat.com/bkoz/benchmarks/ Les spesielt dette utdraget: Results for the libstdc++ performance testsuite showed little difference between Intel and GNU compilers. Så har vi en litt nyere som vitner om fremdriften til g++ på flyttallskode: I'm just testing with g++ 4.3.2 now, and (as I would have expected) the GNU suite has obviously improved. While it is still a tad behind on average, it quite obviously plays in the same league now as the 11.0 version of Intel's compiler. ref. http://news.povray.org/povray.unix/thread/<[email protected]>/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå