Sokkalf™ Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hvordan ser formatet på tekstfila ut da? Skal være trivielt å lage et script som plukker ut url'ene og mater dem til wget én etter én. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hvordan ser formatet på tekstfila ut da? Skal være trivielt å lage et script som plukker ut url'ene og mater dem til wget én etter én. Jeg forsøkte "wget -r -i liste.txt" men får error "No URLs found in liste.txt". Linkene fungerer i Firefox, så utover at jeg ikke har tilgang til alle bildene(tilgang til dem som jeg selv har lastet opp samt offentlige bilder), så fungerer de(?). Tekstfilen inneholder kun en liste med linker som begynner med http, det er en ledig linje mellom hver adresse. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 cat liste.txt | while read u; do wget $u; done Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 (endret) cat liste.txt | while read u; do wget $u; done Takk for hjelpen Sokkalf, wget sier; Resolving http... failed: Name or service not known. wget: unable to resolve host address `http'" Må jeg spesifisere hva wget skal hente, som jpg, tiff osv.? Edit; Når jeg kjører wget etterfulgt av en http adr. fra listen min så går det? Endret 14. juni 2010 av Dy§no Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Hm, merkelig. Hvordan ser disse urlene ut da? Lagde en liten testliste med noen urler for å teste før jeg postet koden her, og det funket for meg. Lenke til kommentar
Noble Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Kan noen fortelle meg hvorfor dette ikke funker? (Det skal drepe all SSH-tunneller) kill -KILL $(lsof -iTCP -sTCP:LISTEN -P | grep "ssh" | awk '{print $2}') Lenke til kommentar
Noble Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Da jeg lider av mild nettverksparanoia et jeg nødt til å kryptere all trådløs kommunikasjon. Videre benytter jeg sshfs til å montere mediafiler etc på min bærbare maskin fra desktopen, eller "serveren". Når jeg tidligere har benyttet andre nettverk enn mitt eget har jeg måttet a. Endre addressen i scriptene mine manuellt, eller b. Ha flere script for hvert nettverk. Siden jeg er lat og liker å automatisere ting fant jeg ut at å ha et script som finner ut hvilket nettverk du er på, og handler deretter hadde vært morro. Siden wicd har mulighet for å kjøre spesifiserte script hver gang du kobler deg til ett nettverk er dette helt genialt. Og, når man topper det hele med "passordløs" SSH ved bruk av "nøkkler" har jeg faktisk en kryptert kanal for web, imap, deluge sin GTK klient, overføring av filer etc etc etc uten noe hassle! Bare fantasien setter grenser Har prøvd å forklare hva scriptet gjør dersom det er noen nybegynnere i bash her # !/bin/bash # ------------------------------------------------------------------------------------------ # # This script can connect to a server with an internal or an external IP depending on which network # you are currentli using. Might not work if you have multiple public IPs on a network, or some other # fancy config. YMMW. # # ------------------------------------------------------------------------------------------ # USER VARIABLES # ------------------------------------------------------------------------------------------ SERVER_USER="user" SERVER_PUB_IP="xxx.xxx.xxx.xxx" SERVER_PUB_PORT="xxxx" SERVER_LOCAL_IP="xxx.xxx.xxx.xxx" SERVER_LOCAL_PORT="xxxx" TRUSTED_ONLINE_HOST="208.67.222.222" # OpenDNS # ------------------------------------------------------------------------------------------ # SCRIPT # ------------------------------------------------------------------------------------------ ping -c 3 "$TRUSTED_ONLINE_HOST" > /dev/null # Try 3 pings to check if you're online if [ $? -eq 0 ]; then # If you're online, then: PUB_IP=$(wget www.whatismyip.com/automation/n09230945.asp -O - 2> /dev/null) # Get public IP if [ "$PUB_IP" == "$SERVER_PUB_IP" ]; then # If your pubIP and server pubIP is the same, then: SERVER=$SERVER_LOCAL_IP # Use local IP .. PORT=$SERVER_LOCAL_PORT # .. and local port else # If you, on the other hand, have different pubIP (which implies a different network), then: SERVER=$SERVER_PUB_IP # Use servers external IP .. PORT=$SERVER_PUB_PORT # and external port fi # Establish the tunnels, mount sshfs file systems etc.. ssh $(echo "-fND localhost:8080 $SERVER_USER@$SERVER -p $PORT") # SOCKS proxy for IE WebBrowser on port 8080 ssh $(echo "-fNL 10143:imap.mailserver.com:143 $SERVER -p $PORT") # Encrypt unsecure IMAP connection sshfs $(echo "-o allow_other $SERVER:/mnt /mnt/ -p $PORT") # Mount servers /mnt to local /mnt else # If you are not online, give a shout: echo "Not connected to network" fi # End of script Nå gjenstår å skrive et iptables script som dropper all kommunikasjon som ikke skjer gjennom tunnelene, samt kryptere pacman sin overførsel Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Du er paranoid, men på en herlig måte. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 <snip> Fint script. Lurer litt på en ting - hvorfor ssh $(echo "-fND localhost:8080 $SERVER_USER@$SERVER -p $PORT") og ikke ssh -fND localhost:8080 "$SERVER_USER"@"$SERVER" -p "$PORT" ? Lenke til kommentar
Noble Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 <snip> Fint script. Lurer litt på en ting - hvorfor ssh $(echo "-fND localhost:8080 $SERVER_USER@$SERVER -p $PORT") og ikke ssh -fND localhost:8080 "$SERVER_USER"@"$SERVER" -p "$PORT" ? Godt spørsmål, ble bare slik Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Jeg har et problem med rsync. Jeg vil ha en log-fil, som sier bare endringene som ble gjort. Men uansett hva jeg prøver, så kommer enten ingenting, eller alle filene. :/ Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Akk, jeg fikk et problem med rsync selv i natt, men det var bare min egen skyld.. La inn en cronjobb som skulle synce en katalog på en VPS jeg har kl. 2 hver natt, men greide å putte inn "* 02 * * *" istedenfor "00 02 * * *" i cron.. med det resultat at en rsync-jobb ble fyrt igang hvert eneste minutt en hel time. Det ble en del gigabytes, for å si det sånn.. @Ståle: Hvordan kjører du rsync? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 rsync -r -t --delete -a source/ dist/ Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Akk, jeg fikk et problem med rsync selv i natt, men det var bare min egen skyld.. La inn en cronjobb som skulle synce en katalog på en VPS jeg har kl. 2 hver natt, men greide å putte inn "* 02 * * *" istedenfor "00 02 * * *" i cron.. med det resultat at en rsync-jobb ble fyrt igang hvert eneste minutt en hel time. Det ble en del gigabytes, for å si det sånn.. @Ståle: Hvordan kjører du rsync? Haha Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 tips til hva jeg kan kjøre på en laptop med 25mhz cpu/20mb ram? foreløpig så kjører den win95. den har tidligere kjørt slackware og minix. skal legge inn basiclinux ineste uke, om jeg finner disketter (noe som kan vise seg å være overraskende vanskelig i 2010, hehe). den kjører X på 8mb RAM. skal hive inn gentoo, netscape, lilo, tetris (seff) etc etterhvert. skal kjøpe pcmcia-kort for nettverkstilkobling. (og kanskje større hdd, da den har helt vanlig 2.5" hdd... men den som er i er ganske stor. (>600mb, iirc.)). der tror jeg kanskje basiclinux er litt begrenset, da den baserer seg på ppp-modem-greier. men den støtter jo pcmcia-kort, og har full støtte for Slackware-pakker. dhcpcd er lett å oppdrive, så det kan jo hende at den fungerer finfint. får prøve meg frem. har lyst å ta i på grey cat, men det må jo ha umsdos. basiclinux er jo veldig greit, da det har to disketter og er et live OS (med mulighet for installasjon til hdd). Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Jeg prøver å få Aion til å fungere gjennom Wine, men jeg har støtt på et problem som jeg ikke klarer å finne ut av. Så langt har jeg klart å få spillet til å kjøre og jeg kan spille det, men det er noe galt med musen. Problemet jeg opplever er rapportert på winehq og en løsning eksisterer. Jeg må redigere en fil, men denne filen finner jeg ikke. The mouse glitch when you try to pan or rotate is another common bug. To fix it you have to add patch to wine source and compile it yourself.In 'wine-source/dlls/winex11.drv/mouse.c' find: wine_tsx11_unlock();return TRUE; and replace it with: wine_tsx11_unlock();queue_raw_mouse_message( WM_MOUSEMOVE, NULL, x, y, 0, GetCurrentTime(), 0, 0 ); return TRUE; Det sies ikke hvor jeg finner denne filen. Jeg har søkt gjennom maskinen, men jeg klarer ikke å finne den. Er det noe ekstra jeg må installere? Endret 18. juni 2010 av Bjohansen Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Som det står må du ha kildekoden til wine. Har du lagt inn wine ved å kompilere kildekoden, eller gjennom pakkebehandleren? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Da må du avinstallere den, laste ned kildekoden og installere evt. nødvendige verktøy (kompilator etc, hvis du ikke har det installert allerede), pakke ut kildekoden, patche fila og kompilere. En øvelse for litt viderekomne, som i tillegg setter wine utenfor pakkesystemet (så du vil ikke få oppdateringer etc). Bruker du Ubuntu er det kanskje bedre å vente på at noen kommer med en patchet/fikset versjon i en PPA e.l (hvis det ikke finnes allerede), slik at du slipper å styre med dette selv. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 sudo apt-get build-dep wine1.2 apt-get source wine1.2 <modifiser fil> <compiler wine og lag en *.deb-pakke for å installere i pakkesystemet> Det siste punktet er jeg usikker på, men det burde følge med en README eller INSTALL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå